Hej!
Förra sommaren bytte jag ut originalhögtalarna i framdörrarna på 940:n till ett par RE Audio RE 6 FR (demoex).
Jag kopplade även ett slutsteg (Denver) till dessa och satte HPF mittemellan 50-500 Hz.
Efter några dagars användande så började den vänstra slå ifrån utan att jag ens spelade speciellt högt.
Basen försvann och mellanregister/diskant liksom glappade.
När jag sänkte slutade glappandet och basen kom tillbaka men började igen om jag höjde något.
Höjde HPF ytterligare men ändå slutade basen fungera och senare la högtalaren av helt.
Så jag körde med endast högra framhögtalaren ett tag, till det att även den slog ifrån på samma sätt
Har hela tiden när basen funkade haft koll på konerna och de har inte slagit mycket, de har faktiskt knappt rört sig.
Nån som har nån teori om vad som har hänt?
Jag fick faktiskt ett par nya likadana efter detta men jag har inte "vågat" koppla in dom än. Tänk om det händer samma sak?
På min förra bil, en 850, kunde jag spela skithögt med originalhögtalarna UTAN steg innan det lät dåligt
De som satt på 940:n var värdelösa, därför bytte jag upp mig. Tycker jag borde kunna spela minst lika högt med dessa, på pappret tåliga, märkeshögtalare?
Inte kan det spela in att högtalarna sitter lite längre ner i dörrarna på 940 än på 850 och att det därmed krävs lite högre volym?