3122
Sök

Dyr servicekostnad. Lurad?

47 Inlägg
15 april 2010
Trådstartare
Hejsan!

(Vänstra framdäcket "tickar" när jag kör, ljudet försvinner när jag lägger foten löst på bromsen, dessutom "pulserar/vibrerar" bilen när jag bromsar mjukt i höga hastigheter).

Mekonomens representant  sa att det var bromsskivan som var dålig, och att den skall bytas. Det är även vad jag tror, men jag tycker att allt blev väldigt dyrt.

Jag hade sedan tidigare beställt ett sk: "ekonomiservice" dvs att de kollar bromsar, lampor, avgassystem osv, samt byter Olja, oljefilter och tändstift. Det skulle gå på 1540:-. Samtidigt skulle de också byta bromsskivor fram. Priset blev då hela 4200:-, kan det vara rimligt?

Jag har en Mitsubishi Galant -97

Försöker iaf
12 819 Inlägg
15 april 2010
4200 totalt minus då 1540 för servicen = 2660kr för nya bromsskivor och jobb (kanske t.om nya belägg?)
Låter rätt rimligt ja.

Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (15 april 2010)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

47 Inlägg
15 april 2010
Trådstartare
Eftersom allt kommer att göras samtidigt trodde jag att arbetskostnaden "las ihop". Olja, filter, tändstift plus skivor: 2000, jobb 1400 t.ex.

Självklart hade jag räknat med en dyrare kostnad, men inte 4200.

Det går inte att "kombinera" som exemplet ovan?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
15 april 2010
hnz skrev:
Eftersom allt kommer att göras samtidigt trodde jag att arbetskostnaden "las ihop". Olja, filter, tändstift plus skivor: 2000, jobb 1400 t.ex.

Självklart hade jag räknat med en dyrare kostnad, men inte 4200.

Det går inte att "kombinera" som exemplet ovan?

Ja de har dom säkerligen gjort också, men då har dom ju lagt till arbetstid för bytet av bromsskivor för det ingår inte i ett oljebyte wink Sen, vad kostar skivorna styck? Tror inte dom tagit alls så mkt extra för att byta skivorna.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

347 Inlägg
15 april 2010
Tycker att det låter riktigt billigt faktiskt eftersom skivor ändå kostar endel. Är det inte så att dom också byter belägg?

241 Inlägg
15 april 2010
Belägg byter man ju oftast när man får på en ny skiva, lär en verkstad göra iaf

I got Dubs!
2 423 Inlägg
15 april 2010
Calleklutt skrev:
Belägg byter man ju oftast när man får på en ny skiva, lär en verkstad göra iaf

Ska alltid bytas samtidigt!

1 199 Inlägg
15 april 2010
Jag tycker att det var billigt. 1500kr för en oljeservice på verkstad är inte mycket att bråka om. Gav 3900 för service på min fabia sist, visst en auktoriserad verkstad med "rätt" stämpel och så bytte de bromsvätska också. Skall tilläggas att de var billigast i Stockholm när jag ringde runt dem.

4200 kr för oljeservice och bromskivebyte är billigt. Det är ju inte biltemaskivor du får på heller. Sakerna håller ju orignalkvalitet och då kostar det lite mer än biltema.

47 Inlägg
15 april 2010
Trådstartare
Okej, jag litar på er! Skall höra så att beläggen också byts, annars återkommer jag.

Tack för alla svar.

Sök