2928
Sök

960 bakaxel på 940

100 Inlägg
9 december 2009
Trådstartare
#1
Hejsan!

Rasade nyligen min bakaxel och tänkte höra om de e samma fästen på 960 bakaxel som på en 940, alltså om det är "bolt-on" så att säga, eventuellt vilka modifikationer som behövs..

Väldigt tacksam för svar.. MVH Hammar

Höölan Racing
VolvoMaffian

335 Inlägg
9 december 2009
#2
960 har väl multilink på dom flesta, men om den är stel äre bara att slänga dit


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
9 december 2009
#3
multilinken finns på sedan modellerna  å ska du har den har du lite jobb att göra
stel axel sitter på kobi modellerna å är bult on
varför ska du har en axel från 960?

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

1 062 Inlägg
9 december 2009
#4
turboforssen skrev:
multilinken finns på sedan modellerna  å ska du har den har du lite jobb att göra
stel axel sitter på kobi modellerna å är bult on
varför ska du har en axel från 960?

Har en 965 och den har multilink den med.

"You Go, we go!"

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
9 december 2009
#5
TLO skrev:
turboforssen skrev:
multilinken finns på sedan modellerna  å ska du har den har du lite jobb att göra
stel axel sitter på kobi modellerna å är bult on
varför ska du har en axel från 960?

Har en 965 och den har multilink den med.

åfan  då finns det på vissa
vad är det för årsmodell?

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

100 Inlägg
9 december 2009
Trådstartare
#6
turboforssen skrev:
multilinken finns på sedan modellerna  å ska du har den har du lite jobb att göra
stel axel sitter på kobi modellerna å är bult on
varför ska du har en axel från 960?

Tycker de e så sjukt snyggt när man kör med multilink och sänkt big_smile

Höölan Racing
VolvoMaffian

100 Inlägg
9 december 2009
Trådstartare
#7
Tack så mkt för hjälpen allihopa big_smile

Höölan Racing
VolvoMaffian

1 062 Inlägg
9 december 2009
#8
turboforssen skrev:
TLO skrev:
turboforssen skrev:
multilinken finns på sedan modellerna  å ska du har den har du lite jobb att göra
stel axel sitter på kobi modellerna å är bult on
varför ska du har en axel från 960?

Har en 965 och den har multilink den med.

åfan  då finns det på vissa
vad är det för årsmodell?

Kolla min profil! smile)

Sitter multilink på ALLA 960/965/SV90 årsmodell 1995-

"You Go, we go!"

4 005 Inlägg
9 december 2009
#9
TLO skrev:
turboforssen skrev:
TLO skrev:

Har en 965 och den har multilink den med.

åfan  då finns det på vissa
vad är det för årsmodell?

Kolla min profil! smile)

Sitter multilink på ALLA 960/965/SV90 årsmodell 1995-

Instämmer.

Sen kan man väl diskutera skillnaderna mellan 940 och en 960 -91 bakaxel....?


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
11 december 2009
#10
TLO skrev:
turboforssen skrev:
TLO skrev:

Har en 965 och den har multilink den med.

åfan  då finns det på vissa
vad är det för årsmodell?

Kolla min profil! smile)

Sitter multilink på ALLA 960/965/SV90 årsmodell 1995-

då borde det va att 91-94 har stel på kombin
å multilink på sedanen
med bara multilink från 95-

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

erixon89
11 december 2009
#11
Är inte 960 axeln ganska klen?

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
11 december 2009
#12
erixon89 skrev:
Är inte 960 axeln ganska klen?

eftersom det är drivaxlar på multilinken så tar ju drivknutarna lite stryk när man leker 
men så klen tror jag inte den är

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

erixon89
11 december 2009
#13
Ok  bara hört att dom skulle vara men varför vet ja inte:)

Reservdansk
6 271 Inlägg
11 december 2009
#14
Sitter multilink på 850 AWD/S70 AWD/V70 AWD också, med automatisk diffbroms. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

235 Inlägg
2 maj 2010
#15
TurbOla skrev:
Sitter multilink på 850 AWD/S70 AWD/V70 AWD också, med automatisk diffbroms. wink

Jag har sett några såna till salu, men vad är det för utväxling på dom? Nån som vet? Skulle behöva så lågt som möjligt för jag har 1,0:1 på sista växeln. Corvette har ju typ 2,9:1 men dom kostar 20k...
Tål AWD-axlarna V8 vrid med ett par tre hundra hästar och 1000kg bil?
All info om dessa axlar uppskattas.

Reservdansk
6 271 Inlägg
3 maj 2010
#16
TurboTarzan skrev:
Jag har sett några såna till salu, men vad är det för utväxling på dom? Nån som vet? Skulle behöva så lågt som möjligt för jag har 1,0:1 på sista växeln. Corvette har ju typ 2,9:1 men dom kostar 20k...
Tål AWD-axlarna V8 vrid med ett par tre hundra hästar och 1000kg bil?
All info om dessa axlar uppskattas.

Utväxlingen bak på 850/S/V70 är 3,31:1.
Detta för att matcha vinkelväxelns utväxling på 1:3,31 för att ge 50/50 drivning.

Ang. hållbarheten på drivaxlarna bak är detta ingenting jag kan svara på tyvärr.
FWD-drivaxlarna är grymt hållbara, men de passar ju dock inte.
Senast redigerat av TurbOla (3 maj 2010)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet


Sök