Hejsan! Köpte mig denna saaben den 15/1 -10. Dock visade det sig att motorn inte var i det skicket man kunde önskat. Så nu på lördag (30/1 -10), åker det i en ny motor som är fräsch! Sen efter detta blir det lite allmän uppiffning utav bilen!
Ha det gott och kika gärna in i tråden lite då och då!
Haloj! Kom inte så långt som jag hade hoppats på idag.. Gamla motorn kräver cirka 30-40 minuters jobb till innan den kan lyftas ur. Varit en del krångel. Men det ska väl gå att ordna!
Sen när jag lyft i den nya så ska det nog gå lite snabbare än att få ur denna gamla!
Haloj! Blev en hel del gjort idag också.. Gamla motorn är ur och nya är i. Den gamla är ju en BOSCH-motor och den nya är en LUCAS. Så det har ju varit en del jag varit tvungen att plocka över. Vissa saker har gått smidigare än jag trott och andra precis helt tvärtom.
Nu återstår innan start att få in dom sista kablarna och slangarna. Sätta i drivarmen på vänstersida och sist men inte minst få dit växelföraren. Sen ska jag vrida på nyckeln och ha igång det gamla liket! Detta ska iallafall göras imorgon, så jag hoppas på att imorgon ha bil igen. Lite småtråkigt att glida omkring i tjejens Clio
Pallar inte lägga in bilderna nu. Aaaaalldeles för trött för det. Bilder kommer imorgon
Inte riiiktigt klar än. Lite småpyssel kvar. Ett par kablar och sen att justera in generatorremmen. Men resten är gjort! Här kommer ett par bilder iaf!
Idag har det hänt ännu mer med bilen.. Kopplingen luftad, (tack för hjälpen Niklas), vakumslangarna inkopplade och även all el. Nu väntar jag bara på att få hem den nya fördelaren och sen ska slangarna dras in så jag får ställbart laddtryck innifrån cupén, ska också sätta in laddmätare. Bilen är i vilket fall som helst igång i helgen. Lägger upp bilder på den nytvättad med dom nya blinkersen till helgen!
Allt klart, fördelaren hemma efter några om och men.. Olja och det bytt. Men jag kan ju fan inte hitta skruven att spänna generatorremmen med.. Ska ordna detta ikväll efter jobbet!
Allt klart. Allt på plats, nya tändkablar, nya tändstift, nytt(!) originalkyl med mera.. Men fanskapet startar inte.. Provat startgas osv. Men han totalvägrar.. Tips??
Fick iaf komma ut lite så jag kunde plocka lite i garaget.. Men han totalvägrar att starta.. Känns om han är på väg men ändå inte..
Har idag fått reda på att det är lite mer saker som behöver flyttas över.. Ska bla ha över BTR'n men också spjällhus och elgivaren till denna..! Detta blir till att prova ikväll efter jobbet
Tjena! Tänkte bara säga att jag igår tog ett litet testvarv med bilen på parkeringen!! Gött att få ur den ur garaget lite.. Nu blir det bara lite finlir sen är den igång. Kommer upp lite bilder ikväll!