Skippa turbo+ paket, aktiveras bara på full gas över ett visst varvtal. Chippa och ställ upp laddtrycket istället.
Ska du upp i runt 250häst så får du trimma lite
Chip tex vikingchip.com Större spridare (-968) (3,8bars bränsletryck) Större LMM (3" -012) Större turbo, tex 16T Kraftigare tryckplatta -712, klarar 525nm med standard lamell. Bättre kamaxel. A, VX3, V eller någon trimkam. Större avgassystem är bra att ha, 3".
Söker du så finner du mkt om att trimma b230fk/ft.
Hej, jag har som mål att trimma kära 240 som jag ska sätta in en b230fk i till ca 250hk. jag har hört att turbo +++ paketet ger ca 220hk.
Vart får man tag på de paketet? Vad är det som tillkommer (kablar till spridarna, styrbox osv...) ?
För tillfället så sitter det en b230e under huven så det skulle va grymt om man fick me delar av kapelhärvan så att man slipper bygga om allt själv.
är mycket tacksam för tips och svar! mvh Niklas
Turbo +++ paketet innehåller annan kamaxel (vet dock inte vilken) bearbetning av topplock och annan programvara + det som redan finns i + ,++ paketen. Det bästa du kan göra är att leta reda på en Turbo + kabelhärva och byta till nån roligt kamaxel och porta toppen lite. Här är en som säljer ett. http://www.blocket.se/malmo/Trimsats_Vo … 17&w=3 Om man vill vara tråkig så kan man chipa bilen istället...
Nu vet ju inte jag vad du har för budget eller liknande... men min 940 gick riktigt riktigt bra, körde med 15g turbo och 1,2 i ladd! Bsr chip med. Satsa på något sådant, tror det blir roligast i längden:)
Nu vet ju inte jag vad du har för budget eller liknande... men min 940 gick riktigt riktigt bra, körde med 15g turbo och 1,2 i ladd! Bsr chip med. Satsa på något sådant, tror det blir roligast i längden:)
problemet är att jag har mekaniskt insprut nu och måste bygga nytt... och då skulle jag behöva en grund att bygga ifrån om du förstår vad jag menar:) jag ska ju som sagt inte ha några superduper grejer, målet är ju 250hk.
3800kr för en turbo+ sats ? har sett flera som sålts för några hundringar på olika forum..
Om man vill vara tråkig kan man chippa istället ? Vad är det för tråkigt med att chippa och ställa upp laddtrycket ? Mer effekt (beroende på laddtryck) än turbo+ och behöver inte ha full gas över ett visst varv för att laddtrycket ska bli högre som med turbo+ satser...
Många brukar slänga bort turbo+ och chippa istället, så det är en bättre ide tycker jag.
Chip 1,0bars laddtryck A eller VX3 kamaxl
Så får TS en roligare bil.
ExtremeBoost skrev:
Turbo +++ paketet innehåller annan kamaxel (vet dock inte vilken) bearbetning av topplock och annan programvara + det som redan finns i + ,++ paketen. Det bästa du kan göra är att leta reda på en Turbo + kabelhärva och byta till nån roligt kamaxel och porta toppen lite. Här är en som säljer ett. http://www.blocket.se/malmo/Trimsats_Vo … 17&w=3 Om man vill vara tråkig så kan man chipa bilen istället...
problemet är att jag har mekaniskt insprut nu och måste bygga nytt... och då skulle jag behöva en grund att bygga ifrån om du förstår vad jag menar:) jag ska ju som sagt inte ha några superduper grejer, målet är ju 250hk.
Du får köpa en b230fk komplett med elsystem boxar och så:P Sedan för att komma up i 250hk måste du nog ha större spridare och lite så:P Mycket svårt att komma upp i över 250 med bara chipp och ökat ladd...
3800kr för en turbo+ sats ? har sett flera som sålts för några hundringar på olika forum..
Om man vill vara tråkig kan man chippa istället ? Vad är det för tråkigt med att chippa och ställa upp laddtrycket ? Mer effekt (beroende på laddtryck) än turbo+ och behöver inte ha full gas över ett visst varv för att laddtrycket ska bli högre som med turbo+ satser...
Många brukar slänga bort turbo+ och chippa istället, så det är en bättre ide tycker jag.
Chip 1,0bars laddtryck A eller VX3 kamaxl
Så får TS en roligare bil.
För att alla andra 5789 st volvo 940 ägare chippar bilen så det lite tråkigt att göra som alla andra. Sen lär man sig lite mer när man installerar det. Fördelen med T+ är att inte turbon laddar så mycket när det inte behövs och på så vis sliter mindre på motorn. Om man ska rejsa så är det väl inget annat än platan i mattan som gäller eller
Om TS hittar ett T+,++ för ett par hundringar som du säger och slänger i en annan kamaxel. Så har han dom 210-220 hk som ett chip ger. Fördelen med T+ är att det finns en knacksensor som inte de vanliga bilarna har. Man behöver då inte vara lika orolig för att spika sönder motorn.
Turbo+ består av: styrenhet, relä, kontrollventil, lite kabel och slang. Knacksensorn sitter på motorn, inget som är speciellt för turbo+.
ExtremeBoost skrev:
För att alla andra 5789 st volvo 940 ägare chippar bilen så det lite tråkigt att göra som alla andra. Sen lär man sig lite mer när man installerar det. Fördelen med T+ är att inte turbon laddar så mycket när det inte behövs och på så vis sliter mindre på motorn. Om man ska rejsa så är det väl inget annat än platan i mattan som gäller eller
Om TS hittar ett T+,++ för ett par hundringar som du säger och slänger i en annan kamaxel. Så har han dom 210-220 hk som ett chip ger. Fördelen med T+ är att det finns en knacksensor som inte de vanliga bilarna har. Man behöver då inte vara lika orolig för att spika sönder motorn.
Finns inga 240 Turbo med LH2.4. Det man tar är en motorhärva från en vanlig 240 91-93. Det finns flera som har gjort på det sättet. Även här på Garaget. Jag har själv gjort det vid tre-fyra tillfällen. Bla på Bilsports Turbocontainer.
/Göran
volvo244_88 skrev:
Sharky skrev:
Man tar lämpligen motorhärvan från en 240 91-93.
/Göran
passar den rakt av? de är en 244 glt 88 med en b230e motor som sitter i ljust nu. måste det vara en kabelhärva från en 240 turbo då eller?
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Finns ingen egentlig fördel med Turbo+ ur trimningssynpunkt. Turbo+ var ett sätt för Volvo att kunna släppa en trimsats utan att alla som installerade den skulle behöva certifiera om sina motorer. (det fanns ett hål i avgasbestämmelserna).
7Göran
ExtremeBoost skrev:
Fördelen med T+ .
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI