3003
Sök

Avgassystem ombyggnad

Evolution
1 627 Inlägg
15 augusti 2005
Trådstartare
Hur måsste ett avgasystem se ut och innehålla    jag funderar på att bygga sidepips men går de att få igenom besiktningen?

Fäll ner pungen och landa

Fartglad ;)
128 Inlägg
15 augusti 2005
Gör det enkla, ring och fråga besiktningen.

Evolution
1 627 Inlägg
15 augusti 2005
Trådstartare
funderar på de men tänkte frågar här innan

10 287 Inlägg
16 augusti 2005
Måste mynna bakom kupen om jag minns rätt. Kolla med SFRO, dom brukar ha koll.

http://www.sfro.com/

/Göran
Senast redigerat av Sharky (16 augusti 2005)

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Driver
2 111 Inlägg
16 augusti 2005
tror inte man får ha sidepipes tyvärr.men gör som de andra har sagt.gå o fråga eller ring till bilprovningen direkt. där får man bästa svar så slipper man grubbla tongue hehe..jag e hög på polyester så förlåt om jag upprepar mig..

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

12 086 Inlägg
16 augusti 2005
jag har fått uppgifter om det för några år sen. Och man får ha sidepipes, men bara åt ett håll! Tror det va vänstersidan. Är inte 100 där.. men man fick ha på en sida iaf.

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
17 augusti 2005
Sidepipes är olagligt. Med sidepipes menas avgas system på bägge sidar som mynnar precis framför bakdäcken. det är inte lagligt i sverige då personer på trottokanten kan bli "sjuka" av avgaserna. lol
Avgas systemet skall mynna ut bakom bilen antingen rakt bak, snett nedot eller snett ut mot mitten av vägen.
Mitt förslag till dig Karlzzon The One  är att du svetsar en fläns 10cm bakom katten om du har en sådan, å bygger ett så kallat "lagligt system" och ett sidepipes system som lätt kan plockas bort å monteras dit. hade en A-traktor som jag utövade metoden på. funkade fin fint.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

121 Inlägg
17 augusti 2005
Det som gäller avgassystem kan läsas i Vägverkets författningssamling,
VVFS 1997:381

3.3.1 Fordringar på personbil (kategori M1) och lätt lastbil (kategori N1)
Avgasrör får inte mynna ut eller avge avgaser under utrymme för förare eller passagerare och inte heller under annan del av karosseriet, som är sammanbyggd med sådant utrymme. Avvikelser kan dock godtas om utförandet hos karosseri och avgasrör är sådant att det inte bedöms föreligga någon risk att avgaser under körning tränger in i utrymmet.

3.3.2.1 Avgasrör skall vara så riktat att avgaserna avleds antingen uppåt, bakåt eller åt fordonets vänstra sida.

3.3.2.2 Uppåtriktat avgasrör skall mynna ut på sådan höjd att olängenhet för förare eller passagerare inte uppstår. Avgasernas huvudinriktning får vid vindstilla och stillastående fordon inte avvika mer än 60 grader från vertikallinjen.

3.3.2.3 Bakåtrikat avgasrör skall vara så anordnat att avgasernas huvudriktning ligger i ett genom fordonet längsgående vertikalplan eller åt vänster från nämnda plan och är riktat horisontellt eller snett nedåt.

3.3.2.4  Åt sidan riktat avgasrör skall vara så anordnat att avgasernas huvudriktning är snett bakåt vänster i högst 45 grader vinkel med fordonets längdaxel och är riktat horisontellt eller snett nedåt.

3.3.2.5 Avgasrör får inte mynna ut eller avge avgaser under utrymme för förare eller passagerare och inte heller under annan del av karosseriet, som är sammanbyggd med sådant utrymme. Avvikelser kan dock godtas om utförandet hos karosseri och avgasrör är sådant att det inte bedöms föreligga någon risk att avgaser under körning tränger in i utrymmet.

Mvh  Pelle
Senast redigerat av Pälle (17 augusti 2005)

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
17 augusti 2005
ja..  just de.. tänkte inte på å hämta de. orka.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

Evolution
1 627 Inlägg
17 augusti 2005
Trådstartare
ok blir kanske ut till vänster på besiktninen då se om man måsste bygga om de

Sök