3543
Sök

850 GLT i Volvo 142?

50 Inlägg
26 april 2010
Trådstartare
#1
Tjenare, är lite i funderingarna på att slänga i en Volvo 850 GLT motor i min 142a, och på lite olika vägar har ja hört att de ska gå med m90lådan rätt på?

Vad är det som skiljer m90 mot att man inte ska kunna ta en vanlig m46 eller liknande mot motorn?, annan bultcirkel kring kåpan?, annan ingående axel? Och vilken av Vitblock låda eller Rödblock ska man ha eller spelar det ingen roll?

Sen hur många hästar kan man bygga på för att slippa bygga om för mycket till reg. besiktning?

Motiverade svar så man kan lära sig något nytt önskas och alla versioner är välkommna:)

Mvh Joont3__


8 251 Inlägg
26 april 2010
#2
Notera att du lär ha en "vit" M90 från 960 för att den ska passa rakt av. En vanlig från t.ex 940 passar inte. Flänsen mot växellådan är totalt annorlunda på B230 och B5254. Man kan ju köra med en rödblockslåda om man sätter en adapter emellan däremot.


50 Inlägg
26 april 2010
Trådstartare
#3
Vad är det du menar med flänsen?, kan du bifoga en bild eller en liten detalj beskrivning så man kan tänka sig till vart den sitter/va de är smile


8 251 Inlägg
26 april 2010
#4
Flänsen = ytan och hålen du bultar fast lådan mot / i. Men som sagt. En röd låda passar inte på en vit motor.


50 Inlägg
26 april 2010
Trådstartare
#5
Ok då hänger ja  me. Men säg att man skulle ordna en adapterplatta mellan motorn och en vanlig m46 låda, skulle de gå om man fixade en platta mellan eller blir det annorlunda med ingående axel?


50 Inlägg
29 april 2010
Trådstartare
#6
Någon som håller koll på de där som kan ge mig lite tips?, funderade på om det går att skära bort cirkeln runt kåpan och få dit svetsad en ny så det passar istället för att köpa m90. eller blir det fel med startmotor och så på motorn? smile



Sök