2787
Sök

Startmotorn krånglar, laddar ur batteriet. Saab 900 1984

38 Inlägg
8 maj 2010
Trådstartare
Tjena!

Tänkte göra en koll om någon här kunde klura på vad det är med min startmotor, är så att bilen gärna har velat ladda ur batteriet över natten. Så idag stog den på tomgång en stund och så när jag skulle iväg med den råkade jag få motorstopp av någon anledning, hur som hälst när jag starta den igen så var det ett jävla liv från motorn vilket visade sig va startmotorn som hägnt sig, stängde sedan av den igen och då fortsatte startmotorn att mala tills den inte orkade mer, då var både batteriet, pluss och misuskabel varma, kopplade då ur bateriet och lät det kallna en stund. Sedan koppla jag in det och kablade igång den med ett hjälpbateri. Då gick den i alla fall igång som vanligt igen och gick att stänga av som vanligt. Tycker det verkar jäkla mysko, kan startmotorn va bränd på något vis kanske eller kan det rent av va tändningslåset som hänger sig, och kan det hänga ihop med att bilen laddar ur? Någon som har en idé? Var med om en liknande grej att startmotorn följde med motorn i min saab tvåtakt och det visade sig va tändlåset som var kass, effter byte av det så funkade det klockrent. Men det är ju en enklare konstruktion. Jag är mycket tacksam om någon kan hjälpa mig!!
Senast redigerat av FredrikA (8 maj 2010)

4 767 Inlägg
9 maj 2010

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

21 761 Inlägg
9 maj 2010
Kolla först så att kablarna på startmotorn sitter fast ordentligt och att de inte kan kortsluta mot varandra, tex kardeler som sticker ut.

Startmotorn kan ju vara i dåligt skick om den aldrig är bytt, då kan bla solenoiden kärva och kanske fastna i draget läge. För att få reda på ifall tändlåset fortsätter att ge spänning fastän nyckeln vrids tillbaka så skulle du behöva mäta på den tunna kabeln vid solenoiden när nyckeln vrids till startläge och sedan går tillbaka.

Om det fortsätter att komma spänning när nyckeln går tillbaka så är det nog tändlåset som bråkar, men ifall det inte kommer spänning och startmotorn fortsätter att snurra med motorn igång så är det antagligen solenoiden som kärvar. Antingen tar du isär och rengör inuti solenoiden eller så fixar du en annan startmotor. smile
Senast redigerat av Drönirettab (9 maj 2010)

38 Inlägg
9 maj 2010
Trådstartare
Tackar och bockar för tippsen, ska ta och kolla det här nu, har nog en startmotor ligger, bara att det är extremt bökigt att byta den när den sitter bakom grenröret men en servo ivägen!

38 Inlägg
9 maj 2010
Trådstartare
Problemet löst, hittade det här när jag gick över kablarna

http://www.geting.se/image.php/240860-ssssss.JPG

Har haft en läckande kylarslang där, kanske glykolen som löst upp det?? Nu har jag i alla fall fixat till det med eltejp!!

Sök