3091
Sök

Ska det ryka från helt ny turbo?

040 RedLine
1 219 Inlägg
25 april 2010
Trådstartare
#1
Har köpt en helt ny turbo från turbobanditen, en TB-58: http://www.turbobanditen.se/shop/?artnr … ;cat_id=31

Nu efter start så på tomgång efter bara några minut så blir avgashuset ca 150-200 grader. Då börjar det ryka riktigt mycket, jag själv skulle gissa på att det är oljan som sitter på turbon när den kommer från fabrik. Men det slutar inte ryka... har haft igång den i ca 10min men ryker fortfarande lika mycket!
Skall den bete sig såhär?

Sedan undrar jag en annan grej. Just nu kör jag utan dumpventil, stämmer det att tomgången slutar fungera som den ska då? Alltså att blien dör vid inbromsningar osv. Sedan tycker jag att bilen hackar lite vid låga varv, alltså när man kör.
Ska självklart skaffa dumpventil, men bara undrar om det är pga det eller något annat som är fel/trasigt.

Tacksam för svar
Mvh Brajjaxx

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

10 287 Inlägg
25 april 2010
#2
Det kan ryka en bra stund. Fast det är skillnad på ryka och ryka så att man måste evakuera garaget....

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

040 RedLine
1 219 Inlägg
25 april 2010
Trådstartare
#3
Sharky skrev:
Det kan ryka en bra stund. Fast det är skillnad på ryka och ryka så att man måste evakuera garaget....

/Göran

Hade inte kunnat vara inne i garaget... Så det är alltså normalt detta?smile
Vad tror du om min tomgång, är det för att jag inte har dumpventil?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

040 RedLine
1 219 Inlägg
28 april 2010
Trådstartare
#4
Är det någon som har provat biltemas återcirkulerande dumpventil?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

10 Inlägg
7 maj 2010
#5
Det kan vara vevhusventilationen som är igensatt med oljerester.Min bil rök en hel del,del luktar bränt
olja ur avgassystemet.smile

8 249 Inlägg
7 maj 2010
#6
BrajjAxx skrev:
Sedan undrar jag en annan grej. Just nu kör jag utan dumpventil, stämmer det att tomgången slutar fungera som den ska då? Alltså att blien dör vid inbromsningar osv. Sedan tycker jag att bilen hackar lite vid låga varv, alltså när man kör.
Ska självklart skaffa dumpventil, men bara undrar om det är pga det eller något annat som är fel/trasigt.

Tomgången ska fungera även när du kör utan dump. Den har inget med tomgången att göra. Enda gången det kan påverka är väl ifall man bara plockt bort originalventilen utan att sätta på ett dumplock pga att den så kan dra tjuvluft.


194 Inlägg
7 maj 2010
#7
Jag o kusinen bytte turbo på hans legacy. Den rök uta helvette typ 1-2km sen släppte det.



Sök