2233
Sök

Vad kan ha hänt med mitt slutsteget?

113 Inlägg
16 oktober 2006
Trådstartare
#1
Jo, jag skulle då ansluta steget i bilen.........
Minuskabeln sattes då först fast i en bult i bagaget på bilen som jag hade slipat rent så bara metallen syntes, minuskabeln sattes in i anslutningen i steget och därefter kom remotekabeln, högtalarkablar var redan anslutna. Pluskabeln kom då sist, vid beröring av skruvmejsel och anslutningsport där plus hade stoppats in det gav det ifrån sig en stor gnista vid stegets anslutning, så det "regnade" ner små gnistor i bagaget(trodde nåt skulle ta eld) vid andra försöket hände inget allt såg bra ut.
Jag satte på stereon(vilket skulle enligt remoten sätta på slutsteget och därefter baslådan) och hörde inte ett skit från baslådan, kollade på powerlampan på steget, inget lyste....hmmm...........kollade säkringarna, allt var okej(då menar jag verkligen ALLA säkringarna, säg till om ni syftar på en speciell).......steget kom inte igång alls:(
Vad kan ha hänt?
Vad kan inte ha hänt?
Vid gnistan, kan det ha hänt nåt?
Om steget är bränt borde inte säkringarna gått?

VAd tror ni, behöver verkligen hjälp med detta
Mvh ViV

-----------------][----------------][----------------][-----------------][---------------][---

Muttley
17 oktober 2006
#2
hade du kopplat plus till batteriet innan du koppla in pluskabel i steget så har du gjort stort fel, att koppla till batteri är de sista du gör ju..

om inte säkringarna har gått så har nog någon krets gått inne i steget och kan bli dyrare att laga än steget är värt.
Mitt steg gick typ nästan alla kretsar helt sönder och säkringen var fortfarande helt.

281 Inlägg
17 oktober 2006
#3
Som personen ovan säger så skulle du satt dit pluskabeln på batteriet sist... vad som troligen hände var att samtidigt som du skruvade dit pluskabeln så kom du åt chassit på steget med mejseln och kortslöt då hela steget.... inga säkrngar går men varenda motstånd i steget bränns och steget blir totalpajj o värdelöst.... verkligen tråkigt att höra.. men om du köper ett nytt så tänk verkligen på att alltid ha kabeln vid batteriet dänskruvad när du mekar, gäller när man mekar med all elektronik i bilen. mvh Jonas

914 Inlägg
17 oktober 2006
#4
har även hört flera personer säga och läst lite varstans att man kopplar in plus före jorden. För har du ingen jord kopplad så får du ju ingen sluten krets om du kommer emot chassit med mejseln när du sätter dit plus.Och gör du likadant med jorden efter du kopplat på plus så händer ju inget då det ej ska vara nån ström  i chassit.


Medlem 5280
552 Inlägg
17 oktober 2006
#5
Låter som om du gjort lika dant som jag gjorde på tjejens slutsteg smile Råka sätta + och - fel i slutsteget. Inga säkringar fick men steget gick det inte så bra med.


10 287 Inlägg
17 oktober 2006
#6
Aldrig, aldrg, aldrig ska man koppla plus före minus.

Minus = jord skall kopplas först bl a för att undvika att bränna stereon via remoten. (Det finns flera anledningar också)

Och komma åt chassiet med mejseln.... lär er att montera alla kablar först, sist kopplar man på strömmen genom att lägga dit plus på batteriet. Man skall alltid undvika att arbeta under spänning.

Du får gärna referera till vart du har läst detta.

/Göran


Ronnie.L skrev:
har även hört flera personer säga och läst lite varstans att man kopplar in plus före jorden. För har du ingen jord kopplad så får du ju ingen sluten krets om du kommer emot chassit med mejseln när du sätter dit plus.Och gör du likadant med jorden efter du kopplat på plus så händer ju inget då det ej ska vara nån ström  i chassit.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

113 Inlägg
17 oktober 2006
Trådstartare
#7
Dessa saker var inte roliga alls att höra, jag vill ju verkligen tro att steget har en liten livsgnista kvar och kommer igång på min kompis bil.
Hur fan kan allt brännas i steget utan att säkringar gått, borde inte säkringen på strömkabeln gå, efter en kortslutning, man blir så sur, är det inte bättre konstruerat innuti ett slutsteg där det finns plast/gummi dynor som skyddar komponenter mot felanslutningar........alltså man blir så förbannad om detta är sant, men jag ska hålla hoppet uppe och hålla er uppdaterade om nåt positivt visar sig ikväll från kompisens bil.

-----------------][----------------][----------------][-----------------][---------------][---

113 Inlägg
17 oktober 2006
Trådstartare
#8
Japp, säkringen har gått på 100A.
Jag lade dit strömkabeln sist, ena änden av kabeln var på batteriets pluspol, och andra änden av kabeln kopplades till slut till steget, det var då det sprackade till........det jag kanske borde ha gjort är att koppla strömkabeln till batteriet SIST?!

-----------------][----------------][----------------][-----------------][---------------][---

10 287 Inlägg
17 oktober 2006
#9
Läs inlägg #6.

/Göran

VIvanCO skrev:
Japp, säkringen har gått på 100A.
Jag lade dit strömkabeln sist, ena änden av kabeln var på batteriets pluspol, och andra änden av kabeln kopplades till slut till steget, det var då det sprackade till........det jag kanske borde ha gjort är att koppla strömkabeln till batteriet SIST?!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

914 Inlägg
18 oktober 2006
#10
kan ej refera till någon text då det var ett tag sen jag läste det och har inget minne om vart jag läste det. Men jag brukar alltid göra som du säger koppla på jord först sen plus och alla andra kablar och sen sist sätta dit säkringen.


10 287 Inlägg
18 oktober 2006
#11
OK. Men du Ronnie, då är det lite farligt med ett sådant inlägg eftersom det är frågan om installation av starkströmsanläggning (låg spänning men hög kortslutningseffekt) och ofta med dyra prylar.

Så jorda och anslut minus först så att eventuella kortslutningsströmmar pga apparatfel eller annat går avsedd väg så att vi inte orsakar brand eller annat elände.

Och det finns en finess med att ansluta batteriet sist och inte säkringen. För om du har apparat eller installationsfel och ansluter en 100A säkring med spänning på så kan du bränna dig. Så batteriet sist - inte huvudsäkringen.

Göran
Civ.Ing Elkraft

Ronnie.L skrev:
kan ej refera till någon text då det var ett tag sen jag läste det och har inget minne om vart jag läste det. Men jag brukar alltid göra som du säger koppla på jord först sen plus och alla andra kablar och sen sist sätta dit säkringen.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

113 Inlägg
18 oktober 2006
Trådstartare
#12
Ne allt funkar bara bra nu.
Jag gjorde såhär att;
Minus kabeln i först, sen så var det dax för högtalarkablar och lågnivån och remoten, säkringen ur steget tog jag ut, sen så anslöt jag strömkabel till batteriet, den kabeln anslöt jag sedan försiktigt i steget och lade dit säkringen, allt gick perfekt till....som sagt nu funkar allt bra:)

-----------------][----------------][----------------][-----------------][---------------][---

914 Inlägg
19 oktober 2006
#13
Sharky skrev:
OK. Men du Ronnie, då är det lite farligt med ett sådant inlägg eftersom det är frågan om installation av starkströmsanläggning (låg spänning men hög kortslutningseffekt) och ofta med dyra prylar.

Så jorda och anslut minus först så att eventuella kortslutningsströmmar pga apparatfel eller annat går avsedd väg så att vi inte orsakar brand eller annat elände.

Och det finns en finess med att ansluta batteriet sist och inte säkringen. För om du har apparat eller installationsfel och ansluter en 100A säkring med spänning på så kan du bränna dig. Så batteriet sist - inte huvudsäkringen.

Göran
Civ.Ing Elkraft

Ronnie.L skrev:
kan ej refera till någon text då det var ett tag sen jag läste det och har inget minne om vart jag läste det. Men jag brukar alltid göra som du säger koppla på jord först sen plus och alla andra kablar och sen sist sätta dit säkringen.


hehe ok än så länmge har det inte hänt i alla fall fast kanske skulle börja göra så.



Sök