Leta upp din instruktionsbok till din bil. Slå upp sidan där olja rekomenderas! Klart....
Där står det vilken TYP av olja och vilken Viskositet det SKA vara, Alltså ska man hålla sig till den viskositeten och inte labba på egen hand.
Klassen kan som ex heta A3 B3 B4. Då ska man hålla sig till det. Detta är väldigt viktigt. En olja med "Högre" klass kanske inte alls är lämplig, då den inte har dom tillsatser som behövs för Din motor.
Vissa oljor är gjorda för att kunna förbrännas i motorn utan att förstöra katalysatorn, eller partikelfilter. Vissa ska tåla Turbons värme. Vissa ska göra motorn bränslebesparande, och lagerspel och oljeflödet är dimentionerat därefter. Osv osv...
Jag har sett att väldigt många har hamnat i märkesträsket. Utan att ta hänsyn till vilken klassning oljan har. Väldigt riskabelt. Oftast går det bra ändå. Men vill man ha det bästa så går klassning före märke på dunken. Därefter kommer viskositet. Har man pengar över och vill ha ett snyggt klistermärke med på köpet då köper man en DYR olja. Observera inte bättre.
Många förordar Castrol. Det är inga fel på den, men priset. Det finns betydligt mer prisvärda alternativ.
Som ex på Swedol finns det märkesolja på 20litersdunk. Till bråkdelen av vad normala bilbutikspriser tar.
Det finns också många som med förkärlek häller i väldigt tjocka oljor i sin motorer, i tron att det är väldigt bra. Exvis 10-60 Vad som händer är att oljeflödet blir mycket sämre i motorn och kylningen blir också sämre. Alltså oljans viktigaste uppgift. Att kyla lagren, självklart också smörja, men överhettade lager förstörs på förtid oavsett hur mycket man smörjer.
hur många hk motorn har spelar ingen roll, håll dig till tillverkarens rekomendationer.
Har man ändrat lagerspel, byggt om oljesystemet, monterat svinhårda ventilfjädrar, byggt om från lyftare till vippor osv osv. Då får man som motorbyggare själv fundera ut om man ska gå ifrån dom rekomendationer som ges.
Mats
Senast redigerat av mats757 (31 mars 2010)