Att sätta på större fälgar kommer INTE sänka varvtalet, orsaken är den att man allt som oftast försöker ha samma omkrets på DÄCKET som tidigare. 18-20" kommer höja din bränsleförbrukning ganska tydligt, bilen kommer även upplevas som något slöare. Mitt råd/tips är att du monterar så stora däck som det bara går på original fälgarna utan att det tar i, 5% större omkrets brukar gå bra allt som oftast, tänk dock på att om du monterar däck som har mer än 5% större omkrets så är det inte godkänt enligt lagen. En annan sak att tänka på är att din hastighetsmätare/varvräknare kommer fortfarande vissa EXAKT lika mycket som med de gamla däcken vid 140, dvs ca 4000 rpm, det enda som ändras är din verkliga hastighet, dvs om 140 på mätaren var ca 135 i verklig fart tidigare så blir kanske 140 på mätaren ca 142km/h i verklig fart med 5% större däck... Motorn slits inte vid varvtal runt 4000 rpm snarare så är slitaget som minst därikring pga att motorn jobbar i ett område där man har högt oljetryck/flöde, lagom snurr på grejerna samt att vridmomentet allt som oftast är ordentligt vid dessa varvtal. Jag har själv en gammal Passat 2.0i -95 som rullar ca 5000mil/år, större delen av dessa mil är motorvägsmil kring 140km/h (ca 4000 rpm), just vid detta varvtal går bilen som snålast om man beaktar hur lång tid det tar att komma fram, brukar ligga kring 0.85 vid denna hastighet. Nån enstaka gång har jag marchat mellan 160-170 med toppfartstester på knappa 200 enligt GPS o då drog den ordentligt mycket mer...Ganska imponerande för övrigt att den orkade upp till 195km/h (över 5500 rpm) på GPS o då fanns det liite kvar att ge:)
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure