3347
Sök

Calibra 16v -92 | Läckage Kylarvatten / Fukt i kupén

46 Inlägg
29 november 2008
Trådstartare
#1
Hej

Nu har tjejen min bytt bort sin gamla bil mot en Calle, Allt verkade frid & fröjd tills jag såg att kontakterna till kylarkärlet vart klippta & ihoptvinnade !..*virveltrumma*
http://11heavens.com/files/advancedShadow.jpg
Självklart vill föregående ägare dölja något smile

Vattenkärlet vart tomt, Jag fyllde på det & luftade lite tills nivån vart godkänd.. *DING DING* ett par dagar senare är det nästan tomt igen!

Chibi Mystery ==> Läckage !

Jag har gått över alla slangklämmor jag hittat i motorrummet, Verkar sitta som det skall. Efter att ha googlat runt lite så verkar det onekligen som att många calibror får panik & fyller kupen med vatten smile Givetvis kollar jag om det finns vatten under mattor.

jomen visst, Där fanns det fukt.. Denna fukten skulle ju utan tvekan kunna förklara varför callen immar igen på nolltid.

För säkerhets skulle så skickade jag ner ett getöga i oljepåfyllnaden efter majonäsgegga från yttre rymden, *andas ut* Inget utöver det vanliga där!

Så, Om jag har tolkat det hela rätt så går det en slang med vatten via instrumentpanelen. Då jag är helt ny på calibrafronten så vänder jag mig till er (insåg nyss att jag är ny på bilar~ ohnoes).

Bilen ifråga är en:
Tysk Import 16ventilare ifrån -92.

Bil jag kan rota opeldelar ifrån:
Vectra -92 8v


Jag hoppas innerligt att någon som har liknande erfarenheter kanske skulle kunna hjälpa mig & tjejen, Hon är på väg att förvandlas till en mycket elak drake pga. Calibran ;_;!!

vad sjutton skall jag göra härnäst ?

Tack på förhand !
//Daniel & Agnes
Senast redigerat av ninjafisk (29 november 2008)


97 Inlägg
29 november 2008
#2
låter som värme paketet har get sig. blev lika dant e min opel vecktra.

mvh


46 Inlägg
29 november 2008
Trådstartare
#3
Hoppsan, Finns det någon smidig lösning för att verifiera att värmepaketet har gett sig utan att köpa nytt !
Och var sitter detta beryktade paket nyu ?


. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
29 november 2008
#4
DANNY BOY  cool
Im home now!

C H E V R O L E T <3

46 Inlägg
29 november 2008
Trådstartare
#5
Kan det stämma att 'värmepaketet' sitter någonstans i botten på mittpanelen innaför växelspak & sånt krafts ?


1 353 Inlägg
29 november 2008
#6
om du kikar på calibran på min sida, kika på "inredningen" där, typ det enda som sitter kvar där är värmepaketet smile sitter längst fram emot torpedväggen framför växelspaken

There's no replacement for displacement

46 Inlägg
29 november 2008
Trådstartare
#7
Tack för alla tips!

Allright då blir det till att riva isär för kung & fosterland smile

Finns det något smart sätt att kolla hur paketet mår ? Eller kommer det att synas på stört om det läcker ?

Vänligen
Daniel
Senast redigerat av ninjafisk (29 november 2008)


46 Inlägg
29 november 2008
Trådstartare
#8
Hur brukar calibras vindrutor sitta ? För på tjejens så känns hela gummilisten lite felaktig.
Finns ett mellanrum mellan list & ruta~  Och då det pissar ner regn så kanske det skulle kunna vara något !

Det verkar som om de flesta som har problem med värmepaketet även har problem med värmen ifrån fläktarna! Och det är inget knasigt alls på värmen i callen.

Då återstår självklart vattenläckan som jag skall brottas med imorgon !

Vänligen
Daniel


4 586 Inlägg
29 november 2008
#9
det brukar alltid gå att koppla bort värmepaketet med ett ersättningsrör

ifall det bildas en fet hinna när värmen sätts på då är det garanterat värmepaket som har gett upp. Ifall bilen inte har ac så ska det inte vara så svårt att byta


46 Inlägg
29 november 2008
Trådstartare
#10
jorre83 skrev:
det brukar alltid gå att koppla bort värmepaketet med ett ersättningsrör

Nu riskerar jag att idiotförklara mig själv....lol
Vad fan gör värmepaketet egentligen ?


4 586 Inlägg
29 november 2008
#11
ninjafisk skrev:
jorre83 skrev:
det brukar alltid gå att koppla bort värmepaketet med ett ersättningsrör

Nu riskerar jag att idiotförklara mig själv....lol
Vad fan gör värmepaketet egentligen ?

det finns inga dumma frågor bara dumma svar

Det sitter ihop med kylsystemet som en extra kylare inne under instrumentpanelen. När bilen blir varm så går värmen in till det lilla "elementet" . Sedan så blåser coupefläken genom det och det blir varmt och gott i bilen

m.v.h /jocke


46 Inlägg
29 november 2008
Trådstartare
#12
Nu när jag tänker på det så vart inte så jäkla avancerat smile
Tack för infon, Jag skall provstarta bilen & låta den gå varm för att se om det blir ngn dimma eller liknande!


220 Inlägg
29 november 2008
#13
Värmepaketet är ett "element", det ser ut som ett kyl ungefär. Sitter innanför instrumenteringen framför växelspaken. Du får dessvärre riva ner hela brädan för att komma åt det. Sure, klart det går att koppla förbi värmepaketet, men du lär ju inte få någon värme inne i kupén då.
För mer exakt svar hur du ska gå tillväga så bör du besöka www.opelsportclub.com/forums och fråga där.
Lycka till!



ninjafisk skrev:
jorre83 skrev:
det brukar alltid gå att koppla bort värmepaketet med ett ersättningsrör

Nu riskerar jag att idiotförklara mig själv....lol
Vad fan gör värmepaketet egentligen ?


46 Inlägg
29 november 2008
Trådstartare
#14
allright, Bilen har stått på ett bra tag nu och ingen fet dimma whatsoever.
Hur river jag mig in till värmepaketet på smidigaste sett ?, Kanske inte är fel att dubbelkolla slangar & stuffs där iaf.
Blir min första expedition bakom kulisserna smile

//Daniel


46 Inlägg
30 november 2008
Trådstartare
#15
Det verkar inte vara ngn läcka där o.O~
Jag tror snarare fukten letar sig in via vindrutan då en halvtam apa har satt dit den !

Vätskenivån i kylaren har uppfört sig normalt nu när vi buskört den. (Detta efter att tömt ut & fyllt på nytt).

Värmen i bilen fungerar riktigt bra den med. 
Jag har satt lite fart på kupévärmaren nu och så får jag helt enkelt hålla ett vakande öga på bilen !

Jag vill tacka Necrodamus / Jorre & batta för deras hjälp.
Thankies Spankies

Vänligen
Daniel


Reparatör
306 Inlägg
30 november 2008
#16
Kolla så att där inte är stopp vid dräneringen ovanför torpeden.
Vanligt att där är stopp och vatten letar sig in via fläkten.
Hoppas du förstår min halvtaskiga förklaring.


254 Inlägg
26 april 2010
#17
Hej!

Vet att det är en gammal tråd men har nästan samma problem och har fått lite tips men fattar inte riktigt helt vad mitt problem är....

kan köra en bit sen blir det fukt i kupen som han har sen blir bilen varm och den måste stängas av, har även haft problem att jag har haft kylarcement i systemet och är rädd att det har satt sig i värmepaketet. har kollat mattorna de är blöta som fan men ser inga rinningar eller något sådant från elementet. vad kan felet vara?? för det är rätt dyrt att byta paket då jag har AC i bilen


Sök