2665
Sök

Två frågor angående sportluftilter

50 Inlägg
16 april 2010
Trådstartare
#1
Hej


Satte på ett sportluft filter idag på min bil.

Nu så har fläkten vid kylaren börjat snurra så fort jag stänger av bilen.
antar att de e för bilen "tror" att något är fel.

Sedan är tomgången mycket lägre. är det så att bilen själv justerar detta eller kan man göra nått själv?

Whatever :)
1 652 Inlägg
16 april 2010
#2
kanske inte ska köra bilen så hårt? för de är ju elfläkt på bilen, och de kan vara så att den är igång en stund efter bilen är avstäng för att kyla ned..
ska inte ha något med sportluft filter.. eller openair filter..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

50 Inlägg
16 april 2010
Trådstartare
#3
nej nej smile har kört mycket hårdare innan utan att fläkten gått efter.. nu bara ja rullade runt o lyssnade hur de lät

528 Inlägg
16 april 2010
#4
Från höften:  filter ej avskärmat, suger varmluft.. och motorstyrningen får fel värden?
Givet att allt annat är rätt det du skriver,  dvs, att den aldrig annars gått igång vid liknande körcykel..

50 Inlägg
16 april 2010
Trådstartare
#5
hm hur skulle jag kunna skärma av det från motorn lite mer? ligger i gamla burken

tysk.
592 Inlägg
16 april 2010
#6
fronk skrev:
hm hur skulle jag kunna skärma av det från motorn lite mer? ligger i gamla burken

Värmesköldar!


50 Inlägg
16 april 2010
Trådstartare
#7
okej ska kika påt

men problemet med att fläkten tror att bilen är för varm då ?

tysk.
592 Inlägg
16 april 2010
#8
fronk skrev:
okej ska kika påt

men problemet med att fläkten tror att bilen är för varm då ?

Mycket möjligt.
Men det är inget filtret påverkar.


50 Inlägg
16 april 2010
Trådstartare
#9
okej så det har inget att köra med att jag drog ut två små kablar samt en kontakt ur luftburken? smile

50 Inlägg
17 april 2010
Trådstartare
#10
hej smile problemen löstes idag genom att koppla i hop de små kablarna med varnandra smile

Tvivlare
2 266 Inlägg
17 april 2010
#11
Låter lite riskabelt dedär. Var där kablar kopplade till luftburken på något vis så finns de ju en anledning också bakom det. Jag hade nog monterat tillbaka originalgrejerna igen, känns som man riskerar lite dyra saker om de e S80n de handlar om.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

1 488 Inlägg
17 april 2010
#12
Du har troligtvis kopplat ur kontakten till någon givare. Det är många som gör det misstaget när de byter till sportluftfilter och sen inte hittar någon plats att sätta de på och struntar i de. Skönt att det löste sig.

2 665 Inlägg
17 april 2010
#13
fronk skrev:
hm hur skulle jag kunna skärma av det från motorn lite mer? ligger i gamla burken

Då behöver du ingen extra avskärmning om du har orginalluftburken kvar.

Koppla ur 2kablar o bli förvånad att bilen inte går som förut. Suck
Troligen sitter det en givare i boxen som du kopplat ur. Nu har du kopplat ihop kablarna så elektroniken tror att det är kortis i givaren o går troligen ner i "protect" läge eller vad det kan heta.
Det är när elektrokien ställer ner motorn så det finns stora säkerhetsmarginal eftersom den inte kan känna av vad som händer. -20hk kanske.
Senast redigerat av Rickard-v (17 april 2010)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

50 Inlägg
18 april 2010
Trådstartare
#14
Rickard-v skrev:
fronk skrev:
hm hur skulle jag kunna skärma av det från motorn lite mer? ligger i gamla burken

Då behöver du ingen extra avskärmning om du har orginalluftburken kvar.

Koppla ur 2kablar o bli förvånad att bilen inte går som förut. Suck
Troligen sitter det en givare i boxen som du kopplat ur. Nu har du kopplat ihop kablarna så elektroniken tror att det är kortis i givaren o går troligen ner i "protect" läge eller vad det kan heta.
Det är när elektrokien ställer ner motorn så det finns stora säkerhetsmarginal eftersom den inte kan känna av vad som händer. -20hk kanske.

okej okej men nu så har jag alla kablar som dom satt och sen sportluftfiltret efter det smile

så istället för rör -> sporfilter

så är det rör -> den där givaren i början på luftburken -> sportfilter

299 Inlägg
18 april 2010
#15
varför ens sätta ett open air filter på en sån bil från första början?

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.

50 Inlägg
19 april 2010
Trådstartare
#16
ljudet är trevligare


Sök