4529
Sök

Hjullagerbak Låter!

minihea
26 mars 2010
Trådstartare
#1
Skriker från hjullagret och tänkte ta och byta det imorgon!

Frågan är nu när jag svänger höger så slutar det låta!
Är det då vänster hjullager som är dåligt eller har jag fel?

Tacksam för svar!

196 Inlägg
26 mars 2010
#2
Låter inte som hjullager.... när det är hjullager så brukar det vara ett morrande ljud.. låter mer som att du har fått en sten mellan skiva och klots.


minihea
26 mars 2010
Trådstartare
#3
Skit samma hur ljudet låter det är hjullagret som är kasst!!!!!
Bra tips med att hissa upp den!
Men har för mig att man brukar säga att det är vänster sida om man svänger höger eller tvärtom!
Ingen som har hört talas om det?

Tack för svaren!

minihea
26 mars 2010
Trådstartare
#4
Ingen som har svar på mina frågor?
Folk brukar ju alltid va så bra på garaget=P

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
26 mars 2010
#5
hissa upp bilen och känn på hjulet om det glappar... plätt lätt..

2slow

730 Inlägg
26 mars 2010
#6
Svänger du höger så belastar ju du vänster sida mer, låter lustigt ifall det skulle sluta låta då..

men om du vet att det är ett kast hjullager, varför inte bara att byta och vara nöjd?

429 Inlägg
26 mars 2010
#7
Svänger du höger och det tystnar så brukar det vara hjullager på höger sida som den sidan får minst påfrästning.
Sen som det var sakt innan så snurra på hjulet när det är upphissat brukar höras men inte alltid...
Då kan man kolla när man tar bort skivan så snurrar man sakta på navet så kan man känna om det småhugger och gör det de så är det kasst.

Mvh Jonas


minihea
26 mars 2010
Trådstartare
#8
Ska hissa upp skiten imorgon så då kommer jag märka vilken sida det är men tänkte bara höra om det var någon som hade hört om teorin!?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
26 mars 2010
#9
minihea skrev:
Ska hissa upp skiten imorgon så då kommer jag märka vilken sida det är men tänkte bara höra om det var någon som hade hört om teorin!?

Det är ju en välkänd teori det, men i ditt fall är det ju tvärom.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

minihea
26 mars 2010
Trådstartare
#10
Så det är tvärt om!? Tack för det!
Det var det jag ville veta om det var på vänster eller höger sida som det var om jag svänger höger och det tystnar!

Någon mer som vet om teorin?

Tack för svaret!

Old School Ford
600 Inlägg
26 mars 2010
#11
de är tvärtimot hållet man svänger så är regeln.

Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
26 mars 2010
#12
Catling skrev:
de är tvärtimot hållet man svänger så är regeln.

Precis.......
Mitt hjullager höger fram var kasst och det blev så tyst så när jag svängde vänster (ja belastningen ökar vilket gör att kulorna belastas och glappar inte), när jag svängde höger så väsnades det ÄNNU mer.... Kulorna ligger mer fritt och ligger och rasslar......

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

...has left the building...
4 474 Inlägg
26 mars 2010
#13
Öh...svänger du HÖGER o det  slutar låta så är det HÖGER sida som är kasst...Har haft kassa hjullager (både "raka" o koniska) o det var som jag beskrev, dvs byte på höger sida om det slutade låta vid högersväng...

Edit: När ett lager brummar/låter så är det ofta pga att lagret gått torrt på fett och/eller att lagerbanorna fått skador(gropar tex..)
Senast redigerat av dawwe (26 mars 2010)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

1 464 Inlägg
10 maj 2010
#14
azid skrev:
hissa upp bilen och känn på hjulet om det glappar... plätt lätt..

Spinner vidare i tråden för det är nåttsånär relevant.

Har en ljud som låter ungefär som en gammal fisketrålare ('donk-donk-donk') och som ökar med hastigheten. Det här med att förklara ljud är lika roligt var gång...

Hissade upp bilen men har absolut ingen glapp när jag drar hjulen mot mig/från mig. Blir det alltid glapp när hjullagerna är kassa? Eller lagerna kan vara dåliga ändå?

Jag har riktigt dåligt med både tid, verktyg och utrymme att börja demontera för att undesöka själv på måfå, så fler idéer vad man kan kolla på är mer än välkommet. Så har jag en lista att beta av när jag väl sitter där.

Högst tacksamt.
Senast redigerat av MrJAM (10 maj 2010)

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)

224 Inlägg
10 maj 2010
#15
MrJAM skrev:
azid skrev:
hissa upp bilen och känn på hjulet om det glappar... plätt lätt..

Spinner vidare i tråden för det är nåttsånär relevant.

Har en ljud som låter ungefär som en gammal fisketrålare ('donk-donk-donk') och som ökar med hastigheten. Det här med att förklara ljud är lika roligt var gång...

Hissade upp bilen men har absolut ingen glapp när jag drar hjulen mot mig/från mig. Blir det alltid glapp när hjullagerna är kassa? Eller lagerna kan vara dåliga ändå?

Jag har riktigt dåligt med både tid, verktyg och utrymme att börja demontera för att undesöka själv på måfå, så fler idéer vad man kan kolla på är mer än välkommet. Så har jag en lista att beta av när jag väl sitter där.

Högst tacksamt.

Det låter mer som om det kan vara rost eller liknande som slår mot bromsoket, ta bort hjulet och titta på skivan om du har rost eller någon skada på den.


Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
10 maj 2010
#16
kan vara en drivknut också

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Forummoderator
26 400 Inlägg
10 maj 2010
#17
tpdabster skrev:
MrJAM skrev:
azid skrev:
hissa upp bilen och känn på hjulet om det glappar... plätt lätt..

Spinner vidare i tråden för det är nåttsånär relevant.

Har en ljud som låter ungefär som en gammal fisketrålare ('donk-donk-donk') och som ökar med hastigheten. Det här med att förklara ljud är lika roligt var gång...

Hissade upp bilen men har absolut ingen glapp när jag drar hjulen mot mig/från mig. Blir det alltid glapp när hjullagerna är kassa? Eller lagerna kan vara dåliga ändå?

Jag har riktigt dåligt med både tid, verktyg och utrymme att börja demontera för att undesöka själv på måfå, så fler idéer vad man kan kolla på är mer än välkommet. Så har jag en lista att beta av när jag väl sitter där.

Högst tacksamt.

Det låter mer som om det kan vara rost eller liknande som slår mot bromsoket, ta bort hjulet och titta på skivan om du har rost eller någon skada på den.

Tycker det även påminner om en sliten drivknut jag. Men jag kan ha fel också.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 464 Inlägg
11 maj 2010
#18
Skivor, ok och klossar är nya så det känns mer som om det vore något... värre.... Ska ha drivknuten i tankarna dock.

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)


Sök