3473
Sök

Olika årsmodeller på volvo240 vilken är att föredra?, lätt att hitta delar till de gammla?

102 Inlägg
29 april 2010
Trådstartare
#1
Funderar lite på vilken årsmodell på volvo 240 jag ska köpa, har den några kalkon år som man bör undvika? har två planer vet ej vilken jag ska köra på:
1)köpa en nyare än -88 och få en galvaniserad
2)köpa en ädre än 80 och slippa skatten.

Frågor
-Om jag väljer alt 2, hur är det med reservdelar?
-Några årtal man bör strunta i för de har kända fel/problem?
-Vad tror ni är smartast?

Tack på förhand

261 Inlägg
29 april 2010
#2
serdna skrev:
-Några årtal man bör strunta i för de har kända fel/problem?

Om du lägger dig på en "normal" budget så kommer dom flesta årsmodeller innebära rostlagning tongue

Själv skulle jag undvika 85 och uppåt enbart på grund av motorn (Hatar den där j-la lågfriktionsmotorn)
Ska du använda orginalmotorn är glt ett hett tips... Mycket trevlig karaktär +att du får lite hårdare väghållning (Fast sånt går ju å fixa i efterhand även på en sur gl, men hur kul är det med förgasare?)

Reservdelar är aldrig några större problem till någon volvo överhuvudtaget.... Många småprylar passar mellan dom olika modellprogrammen....  Väljer man en lite nyare (85 och uppåt) är det ju i stortsett samma motor fram till 940 (-98)
Karossdelar finns väl fortfarande å köpa orginal på volvo?  Annars finns det mycket piratdelar lite varstans Ex mekonomen el Cvi Automotive!

5 111 Inlägg
29 april 2010
#3
Vad vill du ha bilen som?
Är det en ren bruksbil så skulle jag satsa på en så ny 240 som möjligt. Ljudkomforten i t.ex. en 90a är faktiskt pga. åtskilliga förbättringar mycket bättre än i en 10 år äldre 240. Bränsleförbrukningen är lägre och motorproblemen som fanns på de tidiga B230 (som kom 85) åtgärdades runt 1989 (minns inte exakt). Dessutom så kan det inte vara annat än en bra bil när vi pratar om en 90-talare de haft sedan 1967 på sig att åtgärda alla fel. wink

Men är det som en hobbybil så kan det ju vara charmigare med en 75-78 som har den snygga aktern och som man inte ser så ofta längre...

De årsmodeller som är "problematiska" är väl 75-77 (uruselt rostskydd) och 85-88(?) med den tidiga lågfriktionsmotorn.

Se upp för bilar med K-motor (tvåportsförgasare), den kan krångla...


102 Inlägg
29 april 2010
Trådstartare
#4
Tänkte ha den som sommarbil samt lära mig lite grunder i hur bilar fungerar. Ska alltså inte använda den mer än kanske 5-6månader per år. Tänkte lägga mellan 5-15 tusen.

Så det går att hitta delar till de gammla 240 så som de tvådörars 242? tänkte efter som den karossen inte verkar använads efter den modellen.

huh?
10 427 Inlägg
29 april 2010
#5
242 GT 1979 är den enda rätta wink

http://forum.avtoindex.com/foto/data/media/75/Volvo_242_GT_78-81_30.jpg

(Brukar dock kosta från 40 000 i fint skick)
Senast redigerat av steifan (29 april 2010)


jorgen72
29 april 2010
#6
steifan skrev:
242 GT 1979 är den enda rätta wink

http://forum.avtoindex.com/foto/data/me … -81_30.jpg

(Brukar dock kosta från 40 000 i fint skick)

Det där är ju ingen 79 det är ju en 77 eller 78

huh?
10 427 Inlägg
29 april 2010
#7
jorgen72 skrev:
steifan skrev:
242 GT 1979 är den enda rätta wink

http://forum.avtoindex.com/foto/data/me … -81_30.jpg

(Brukar dock kosta från 40 000 i fint skick)

Det där är ju ingen 79 det är ju en 77 eller 78

Okej. Trodde det var en pga att det inte satt något GT 2,1l-emblem på skärmkanterna
som det gör på en 78 nere i mitt p-garage (dvs inte med B23E) smile Men det är väl olika på olika marknader.


102 Inlägg
30 april 2010
Trådstartare
#8
Volvo544special65 skrev:
Men är det som en hobbybil så kan det ju vara charmigare med en 75-78 som har den snygga aktern och som man inte ser så ofta längre...

De årsmodeller som är "problematiska" är väl 75-77 (uruselt rostskydd) och 85-88(?) med den tidiga lågfriktionsmotorn.

Men om det var dåligt rostskydd mellan 75-77 så kanske en 79-81 vore att föredra. Är det lätt att hitta delar till dessa? Hittat ett par fina exemplar som jag funderat lite på.

4 637 Inlägg
1 maj 2010
#9
81-85 är snyggast! (Börjar snart bli veteran men är redan billiga att äga.)

Har använt min flitigt i några år, otroligt driftsäker, trevlig att köra o s v. Kör kanske 70 mil i veckan för tillfället.

240 med 4-cylindrig motor är bra allihopa, åtminstone så länge det handlar om välvårdade bilar som inte buskörts. Vissa säger dock att B230K ska undvikas.

Även massvis av mindre vanliga delar går att köpa nytt, kan dock vara lite väntetid på ovanligare saker men sådant behöver sällan bytas akut.

Fina exemplar börjar förvinna och många tittar och kommenterar när jag är ute och åker i min, kanske mer uppmärksamhet än 86- skulle ge och så har jag ju navkapslar och de gamla stänkskydden som gör att dessa ser riktigt klassiska ut. (Får dock ännu mer uppmärksamhet i min 142 som är till salu.)
Senast redigerat av EmilHammarlund (1 maj 2010)

1 067 Inlägg
1 maj 2010
#10
leta rätt på en sån fräsch bil som möjligt till så bra pengar som möjligt. 

Hitta volvodelar är inga problem.. Hitta volvodelar till rätt kurs däremot...


102 Inlägg
2 maj 2010
Trådstartare
#11
Jo lutar åt en som är tillverkad 78-83 så jag slipper/snart slipper skatten. Får dok se hur mycket jag ska lägga på bilen, budgeten är max 20 000kr men hellst en under 10 000 så har jag pengar till reservdelar. Jo klart man vill he en fin men om jag köper en lite billigare så har man ju lite att fixa med.

Är lite sugen på någon av dessa så ska nog åka och titta på dem om de finns kvar när jag kommer tillbaka till sverige i mitten av maj.


http://www.blocket.se/skaraborg/Volvo_2 … 14&w=2

Lite mer jobb men kan nog bli en fin pilsnerbil om man bara lagar rost och lackar om den.
http://www.blocket.se/skaraborg/Volvo_2 … 14&w=2

Svensk Mästare Bassrace 129,9
111 Inlägg
2 maj 2010
#12
Annonsering på forumet är ej tillåtet. / Mod


Fd Bannad
657 Inlägg
2 maj 2010
#13
Hool

leta rätt på en sån fräsch bil som möjligt till så bra pengar som möjligt.

är inte det alltid målet när man köper bil?

Märkesbög


Sök