4215
Sök

Passat 1.8T 99 - minska varvtalet?

13 Inlägg
23 april 2010
Trådstartare
#1
Hejsan! (Bil: Passat 1.8T sedan årsmodell 1999)

Jag pendlar mycket (120-vägar) och ligger därför i runt 140 km/h. När jag gör det ligger bilen på närmare 4000 varv, vilket inte är något konstigt för en passat 1.8T som jag förstått det. Men det är ju knappast bra för motorn.

Har 15" däck på nu, så att byta till 18" skulle hjälpa mycket har jag insett och ska göra det snarast.

Finns det något annat man kan göra för att sänka varvtalet på en passat? Jag behöver inte ha världens acc utan jag vill hellre att bilen går på låga varv i högre hastigheter. Är det omöjligt eller kan man göra något?

Bästa hälsningar!
Senast redigerat av mandolph (23 april 2010)

Försöker iaf
12 819 Inlägg
23 april 2010
#2
Större diameter på hjulen är det enda sättet om du inte vill byta växellåda, eller så åker du lite tidigare så slipper du köra så fort.


Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (23 april 2010)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

13 Inlägg
23 april 2010
Trådstartare
#3
te_wik skrev:
Större diameter på hjulen är det enda sättet om du inte vill byta växellåda.


Mvh Tommy

Tackar! Då får jag väl sätta på ett par 18-20" för jag står inte ut längre! big_smile kanske ser ballt ut!

Har en till fråga som jag tänkte köra, är det skadligt för bilen att ligga i runt 3500 varv under en längre tid?

Bästa hälsningar!

1 587 Inlägg
23 april 2010
#4
mandolph skrev:
te_wik skrev:
Större diameter på hjulen är det enda sättet om du inte vill byta växellåda.


Mvh Tommy

Tackar! Då får jag väl sätta på ett par 18-20" för jag står inte ut längre! big_smile kanske ser ballt ut!

Har en till fråga som jag tänkte köra, är det skadligt för bilen att ligga i runt 3500 varv under en längre tid?

Bästa hälsningar!

Nej de skulle ja inte påstå att det är.. Har ingen erfarenhet av att köra bilar så länge på de varvtalet men tror inte de e så skadligt så länge du inte ligger 5000 varv i 3 timmar haha smile
Bara serva bilen o vårda den ordentligt så blir de nog bra smile


13 Inlägg
23 april 2010
Trådstartare
#5
Severin skrev:
mandolph skrev:
te_wik skrev:
Större diameter på hjulen är det enda sättet om du inte vill byta växellåda.


Mvh Tommy

Tackar! Då får jag väl sätta på ett par 18-20" för jag står inte ut längre! big_smile kanske ser ballt ut!

Har en till fråga som jag tänkte köra, är det skadligt för bilen att ligga i runt 3500 varv under en längre tid?

Bästa hälsningar!

Nej de skulle ja inte påstå att det är.. Har ingen erfarenhet av att köra bilar så länge på de varvtalet men tror inte de e så skadligt så länge du inte ligger 5000 varv i 3 timmar haha smile
Bara serva bilen o vårda den ordentligt så blir de nog bra smile

Tackar! Då slipper jag oroa mig i alla fall big_smile

690 Inlägg
23 april 2010
#6
Nej det ska inte vara speciellt skadligt såvida inte motorn är väldigt sliten i sig... Tänk dig autobahn körning som ett exempel...
Motorn mår ju inte bra av för låga varv heller så...

...has left the building...
4 474 Inlägg
24 april 2010
#7
Att sätta på större fälgar kommer INTE sänka varvtalet, orsaken är den att man allt som oftast försöker ha samma omkrets på DÄCKET som tidigare. 18-20" kommer höja din bränsleförbrukning ganska tydligt, bilen kommer även upplevas som något slöare. Mitt råd/tips är att du monterar så stora däck som det bara går på original fälgarna utan att det tar i, 5% större omkrets brukar gå bra allt som oftast, tänk dock på att om du monterar däck som har mer än 5% större omkrets så är det inte godkänt enligt lagen. En annan sak att tänka på är att din hastighetsmätare/varvräknare kommer fortfarande vissa EXAKT lika mycket som med de gamla däcken vid 140, dvs ca 4000 rpm, det enda som ändras är din verkliga hastighet, dvs om 140 på mätaren var ca 135 i verklig fart tidigare så blir kanske 140 på mätaren ca 142km/h i verklig fart med 5% större däck... Motorn slits inte vid varvtal runt 4000 rpm snarare så är slitaget som minst därikring pga att motorn jobbar i ett område där man har högt oljetryck/flöde, lagom snurr på grejerna samt att vridmomentet allt som oftast är ordentligt vid dessa varvtal. Jag har själv en gammal Passat 2.0i -95 som rullar ca 5000mil/år, större delen av dessa mil är motorvägsmil kring 140km/h (ca 4000 rpm), just vid detta varvtal går bilen som snålast om man beaktar hur lång tid det tar att komma fram, brukar ligga kring 0.85 vid denna hastighet. Nån enstaka gång har jag marchat mellan 160-170 med toppfartstester på knappa 200 enligt GPS o då drog den ordentligt mycket mer...Ganska imponerande för övrigt att den orkade upp till 195km/h (över 5500 rpm) på GPS o då fanns det liite kvar att ge:)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

13 Inlägg
28 april 2010
Trådstartare
#8
dawwe skrev:
Att sätta på större fälgar kommer INTE sänka varvtalet, orsaken är den att man allt som oftast försöker ha samma omkrets på DÄCKET som tidigare. 18-20" kommer höja din bränsleförbrukning ganska tydligt, bilen kommer även upplevas som något slöare. Mitt råd/tips är att du monterar så stora däck som det bara går på original fälgarna utan att det tar i, 5% större omkrets brukar gå bra allt som oftast, tänk dock på att om du monterar däck som har mer än 5% större omkrets så är det inte godkänt enligt lagen. En annan sak att tänka på är att din hastighetsmätare/varvräknare kommer fortfarande vissa EXAKT lika mycket som med de gamla däcken vid 140, dvs ca 4000 rpm, det enda som ändras är din verkliga hastighet, dvs om 140 på mätaren var ca 135 i verklig fart tidigare så blir kanske 140 på mätaren ca 142km/h i verklig fart med 5% större däck... Motorn slits inte vid varvtal runt 4000 rpm snarare så är slitaget som minst därikring pga att motorn jobbar i ett område där man har högt oljetryck/flöde, lagom snurr på grejerna samt att vridmomentet allt som oftast är ordentligt vid dessa varvtal. Jag har själv en gammal Passat 2.0i -95 som rullar ca 5000mil/år, större delen av dessa mil är motorvägsmil kring 140km/h (ca 4000 rpm), just vid detta varvtal går bilen som snålast om man beaktar hur lång tid det tar att komma fram, brukar ligga kring 0.85 vid denna hastighet. Nån enstaka gång har jag marchat mellan 160-170 med toppfartstester på knappa 200 enligt GPS o då drog den ordentligt mycket mer...Ganska imponerande för övrigt att den orkade upp till 195km/h (över 5500 rpm) på GPS o då fanns det liite kvar att ge:)

Tack så mycket för ditt svar! Då känner jag mig lugn, låter väl allt vara och glider runt på 4000RPM i lugn och ro istället big_smile


Sök