3500
Sök

Ni med nyare bilar, hur mycket lägger ni ner på service varje år?

167 Inlägg
7 april 2010
Trådstartare
#1
Hej!
Jag skulle vara intresserad av att veta mer er som har lite nyare bilar och lämnar in era bilar på service, hur mkt kostar det er per år?
Ange gärna vad du har för bilmärke och årsmodell.

Bmw 325iT 2006

Cupra_
7 april 2010
#2
Jag har ägt 2 fabriksnya bilar, båda seat och en 3:e är beställd.. Vad det kostar är ju helt beroende på hur mkt man kört, VART man gör service m.m. så du får nog precisera dig lite. Servicearna på mina bilar har väl gått på ca 3000/bil och år på märkesverkstad. Men då har jag aldrig heller gjort kamremsbyte eller några större åtgärder, har mest varit vätskor och filter..

167 Inlägg
7 april 2010
Trådstartare
#3
Jag tänker att man gör en service per år minst, eftersom de flesta brukar göra oljebyte i alla fall var 12:e månad.

Bmw 325iT 2006

108 Inlägg
7 april 2010
#4
Lägger ca 2000kr varje år. Gör allt själv och får bra priser på delar genom jobbet.


2 751 Inlägg
7 april 2010
#5
the_eagle skrev:
Hej!
Jag skulle vara intresserad av att veta mer er som har lite nyare bilar och lämnar in era bilar på service, hur mkt kostar det er per år?
Ange gärna vad du har för bilmärke och årsmodell.

Fri service i tre år + mobilitetsgaranti ifall bilen pajjar utomlands... allt gratis förstås.

Who Djaa bless no man curse

130 Inlägg
7 april 2010
#6
som sagt, lite olika beroende på vad det är för typ.

senaste va väl olja o alla andra vätskor, samt kontroll av de mesta slitdelar (belägg däck etc..)
ungefär 2500:- va det väl.

Vad man betalar för o få en stämpel i boken igentligen.. helt sjukt då man kan göra det minst lika bra själv, plus att jag behöver ju inte ha verkstan till att fylla på spolarvätska och kolla ifall däcken är slitna lol.


911 Inlägg
7 april 2010
#7
skunkworks skrev:
som sagt, lite olika beroende på vad det är för typ.

senaste va väl olja o alla andra vätskor, samt kontroll av de mesta slitdelar (belägg däck etc..)
ungefär 2500:- va det väl.

Vad man betalar för o få en stämpel i boken igentligen.. helt sjukt då man kan göra det minst lika bra själv, plus att jag behöver ju inte ha verkstan till att fylla på spolarvätska och kolla ifall däcken är slitna lol.

Yepp, för det är bara stämpeln som kostar wink dom tittar inte ens på din bil utan dom bara stämplar din bok å så ut igen ! wink

pic up the phone, wazzzaaa

130 Inlägg
7 april 2010
#8
zortep skrev:
skunkworks skrev:
som sagt, lite olika beroende på vad det är för typ.

senaste va väl olja o alla andra vätskor, samt kontroll av de mesta slitdelar (belägg däck etc..)
ungefär 2500:- va det väl.

Vad man betalar för o få en stämpel i boken igentligen.. helt sjukt då man kan göra det minst lika bra själv, plus att jag behöver ju inte ha verkstan till att fylla på spolarvätska och kolla ifall däcken är slitna lol.

Yepp, för det är bara stämpeln som kostar wink dom tittar inte ens på din bil utan dom bara stämplar din bok å så ut igen ! wink

Antar att du var ironisk nu? smile
Hursom så även om dom kollar på bilen, så spelar det ju knappast nån roll, varenda sak söm görs utöver ordinarie service kostar ju extra (naturligvis) men det borde finnas nån form av "snik" service för oss som faktiskt bara servar på aukt. verkstad för att få den där stämpeln. (tex. enbart ett snabbt oljebyte, och stämpla)

Många av sakerna som är ikryssade i serviceprotokollet är ju skitsaker som är helt ointressanta.

just my 2 cents smile


Dagdrömmare
2 836 Inlägg
7 april 2010
#9
Polon var på 3000mils service inte så länge sen, 1250kr gick den på.


German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
7 april 2010
#10
Olja och oljefilter brukar jag oftast byta själv... Åt h*e för dyrt på verkstad.
Men nu blir det både kamremsbyte och oljeservice på verkstad.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Hetast Just Nu!
1 355 Inlägg
7 april 2010
#11
när jag gjorde min första service så gav jag 3700 kr för lite olja och nått filter inte mkt mer än det hos chrysler/mercedes verkstan, denna gång lämnar jag in den på en vanlig verkstad där jag ger 3100 och då är det med nya bromsklossar bak, byte av länkarm, kolla lite grejer på bilen samt helservice... nämnde jag att det kostade 3100 kr !!!! Sinnessjukt ,jag blev chockad när dom sa att det var BILLIGARE här med tanke på att jag gör mkt mer än bara service samt byter nya bromsar..

Inspiration comes standard

Handledare
1 481 Inlägg
8 april 2010
#12
Servar Polon var 1500:e mil hos VAG. Kostar väl cirkus 2000/år. Kommer att serva själv när den blir 5 år och garantin går ut.


1337
1 343 Inlägg
8 april 2010
#13
Bullet--- skrev:
lämnar alldig in bilen på verkstad, man blir fan bara lurad på pengar.Bättre man gör det själv.

billigare var nog ordet du sökte, inte bättre wink
Du kan vara chefsmeckare på en märkesverkstad.
när bilen säljs så är det ingen som bryr sig om det utan då vill man se en stämpel i boken.
Så att mecka själv är billigt när man gör det men dyrt när man ska sälja bilen..

I'm not a fighter, I'm a lover!

28 Inlägg
8 april 2010
#14
Xtravagant skrev:
Bullet--- skrev:
lämnar alldig in bilen på verkstad, man blir fan bara lurad på pengar.Bättre man gör det själv.

billigare var nog ordet du sökte, inte bättre wink
Du kan vara chefsmeckare på en märkesverkstad.
när bilen säljs så är det ingen som bryr sig om det utan då vill man se en stämpel i boken.
Så att mecka själv är billigt när man gör det men dyrt när man ska sälja bilen..

Detta tycker jag är sjukt. Stämpel i boken är fruktansvärt överskattat med tanke på att så många verkstäder stämplar utan att vara auktoriserade. Jag har haft bilar där bilen enligt boken är "fullservad" men när man kollar riktig historik hos tillverkaren har bara ett fåtal servicar blivit registrerade i deras system. Alltså kan vilken tjomme som helst med en kompis på en verkstad få sin bil fullstämplad så att en godtrogen köpare blir lurad.

Var på en bilfirma och tittade på en nyinkommen bil. Serviceboken låg fortfarande i handskfacket, helt tom på stämplar, bara lite anteckningar av förra ägaren om vad som var gjort. Veckan senare när en kompis tittade på samma bil var boken full med stämplar. Detta var ingen tattarfirma utan en av de större i Helsingborg. Stämpel i boken är enligt mig inte värt ett skit. Det är som du säger bara synd att man ofta mister pengar när man säljer bilen.


VW-nörd?
4 332 Inlägg
8 april 2010
#15
Cirka 2000 per år per bil om ja räknar lite avrundat. mellanservicarna är ju bara 1200 å grundservicarna upp mot 2500-3000, sen tillkommer de ju bromsar oso ibland, så runt 2000 per år och bil är väl snittet..inte farligt.
Lämnar för övrigt in på Mechanum o får "fri lånebil"
Senast redigerat av Mortalis (8 april 2010)


2 982 Inlägg
8 april 2010
#16
ca. 6000:-/¨år i bara service hos BMW när servicelampan lyser


2 182 Inlägg
8 april 2010
#17
danielj skrev:
Var på en bilfirma och tittade på en nyinkommen bil. Serviceboken låg fortfarande i handskfacket, helt tom på stämplar, bara lite anteckningar av förra ägaren om vad som var gjort. Veckan senare när en kompis tittade på samma bil var boken full med stämplar. Detta var ingen tattarfirma utan en av de större i Helsingborg. Stämpel i boken är enligt mig inte värt ett skit. Det är som du säger bara synd att man ofta mister pengar när man säljer bilen.

Ägaren kan ha tappat förra serviceboken och ville ha en ny, och tack vare att man för servicelogg på datorn på de flesta verkstäder så kan man fylla i serviceboken å stämpla den.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

28 Inlägg
8 april 2010
#18
Niklas1987 skrev:
Ägaren kan ha tappat förra serviceboken och ville ha en ny, och tack vare att man för servicelogg på datorn på de flesta verkstäder så kan man fylla i serviceboken å stämpla den.

Iofs det är ju riktigt, men det var kladdat i denna bok med bläckpenna "Castrol Magnatec", "bytt bromsklotsar" osv lite varstans där man normalt får stämplarna. Det roliga i kråksången var att säljaren 10min tidigare prutade ner priset saftigt på min kompis bil som han tänkte byta mot denna just eftersom den saknade komplett servicebok.

För att svara trådskaparen kan jag nämna att papprena på vår Peugeot 307 som första ägaren lämnade på Peugeot-verkstad skvallrade om servicekostnader på ca. 3000/år. Detta var från ca. 2001-2006, totalt 2500mil (äldre par som ägde bilen innan oss).



Sök