3769
Sök

Merca diesel startar inte!

25 Inlägg
9 april 2010
Trådstartare
#1
tänkte kolla om nån ha nån ide om varför inte min merca startar.

Den får inte diesel in i spridarrören.
Motorn satt förut i en annan bil och då monterades en nyrenoverad pump och sen starta dom upp bilen sen lyftes motorn ur och jag hämta hem motorn och satte ner den i min.  Så kan inte tänka mig att de skulle va nå fel på dieselpumpen när den redan varit igång med den.

Sen tyckte jag de va mycke mindre sprut vid filterhållaren, än i en annan merca som stå på gården så jag prova byta matar pump men hjälpte int, prova byta mellan retur och ingående i diesel filtre men hjälpte int heller. Prova även koppla förbi förvärmingen till diesel och se om de börja spruta mer vid filtre men hjälpte int de heller. men de kommer diesel överallt förutom efter dieselpumpen! Men den ha ju varit igång med den dieselpump som sitter där de är de som är så konstigt hmm


Försöker iaf
12 819 Inlägg
9 april 2010
#2
Är det 190d som du har under dina bilar det gäller?


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Motborgare
1 099 Inlägg
9 april 2010
#3
190td skrev:
tänkte kolla om nån ha nån ide om varför inte min merca startar.

Den får inte diesel in i spridarrören.
Motorn satt förut i en annan bil och då monterades en nyrenoverad pump och sen starta dom upp bilen sen lyftes motorn ur och jag hämta hem motorn och satte ner den i min.  Så kan inte tänka mig att de skulle va nå fel på dieselpumpen när den redan varit igång med den.

Sen tyckte jag de va mycke mindre sprut vid filterhållaren, än i en annan merca som stå på gården så jag prova byta matar pump men hjälpte int, prova byta mellan retur och ingående i diesel filtre men hjälpte int heller. Prova även koppla förbi förvärmingen till diesel och se om de börja spruta mer vid filtre men hjälpte int de heller. men de kommer diesel överallt förutom efter dieselpumpen! Men den ha ju varit igång med den dieselpump som sitter där de är de som är så konstigt hmm

På pumpen sitter en stopphendel. I vilket läge står den?

-- K

25 Inlägg
10 april 2010
Trådstartare
#4
te_wik skrev:
Är det 190d som du har under dina bilar det gäller?


Mvh Tommy

japp de är en 190d med en 300turbodiesel.


25 Inlägg
10 april 2010
Trådstartare
#5
Kavli skrev:
190td skrev:
tänkte kolla om nån ha nån ide om varför inte min merca startar.

Den får inte diesel in i spridarrören.
Motorn satt förut i en annan bil och då monterades en nyrenoverad pump och sen starta dom upp bilen sen lyftes motorn ur och jag hämta hem motorn och satte ner den i min.  Så kan inte tänka mig att de skulle va nå fel på dieselpumpen när den redan varit igång med den.

Sen tyckte jag de va mycke mindre sprut vid filterhållaren, än i en annan merca som stå på gården så jag prova byta matar pump men hjälpte int, prova byta mellan retur och ingående i diesel filtre men hjälpte int heller. Prova även koppla förbi förvärmingen till diesel och se om de börja spruta mer vid filtre men hjälpte int de heller. men de kommer diesel överallt förutom efter dieselpumpen! Men den ha ju varit igång med den dieselpump som sitter där de är de som är så konstigt hmm

På pumpen sitter en stopphendel. I vilket läge står den?

-- K

inte de heller som är fel den är längst upp.


583 Inlägg
10 april 2010
#6
Vet ej hur det är på din just. Men Dieselbilar måste man ofta lufta brännslesystemet ifall man fått slut på soppa eller haft isär det så det kommit in luft. På moderna dieselbilar finns det sensorer som gör så att man aldrig kan köra tanken slut på disel då man då måste lufta om hela brännslesystemet. Finns mycket information på det och säkerligen hur man luftar det på rätt sätt. Möjligen därför du inte får fram någon diesel till spridarna.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

25 Inlägg
10 april 2010
Trådstartare
#7
ajonasson skrev:
Vet ej hur det är på din just. Men Dieselbilar måste man ofta lufta brännslesystemet ifall man fått slut på soppa eller haft isär det så det kommit in luft. På moderna dieselbilar finns det sensorer som gör så att man aldrig kan köra tanken slut på disel då man då måste lufta om hela brännslesystemet. Finns mycket information på det och säkerligen hur man luftar det på rätt sätt. Möjligen därför du inte får fram någon diesel till spridarna.

Mvh
Anders

lufta systemet ha jag gjort så de räcker, ha lufta i varje spridarrör alla nipplar och försökt starta den i 3 dagar nu och ha hållit på bra no länge.

Men jag komme på en sak om stopparmen på pumpen, den stå ju i översta läget så den borde ju funka. men den gå inte tyngre att trycka ner när man ha full gas eller ingen gas alls. Så de kan ju ha hänt att armen är uppe men på insidan av pumpen är den i de nedre läget. vad tror ni om de ?


Motborgare
1 099 Inlägg
10 april 2010
#8
190td skrev:
ajonasson skrev:
Vet ej hur det är på din just. Men Dieselbilar måste man ofta lufta brännslesystemet ifall man fått slut på soppa eller haft isär det så det kommit in luft. På moderna dieselbilar finns det sensorer som gör så att man aldrig kan köra tanken slut på disel då man då måste lufta om hela brännslesystemet. Finns mycket information på det och säkerligen hur man luftar det på rätt sätt. Möjligen därför du inte får fram någon diesel till spridarna.

Mvh
Anders

lufta systemet ha jag gjort så de räcker, ha lufta i varje spridarrör alla nipplar och försökt starta den i 3 dagar nu och ha hållit på bra no länge.

Men jag komme på en sak om stopparmen på pumpen, den stå ju i översta läget så den borde ju funka. men den gå inte tyngre att trycka ner när man ha full gas eller ingen gas alls. Så de kan ju ha hänt att armen är uppe men på insidan av pumpen är den i de nedre läget. vad tror ni om de ?

Utifrån den information du har lämnat, kan jag inte tänka mig annat än att stoppventilen på pumen är aktiverad.
Det är ju lätt att plocka av manicken med vacuumklocka och arm.

-- K

25 Inlägg
10 april 2010
Trådstartare
#9
Kavli skrev:
190td skrev:
ajonasson skrev:
Vet ej hur det är på din just. Men Dieselbilar måste man ofta lufta brännslesystemet ifall man fått slut på soppa eller haft isär det så det kommit in luft. På moderna dieselbilar finns det sensorer som gör så att man aldrig kan köra tanken slut på disel då man då måste lufta om hela brännslesystemet. Finns mycket information på det och säkerligen hur man luftar det på rätt sätt. Möjligen därför du inte får fram någon diesel till spridarna.

Mvh
Anders

lufta systemet ha jag gjort så de räcker, ha lufta i varje spridarrör alla nipplar och försökt starta den i 3 dagar nu och ha hållit på bra no länge.

Men jag komme på en sak om stopparmen på pumpen, den stå ju i översta läget så den borde ju funka. men den gå inte tyngre att trycka ner när man ha full gas eller ingen gas alls. Så de kan ju ha hänt att armen är uppe men på insidan av pumpen är den i de nedre läget. vad tror ni om de ?

Utifrån den information du har lämnat, kan jag inte tänka mig annat än att stoppventilen på pumen är aktiverad.
Det är ju lätt att plocka av manicken med vacuumklocka och arm.

-- K

felet hiita ja idag, de va dieselpumpen ändå än om den varit igång med denna pump. Stången i pumpen hade fastna så än om stopparmen va uppe hade den fastna i stoppläget.  Så nu äre bara fixa pumpen sen ska den gå big_smile



Sök