2845
Sök

Sänkt 940 låter i fjädringen

54 Inlägg
7 april 2010
Trådstartare
Kapade fjädrarna idag 2 varv runt om,  fäste fjädrarna med avgasklämmor sedan.

När jag tog en provtur så lät det som gnisslande gummi när man dämpa fram, och när man svänger så knorrar det lite grann.

Vad kan behöva smörjas/fixas?

Whatever :)
1 652 Inlägg
7 april 2010
nja låter med som att dina bussningar fram tar mer stryk big_smile kollat över dem med när du ändå kapat och donat? för min låter inget med en riktigt sänksats..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Performance meck
342 Inlägg
7 april 2010
det som antagligen är felet är att fjädern hoppat ur gummi sätet längst upp i fjäderbenet hissa upp bilen ta bort däcket och lys upp med lampa syns tydligt vart fjädern ska ligga (brukar skrapa imot plåten så färgen brukar vara bort skrapad måla gärna på lite när du hålls sen så slipper du rost.)

för att fixa montera fjäderspännare dra ihopp fjärdern se till att gummit hamnnar rätt på fjädern släpp sedan på fjäderspännarna

dock underlättare det om du tar ut fjäderbenet utanför framskärmen

arbetet tar cirka 40 minuter om man tar det lungty och försiktigt.

lycka till

Mvh viktor

40 Inlägg
7 april 2010
Du kan behöva göra en hjulinställning för hjulvinklarna blir ju ändrade när man sänker fram. satte på sänkfjädrar som sänkte 40mm på min och det knorrade som fan ibland

54 Inlägg
8 april 2010
Trådstartare
wistfors skrev:
det som antagligen är felet är att fjädern hoppat ur gummi sätet längst upp i fjäderbenet hissa upp bilen ta bort däcket och lys upp med lampa syns tydligt vart fjädern ska ligga (brukar skrapa imot plåten så färgen brukar vara bort skrapad måla gärna på lite när du hålls sen så slipper du rost.)

för att fixa montera fjäderspännare dra ihopp fjärdern se till att gummit hamnnar rätt på fjädern släpp sedan på fjäderspännarna

lycka till

Mvh viktor

Tack för tipset ska kolla över det i morgon smile

876 Inlägg
8 april 2010
låter som att dina fjäderbenlagringar har sett sina sista dagar...

54 Inlägg
8 april 2010
Trådstartare
rille87 skrev:
Du kan behöva göra en hjulinställning för hjulvinklarna blir ju ändrade när man sänker fram. satte på sänkfjädrar som sänkte 40mm på min och det knorrade som fan ibland

Försvann det för dig efter hjulinställningen?

När jag körde bilen idag så var ljudet borta när jag svängde, men efter att ha kört några gånger så kom det tillbaka, kanske borde göra en hjulinställning.
Senast redigerat av AdDeD (8 april 2010)

54 Inlägg
8 april 2010
Trådstartare
volvoperfomanceclub skrev:
låter som att dina fjäderbenlagringar har sett sina sista dagar...

Kollade ovanför fjäderbenstornet och "dämpar-muttern" flexande ganska mycket uppåt jämfört med polaren 940. Kan det vara något fel med det?

Gummiljudet har jag lokaliserat och det kommer långt ner på stötdämparen.

54 Inlägg
8 april 2010
Trådstartare
wistfors skrev:

lycka till

Mvh viktor

Kollade över detta idag, men det såg korrekt ut och dom satt i gummit.

54 Inlägg
9 april 2010
Trådstartare
Upptäckt vad som smäller nu, det är fjädern som hackar fram när man svänger. Som om det kärvar uppe i hjulhuset.

Någon som har en ide hur man kan lösa detta?

Performance meck
342 Inlägg
11 april 2010
AdDeD skrev:
Upptäckt vad som smäller nu, det är fjädern som hackar fram när man svänger. Som om det kärvar uppe i hjulhuset.

volvoperfomanceclub

har rätt

lagret kärvar antagligen byt för att slippa oljud eller dränk i olja och slipp oljud se till att ingen olja hamnar på broms skivan bara.

Mvh viktor

54 Inlägg
11 april 2010
Trådstartare
wistfors skrev:
AdDeD skrev:

volvoperfomanceclub

har rätt

lagret kärvar antagligen byt för att slippa oljud eller dränk i olja och slipp oljud se till att ingen olja hamnar på broms skivan bara.

Mvh viktor

Okej tack för hjälpen smile

Sök