2882
Sök

Vilken batteriladdare ska man ha? Ctek??

21 761 Inlägg
17 april 2010
bosabengt skrev:
men hur ser man att nivån har sjunkit i batteriet på ett slutet??

Det gör man inte tyvärr, dessutom går det inte att fylla på ifall batteriet är helt slutet. Det är huvudanledningen till att inte använda laddare som ger "för hög" laddspänning.

bosabengt skrev:
Men Tokken säger ju att 13V är normalt och du säger att något är galet. Isåfall vad?? Vad kan det vara om jag laddat det nyss och tar bort laddaren och mäter 13 v???

Jag skrev att om spänningen ligger på 13 V eller lägre DIREKT efter att man har kopplat bort laddaren så kan man misstänka att någonting är galet, då har alltså inte batteries spänning hunnit ner till vilospänningen.

Tokken skrev att 13 V är normal vilospänning, vilket alltså är ett värde som batteriet brukar ha när det har fått stå orört ett antal timmar (minst 8 timmar eller ännu längre tid). Det är möjligt att Tokken tolkade ditt inlägg som att batteriet hade stått tillräckligt länge för att nå sin vilospänning, då finns också möjligheten att han och jag menade olika saker. smile

Låt någon bilverkstad eller bilelektrisk verkstad mäta upp ditt batteri med en riktig belastningstestare eller liknande mätinstrument, då får du säkert reda på batteriets skick.

Sök