3876
Sök

Motorbyte Ford Transit -70 från Perkinsdiesel till Mercedes 220 Diesel - Olika effektnorm

Svetsare/Smed/Skrotnisse
206 Inlägg
3 november 2009
Trådstartare
#1
Till våren börjar renoveringen av min transit och har då för avsikt att byta motor eftersom originaldieseln från Perkins är alltför sliten. Har fått tag i en Mercedes 220 diesel -79 som jag tänkt klämma i eftersom det inte skiljer nämnvärt i effekt och storlek. Då till min fråga. I specifikationerna på reg.beviset till transiten anges effekten som "Maximal nettoeffekt, kW: 35.0 SMMT". Vad innebär SMMT? På mercan står det 43kw DIN vilket jag fått för mig, rätta mig om jag har fel, är att effekten mäts på drivhjulen? Vet att jag inte får öka effekten mer än 20% från original utan att göra nåt åt bromsar osv men undrar då som sagt vad SMMT är? Tacksam för alla svar, råd och tips!

"Den kan vara bra att ha"

Egen företagare
864 Inlägg
3 november 2009
#2
Tror nog inte du behöver vara orolig, den är såpass gammal så den borde du väll få sätta i vad som helst i.
Annars har jag en sån Perkins diesel liggande .

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

Svetsare/Smed/Skrotnisse
206 Inlägg
3 november 2009
Trådstartare
#3
Nej jag är nog inte så orolig över det. Mest nyfiken på vad den effeknormen innebär. Givetvis vore det bästa att sätta i en originalmotor men till vilket pris? Det kommer att bli en riktig lågbudgetrenovering och får betala 300kr för merca-motorn. Sen vill jag ju gärna ha något mer effekt i den eftersom 35kW inte är särskilt mycket (inte 43 heller). Har ju fler hästar i min Opel kadett -77! big_smile

"Den kan vara bra att ha"

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
3 november 2009
#4
Sotar_n81 skrev:
Till våren börjar renoveringen av min transit och har då för avsikt att byta motor eftersom originaldieseln från Perkins är alltför sliten. Har fått tag i en Mercedes 220 diesel -79 som jag tänkt klämma i eftersom det inte skiljer nämnvärt i effekt och storlek. Då till min fråga. I specifikationerna på reg.beviset till transiten anges effekten som "Maximal nettoeffekt, kW: 35.0 SMMT". Vad innebär SMMT? På mercan står det 43kw DIN vilket jag fått för mig, rätta mig om jag har fel, är att effekten mäts på drivhjulen? Vet att jag inte får öka effekten mer än 20% från original utan att göra nåt åt bromsar osv men undrar då som sagt vad SMMT är? Tacksam för alla svar, råd och tips!

Monterade ner en Volvo B21 i en -69´a Transit jag byggde biltransport av och registerringsbesiktade den utan problem.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Svetsare/Smed/Skrotnisse
206 Inlägg
3 november 2009
Trådstartare
#5
Men är det så att DIN=Effekten på drivhjulen? SAE=Svänghjulet? SMMT?

"Den kan vara bra att ha"

Svetsare/Smed/Skrotnisse
206 Inlägg
3 november 2009
Trådstartare
#6
Har nu gjort det jag borde gjort från allra första början. Googlade SMMT och såvitt jag förstår är det inte effektnormen utan vad uppgifterna om effekten kommer ifrån och står för "The Society of Motor Manufacturers and Traders Limited". Svårare än så var det inte men ibland har man huvet på fel ställe.

"Den kan vara bra att ha"

Svetsare/Smed/Skrotnisse
206 Inlägg
3 november 2009
Trådstartare
#8
camaro67 skrev:
DIN är inte effekten på hjulen. Det är mätt på veven. DIN är en enhet för effekt eller hur man ska förklara det

Enheten för effekten är ju kW/hk. DIN/SAE är väl snarare tillvägagångsättet för att mäta effekten?
Senast redigerat av Sotar_n81 (3 november 2009)

"Den kan vara bra att ha"

152 Inlägg
3 november 2009
#9
Jag typade om en Merca från -66 till en dieselstånka.
Den angavs i SMMT-och var körd på SBP's rullande landsväg. Dynamisk effektform på drivhjulen enligt någon EU-norm tror jag det var han besiktningsgubben sa...
Senast redigerat av SevilleDiesel (3 november 2009)

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!

Svetsare/Smed/Skrotnisse
206 Inlägg
3 november 2009
Trådstartare
#10

"Den kan vara bra att ha"

7 Inlägg
14 april 2010
#11
Har du kvar din motor eller vet du någon som har en perkins diesel motor att sälja för skulle behöva en omgående hmm är inte gjord av pengar men om du har kvar din kanse ett par bräddade fälgar och divs andra saker kan vara intressant!

Svetsare/Smed/Skrotnisse
206 Inlägg
15 april 2010
Trådstartare
#12
Jo jag har kvar den men den sitter fortfarande kvar i bilen. Har kommit lite grejer emellan så har inte kommit igång än. Tyvärr så blir det nog så att den få sitta kvar med. Blir för mycket att bygga om med merca-motorn bl a eftersom den har hydraulisk koppling. Lycka till att hitta en motor. De växer inte på träd precis o de som finns är ju oftast marindieslar, dvs dyra! Vad ska du ha den till? Vet eventuellt en som har en 4.108. Ska kolla.

"Den kan vara bra att ha"


Sök