2868
Sök

Styrningsfel Volvo 850

8 Inlägg
7 maj 2010
Trådstartare
Hej!

Råkade ut för en olycka med bilen körde i ca 20 km/h ner i ett litet dike och bilen fick sig en liten smäll. Efter det har stryningen krånglat, Den är trögare än vanligt och ratten snurrar inte tillbaka 4 gånger av 10.
Har kollat så att knuten inte är rostig, känns ju inte som att det är styrväxeln som pajjade vid en sån här liten olycka? Kan det ha något med att göra att mina p-endar(yttre styrstag) glappar?
Över lagringen på båda mina stötdämpare fram är kassa kan detta påverka styrningen? Har kollat servo-oljan och den bubblar inte och inga stag är krökta!

Har anmält händelsen men det är segt att betala 4000:- i självrisk om det går att fixa själv.

Tacksam för tips!
Senast redigerat av KULL1z (7 maj 2010)

1 043 Inlägg
7 maj 2010
Byt lagringarna, kolla även upp fjäderskålarna både övre och nedre brukar rosta sönder.

8 Inlägg
8 maj 2010
Trådstartare
Okej har tänkt göra det, men saken är att problemet uppstod direkt efter olyckan. Har aldrig varit några problem innan. Men jag får ta och titta på allt. Inga fler tips?

8 251 Inlägg
8 maj 2010
Kassa lagringar påverkar ju direkt styrningen. Dem är ju trots allt till för att fjäderbenen ska kunna vridas så att man kan styra.

P o r s c h e
1 700 Inlägg
8 maj 2010
Somsagt förmodligen något lager/ någon bussning som saboterar.

Kan möjligen vara något som vred sig/ sträckte sig etc vid olyckan. Kolla så dina hjul har okej inställningar ( väldigt enkelt att göra själv om man har lite material ).

Gjorde en inställning på min 240 här om dan. Innan fick man misshandla ratten för att svänga, nu styr bilen som en sportbil, och allt berodde på att det var typ 10 mm toe out på ena hjulet + att stagen var "förskjutna" åt ena sidan så ratten stod snett.

Sök