Jag tycker det vore väldigt dumt att köpa en M5, M3, Audi S, trimmad Nissan Skyline eller liknande bilar som en förstabil, Golf GTI är väl ett vettigare val än ovanstående men fortfarande en väl pigg bil. Kommer folk ihåg annonsen för denna bil där VW rekommenderade (med glimten i ögat) att man var minst 21år innan man köpte en GTI?
Sedan finns det bilar som Bmw 7-serie, Audi A8, Mercedes S-klass eller lyxbilar rent generellt. En gammal sådan får man för samma pengar som en Bmw 1-serie, men detta är stora ,klumpiga och även dem rejält motorstarka bilar.
Nej jag tycker det är vettigt att köpa en nyare bil med mer lämplig prestanda istället, även om 116i inte är snabb är det en rolig bil i övrigt. 118D har i sin tur lite mer prestanda, vilket räcker för att locka fram mycket potentiell körglädje ur 1-serien, utan att för den sakens skull vara en snabb eller motorstark bil.
Kort sagt behöver ovanstående sportiga bilar knappt anstränga sig för att hamna utanför vettiga och lagliga gränser, gränser man kasnke egentligen aldrig bör bryta men som en ny oerfaren förare varken har respekten eller erfarenheten av att kunna hantera och som denne definitivt inte bör närma sig.
Med instegsmotorerna kan däremot 1-serien pressar på rätt bra utan att hamna nära dessa gränser, och dessutom har bilen chassiet och livlinorna för att hantera mer än vad motorn kan prestera. Och så är den ordentligt krocksäker, något som en 10-20år gammal bil knappast kan ståta med oavsett märke.
Så TS är i helt rätt tankegångar om man frågar mig, en snabbare bil kan han skaffa sig senare i livet
![smile](img/smilies/smile.png)