3727
Sök

m1 matta vs asfaltsmatta

ljudfantast
1 372 Inlägg
3 februari 2010
#21
m1mattorna är ju markant dyrare också smile beror på vilka krav man har helt enkelt. Har dämpat med biltema bitumen 3mm i mina dörrar och tyckte det fungerade kalas.

1 581 Inlägg
3 februari 2010
#22
michieff skrev:
m1mattorna är ju markant dyrare också smile beror på vilka krav man har helt enkelt. Har dämpat med biltema bitumen 3mm i mina dörrar och tyckte det fungerade kalas.

Markant dyrare ja men inte dyrt alls om man ser till vad man får för priset.

66 Inlägg
3 februari 2010
Trådstartare
#23
va i höstas jag la in asfaltsmattorna och märkte skillnaden, så det är inte kallstarterna som bidrog i just de skedet. sen är det ju klart att den lilla rackarn drar mer nu i vintertider, det är jag helt med på.

men kan man minska vikten något och få en bättre dämpning så känns det som att de kan vara värt 1000 kr med tanke på hur mkt cred m1 mattan fått här på garaget. vad som oroar mig är jobbet att pilla bort mattoprna som sitter i men jag fudnerar starkt på att ta några krafttag och anstränga mig lite.

tack så mycket för era svar och inlägg. uppsakttas

åk snowboard å plåta vet ja

158 Inlägg
3 februari 2010
#24
Helt klart bättre att använda m1 ist. för asfalts:P Speciellt nu då blekinge har rea tongue
Men om du redan har asfalts så skulle då inte jag tveka att ha kvar de smile
kanske lägga m1 utanpå men aldrig ta bort e! för e så jäääla jobbigt att sätta dit!

join the dark side! ... and get a free cookie.

TIG-svetsare
226 Inlägg
3 februari 2010
#25
Håller med dom flesta! sitter det så sitter det.  tongue
hade själv 4 paket av biltemas bitumen i min 740 och det hjälpte mycket. 
sen beställde jag nyss m1 paketet och det ska sitta i nya. hoppas på ett bra resultat i den med wink

Drive it like you stole it ;)

StenkrossTomte
359 Inlägg
20 april 2010
#26
Lyfter tråden, har klätt in hela bagaget i asfaltmatta, gjorde detta förra sommaren, blev helt ok nöjd, inte helt men helt ok, m1 mattor har ja aldrig provat på men man kanske skulle beställa hem en satts.

Dock undrar ja en liten sak.

*Hur tätt ska man placera dessa mattor för att uppnå bästa resultat? In till varandra har ja placerat asfaltmattorna, och ja har tagit all plåt i hela bagaget dock vill jag dämpa alla dörrsidor, och även golv. Hur mycket kan ja behöva av M1 mattorna då? Känns som de blir ohyggligt mycket.

Bilen är en Volvo 240 sedan....

No turbo shit! Just Real Power!

stRaend
20 april 2010
#27
jag skulle nog inte sätta m1 mattor på asfaltsmattor. eftersom asfaltsmattorna kan lossna när det är varmt och spricka när det är för kallt. och då om du sätter m1 mattor eller liknande på så lossnar dom med.

så ifall du ska byta så skulle jag iallafall ha tagit bort asfaltsmattan först. och angående hur du ska montera dom är beroende på hur mycket du vill lägga ut. du kan ju lägga flera lager om du vill, blir stummare då. Annars så kan du ju lägga omlott också. alltså det finns nog ingen speciell regel om hur man ska lägga dom ? eller ? tongue

StenkrossTomte
359 Inlägg
20 april 2010
#28
Nä tanken är inte att lägga det utanpå asfaltmattan, glömde nog skriva det i förra inlägget.

Jag ska då ta bort all asfaltmatta.

Men säg 40ark, lägger dessa bredvid varandra...täcker dessa mitt bagageutrymme mån tro?

No turbo shit! Just Real Power!

stRaend
20 april 2010
#29
bara ut och mäta , 3,975m2 wink fast tror att det räcker om du bara ska ha i skuffen, ifall du lägger kant i kant.

StenkrossTomte
359 Inlägg
20 april 2010
#30
stRaend skrev:
bara ut och mäta , 3,975m2 wink fast tror att det räcker om du bara ska ha i skuffen, ifall du lägger kant i kant.

Okej ja det får undersökas noggrannare!

En liten fråga till ang dämpmatta..

Plåten mellan bagageutrymme och kupen, alltså ryggstödsplåten, skall även den dämpas? Känns som de blir ÄNNU svårare för ljudet att komma in i bilen då?

No turbo shit! Just Real Power!

stRaend
20 april 2010
#31
du har ingen skidlucka antar jag? då skulle jag nog iallafall byggt ihop en bandpasslåda med portarna upp genom hatthyllan. då kan du dämpa bäst du vill wink

StenkrossTomte
359 Inlägg
20 april 2010
#32
stRaend skrev:
du har ingen skidlucka antar jag? då skulle jag nog iallafall byggt ihop en bandpasslåda med portarna upp genom hatthyllan. då kan du dämpa bäst du vill wink

Jo "Skidlucka" har jag dock hade jag bättre tryck med mina basar i min kombi... Har även 2st 4" Basreflexrör i hatthyllan.

Baslådan är denna http://www.brc.se/sortiment/artikel.asp … GTO1204BPD
Inte helt bra för min bil har ja kommit på,  spelade på duktigt mycket bättre i min 245:a

No turbo shit! Just Real Power!

stRaend
20 april 2010
#33
Okej, då rekommenderar jag dig starkt till att placera baslådan MOT ryggstödet/skidluckan. och täta runt om lådan. alternativt så bygger du en egen låda som är perfekt istället för den. Tror inte den är optimal, inte många fabrikslådor som är. Alltså som det har pratats om i många trådar här på gorg, placera baffeln mot ryggstödet med basarna och portarna riktade däråt. Sedan så tätar du så att inte det kommer ut något tryck i resten av bagaget.

StenkrossTomte
359 Inlägg
20 april 2010
#34
stRaend skrev:
Okej, då rekommenderar jag dig starkt till att placera baslådan MOT ryggstödet/skidluckan. och täta runt om lådan. alternativt så bygger du en egen låda som är perfekt istället för den. Tror inte den är optimal, inte många fabrikslådor som är. Alltså som det har pratats om i många trådar här på gorg, placera baffeln mot ryggstödet med basarna och portarna riktade däråt. Sedan så tätar du så att inte det kommer ut något tryck i resten av bagaget.

Jag har baslådan riktad mot ryggstödet. Jag provad innan och ha det bakåt men då kom inget ljud fram, provade även att spela uppåt men lika dött då.

Nu går vi ganska off-topic men va gör man inte för att slippa skapa nya trådar som bara skitar ner...

Jag har funderat på de du säger, bygga i tjockt MDF, i 2lager och dämpa i mellan, dock var ja lite osäker på hur bra det verkligen blir? Baslådan är ju så satans stor och hög så man få ju inte in den under hatthyllan.

Det bästa hade ju självklart varit och köpa lösa nya basar och bygga en formgjuten och placera under hatthyllan.

No turbo shit! Just Real Power!

stRaend
20 april 2010
#35
Finns inga genvägar till bra/högt ljud. smile För att få in trycket "måste" du antingen bygga bandpass med portarna upp genom hatthyllan. Eller så täta mellan basarna och bagaget så att trycket måste komma ut genom skidluckan.


Sök