2822
Sök

Hjälp mig bygga bilstereo!

8 Inlägg
27 april 2010
Trådstartare
Hej!
Jag har en saab 95 med sa2 ljud-anläggning. Jag vill uppgradera detta  på ett billigt sätt. Ser för mig att montera en 4-kanals förstärkare som kan driva 2 st 6*9 koaxialer bak och min 10" bas, 600w RMS med dubbla spolar som jag redan har. Har ni nåt förslag på förstärkare, 6*9are och eventuellt nya koaxialer i fram, till ett bra pris?

Hälsning Anders

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
27 april 2010
Jag tycker du bör tänka om där, iaf om du vill få till ett bra ljud som är kul att lyssna på! Till att börja med så bör du se över ditt framsystem, stoppa i antingen ett 3-vägs (6,5" midbas till dörrarna, 3,5" mellanregister samt diskant till instrumentbrädan) alternativt ett par lösa midbasar till dörrarna och ett par 3,5" koaxialer till instrumentbrädan. Driv dom på steg så får du ljudet där det ska vara.

Om du sen vill ha mer bas så stoppar du i en baslåda där bak, kan vara bra då att göra som du sa och köra ett 4-kanals steg där du då kan brygga två kanaler till basen. Om du absolut vill ha nåt ljud bak för dom som åker där så tycker jag du ska satsa på nåt i dörrarna som du driver på huvudenheten, alternativt 6x9or som du driver på huvudenheten.

Om du gör så som du tänkt så kommer det mesta av ljudet komma bakifrån, och det kommer inte låta allt för bra.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

8 Inlägg
28 april 2010
Trådstartare
Tack för tipset! Skall kika runt lite på alternativ. Jag tittade på din anläggning, har du slutsteget till framhögtalarna i bak?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
28 april 2010
Japp, finns inte en chans att få plats med det steget fram utan att bygga om en massa.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

35 Inlägg
28 april 2010
undvik att driva sexnior och baslåda på samma steg, för även om du har fyra kanaler, så mår steget inget vidare av att lasta dom så ojämt, speciellt inte om du ska brygga två kanaler men inte dom två andra

stRaend
28 april 2010
Torben_2050 skrev:
undvik att driva sexnior och baslåda på samma steg, för även om du har fyra kanaler, så mår steget inget vidare av att lasta dom så ojämt, speciellt inte om du ska brygga två kanaler men inte dom två andra

hrmm... Beror väl på ifall steget är byggt för det eller inte?

16 197 Inlägg
28 april 2010
Torben_2050 skrev:

å varför skulle man inte kunna de??

har i säkert ett 15tal bilar drivit framsystem/6*9" och 1st 12"/2st 10" med 4 kanals steg..

ta tex RF power serien.. dom pallar utan problem att bryggas i 2 ohm.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Sök