2574
Sök

Kupébelysningen slocknar inte när jag stänger dörren, Volvo V70 -99

12 Inlägg
26 april 2010
Trådstartare
Har ett par gånger under våren drabbats av urladdat batteri på min Volvo pga av att belysningen inne i bilen inte slocknar när jag stänger framdörren på passagerarsidan.

Förr fanns det ju en liten knapp som trycktes in när dörren stängdes, ungefär som i ett kylskåp, men jag kan inte se något liknande på min Volvo. Var sitter avkännaren som ska känna att dörren är stängd tro så jag kan börja leta efter glapp eller dålig kontakt...

Tacksam för hjälp.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
26 april 2010
måste vell ändå gå och trycka på 0 bylysning alls som alla andra bilar bara du får ha den på 0 hela tiden?

12 Inlägg
26 april 2010
Trådstartare
Aha, men finns det något enkelt man kan göra, typ köra in någon spray eller nått?

Jo jag kan ju släcka belysningen helt, men det tänds även en liten lampa nere vid golvet som jag i så fall måste montera ut. Men det finns ju dock en poäng med att ha en kupébelysning som tänds när man öppnar dörrarna.

One Man Clan
4 287 Inlägg
26 april 2010
Jag har för mig att de sitter dörrkontakter på dom, dvs sånna "kylskåpsgrejer" du pratar om.

kolla extra noggrant!

12 Inlägg
27 april 2010
Trådstartare
Xuri skrev:
Jag har för mig att de sitter dörrkontakter på dom, dvs sånna "kylskåpsgrejer" du pratar om.

kolla extra noggrant!

Nä brytaren sitter helt klart inne i låsmekanismen. Har testat att trycka in kläppen manuellt när dörren är öppen och har då fått lampan att slockna. Problemet är att när man stänger dörren med lite kraft men ändå så att den går igen så registrerar inte brytaren att dörren stängts.

För att komma åt låset och se om jag kan hitta och åtgärda glappet så måste jag komma in i dörren. Som det verkar så måste jag ta bort hela panelen på insidan dörren först. Är det ett jätteprojekt att montera ner panel och dylikt på insidan dörren så att jag kan nå låset? Måste elektronik till fönsterhissar och dylikt kopplas ur?

Sök