2983
Sök

Turbokonvera min RB25DE Skyline motor

52 Inlägg
10 maj 2010
Trådstartare
#1
Har tidigare lagt ut en tråd ang. om att byta motor eller konvertera till turbo.

Har kommit fram till att jag ska konvertera motorn, dels pga att jag har grejer liggandes och dels för att det är roligt om det skulle fungera!

Det är alltså en RB25DE som skall turbokonverteras, 2.5L rak sexa på ca 190hk.
Har bara lite frågor innan jag kör igång, någon som kanske har turbokonverterat en sug motor och vet hur man skall gå till väga för bästa reslutat.

Har följande

*Grenrör
*IC, och slangar
*Oljetråg från rb25det
*Orginal turbo

Downpipe,avgasrening osv köper jag in vartefter.

Mina frågor är:
1. Hur gör jag med oljan till turbon? Ska man borra ett eget hål i blocket? Isåfall vart? Finns det andra lösningar?

2. Hur sänker man kompet enklast? har hört att man kan köra med dubbla topplockspackningar, räcker det för att sänka kompet tillräckligt. Jag hade inte tänkt att ladda högt, utan orginal ladd till en början. Runt 06-09 BAR ??

3. Bränsle spridare och bränsle pump, anatar att det måste bytas ut? Vilka spridare är tillräckliga?
Walbros 255l pump, duger?

4. Luftmassemätaren, skall den också bytas?

Något mer som jag har glömt?

Tack på förhand
/Frasse

Ungpung

2 174 Inlägg
10 maj 2010
#2
borra eget hål i blocket är ingen bra ide iaf, det finns uttag på motorn där man kan sno oljan ifrån tex oljefiltret någon slags adapter har jag sett. luftmassemätare lär du åka på att byta.. Ska du ge dig in på byta spridare och pump så måste du mappa...en mappning är 10 tusen...blir inte billigt detta i slutändan ändå..sänka kompet är olika, svarva kolvar eller dubbla packningar, inte på alla det funkar med dubbla packningar dock...vet inte hur det är dom där just..enklaste vore för din del att ha ett extrasprut monterat som går på en tryckvakt vid typ 0.3 som hjälper till..mycket enkelt och billigt. Ej turbo motorer brukar va klenare lager i bottendelen inte oljekylda kolvar m.m så ligga på motorvägen och pressa någon mil sen är allt kört tyvär. Har egen erfarenhet av turbo konverterade motorer och resultatet blir aldrig bra...!


52 Inlägg
10 maj 2010
Trådstartare
#3
hangman skrev:
borra eget hål i blocket är ingen bra ide iaf, det finns uttag på motorn där man kan sno oljan ifrån tex oljefiltret någon slags adapter har jag sett. luftmassemätare lär du åka på att byta.. Ska du ge dig in på byta spridare och pump så måste du mappa...en mappning är 10 tusen...blir inte billigt detta i slutändan ändå..sänka kompet är olika, svarva kolvar eller dubbla packningar, inte på alla det funkar med dubbla packningar dock...vet inte hur det är dom där just..enklaste vore för din del att ha ett extrasprut monterat som går på en tryckvakt vid typ 0.3 som hjälper till..mycket enkelt och billigt. Ej turbo motorer brukar va klenare lager i bottendelen inte oljekylda kolvar m.m så ligga på motorvägen och pressa någon mil sen är allt kört tyvär. Har egen erfarenhet av turbo konverterade motorer och resultatet blir aldrig bra...!

Tack för svar Hangman! smile

Smart! Tänkte inte på att man bara kan dra olja genom t.ex en oljekylare adapter, sedan går oljereturen rakt ner i tråget?
Hm.. okej, enklast vore om man kunde få tag på rb25det kolvar ifs,  turbo kolvarna alltså. Vad ska man ha för kompression tal ungefär om man ska ladda runt 0.8-0.9? Man kan ju alltid mäta i efterhand.
Vevlagren hade jag tänkt byta till förstärkta lager som japtunning säljer, de borde hålla bättre än orginal!
Ang. det med extrasprutet, förstog inte riktigt vad det var till, slipper jag byta spridare och pump? eller vad ersätter det ?

Kan tänka mig att icke turbo motorer inte håller lika bra, men är man seriös och förstärker lager,byter ut kolvar, nya packningar etc så tror jag man kan få till det rätt bra!

Tscksam för svar:)

/Frasse

Ungpung


Sök