3762
Sök

Byta stötdämpare v70N.tips och råd

PULVERLACKERAR
605 Inlägg
19 april 2010
Trådstartare
Nu är det dax att byta stötdämpare och fjädrar både fram och bak..
Är det något jag bör tänka på innan jag ger mig in på det?
Tips och råd?
Har aldrig bytt någon gång så det kanske inte är något man ska ge sig in på?

Vill du snygga till under bilen? Lacka bakaxel eller länkarm?Prata med mig, älskar att lack

3 860 Inlägg
19 april 2010
Köp en Hayens bok på biltema o läs där först. Står ganska utförligt.
Stötdämpare fram är inte så svårt, man ser ganska tydligt vad man behöver demontera. Fram sitter fjäder och dämpare ihop, annat är det baktill, dämparen bak funkar ganska smidigt, man lyfter ur golvet ur bagaget och där sitter de övre bultarna. Sen ner till ser man också dom lätt. Fjädern kan dock vara ett skit o byta bak!
Och en hjulinställning är bra efteråt..
Men som sagt, köp en Hayens bok först, den kan du ju ha nytta av fler gånger!
Ska du montera orginal eller sänkfjädrar?

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

Like it German
378 Inlägg
19 april 2010
Ta reda på innnan hur allting sitter innnan du demonterar.. Så du inte börjar riva bort saker å sen kliar dig i huvet.. sen behöver du special verktyg (klämmor) som pressar ihop fjädern.

MVH

Hur många skruvar fick du över?....

PULVERLACKERAR
605 Inlägg
19 april 2010
Trådstartare
spokenratt skrev:
Köp en Hayens bok på biltema o läs där först. Står ganska utförligt.
Stötdämpare fram är inte så svårt, man ser ganska tydligt vad man behöver demontera. Fram sitter fjäder och dämpare ihop, annat är det baktill, dämparen bak funkar ganska smidigt, man lyfter ur golvet ur bagaget och där sitter de övre bultarna. Sen ner till ser man också dom lätt. Fjädern kan dock vara ett skit o byta bak!
Och en hjulinställning är bra efteråt..
Men som sagt, köp en Hayens bok först, den kan du ju ha nytta av fler gånger!
Ska du montera orginal eller sänkfjädrar?

Okej..Ska köpa boken smile
Kan ju va bra att ha flera gånger lol

Ska montera sänkfjädrar så jag tänka sätta dit nya stötdämpare när jag ändå håller på..

Vill du snygga till under bilen? Lacka bakaxel eller länkarm?Prata med mig, älskar att lack

Sök