3422
Sök

Hjälp angående trim till turbon

30 Inlägg
7 maj 2010
Trådstartare
#1
Hejsan jo det är så att de har byggt om min turbo för att klara högre påfrästningar. De har även trimmat turbon med att sätta in någonting som man kan reglera hur mycket luft som går vidare altså ut från motorn/turbon. Effekten blir att istället för att luften åker ut ur turbon/motorn så kommer den ingen vart beroende hur mycket du stryper till och då går trycket in i motorn igen. Min fråga är nu då eftersom jag är väldigt okunnig kring trim delar osv, vad kallas detta trim? är det en slags återcirkulerande dump ventil? jag får i sånna fall inte ihop det. Om inte så kan man installera en dump ventil (öppen) utan att ta bort detta trim?

Tack på förhand

Dont Drink And Drive, "bara nollor bakom ratten" ;)

-utan 940
1 728 Inlägg
8 maj 2010
#2
Jag är inte riktigt med på vad du menar, dumpventilen ska inte bestämma hur mycket tryck som ska gå till motorn utan den skyddar turbon mot det plötsliga mottrycket som blir när man släpper gasen.
Det är wastegaten som bestämmer hur mycket turbon ska ladda genom att släppa förbi avgaser istället för att låta dem driva avgasturbinen.
De flesta standardbilarna har inbyggd wastegate som styrs av en tryckklocka men det finns även externa wastegates.

30 Inlägg
8 maj 2010
Trådstartare
#3
Aah precis, men jag har en liten svart makapär som sticker ut med ett reglage som stryper mängden luft som turbon inte använder så den mångden går in i motorn istället.

Dont Drink And Drive, "bara nollor bakom ratten" ;)

-utan 940
1 728 Inlägg
8 maj 2010
#4
Okej, jag vet inte vad det är för makapär, kanske en extern återcirkulerande dumpventil men den har inte den funktionen du beskriver.
All luft som motorn får i sig passerar genom turbon även om den inte laddar så man kan inte säga att det finns luft som turbon inte använder. Däremot regleras mängden avgaser som turbon använder av wastegaten som jag skrev förut.
En bild på motorrummet med dessa delar synliga skulle underlätta.

354 Inlägg
8 maj 2010
#5
doofy skrev:
Aah precis, men jag har en liten svart makapär som sticker ut med ett reglage som stryper mängden luft som turbon inte använder så den mångden går in i motorn istället.

eehm? joo som sagt ta ett koort av motorummet och lägg in hit! smile




MVH.

Bygger M20 turbo!
Ekonomin, drömmarnas största fiende!

337 Inlägg
8 maj 2010
#6
hehe en sån makapär undrar man vem som tillverkat, undrar om det finns patent?


30 Inlägg
8 maj 2010
Trådstartare
#7
Okay, ska fixxa upp en bild. smile eller några och sätta ihop dem så snart som möjligt, tack på förhand.

Dont Drink And Drive, "bara nollor bakom ratten" ;)

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
9 maj 2010
#8
doofy skrev:
en liten svart makapär som sticker ut med ett reglage som stryper mängden luft som turbon inte använder så den mångden går in i motorn istället.

Killen menar med allra största säkerhet en pysventil!
Den stryper mängden luft som går till WG (som iofs sitter på turbon) och på så sätt så ökar ju mängen luft som kommer till motorn. smile Är du intressrad kan jag/vi förklara lite mer ingående smile
Han hade nog mest rört ihop det och hoppat över den mittre delen av förklaringen tongue

Om man kan montera en öppen "dump" beror på motorns styrsystem... Troligtvis har du LMM på din bil (osäker på detta, antar att det gäller din Celica så Toyota-klubben får svara på om den har LMM) och då blir det ingen höjdare med öppen dump.
Har du däremot en MAP-sensor istället för LMM så fungerar det utmärkt med en öppen dump! smile


30 Inlägg
9 maj 2010
Trådstartare
#9
Tack så mycket bumpe, väldigt möjligt att jag har blandat ihop allt då jag själv inte är så kunnig kring sånt härt. Men jag lovade er en bild och här är en bild på grejen

http://data.fuskbugg.se/skalman01/Kolla.jpg

Som ni ser så sitter det som en grej i mässing till höger på den, som om man skulle kunna sätta dit något mer ;O

Dont Drink And Drive, "bara nollor bakom ratten" ;)

30 Inlägg
9 maj 2010
Trådstartare
#10
På din förfråga bumpe om jag var intresserad över att få en djupare förklaring så är mitt svar ja tack smile

Dont Drink And Drive, "bara nollor bakom ratten" ;)

-utan 940
1 728 Inlägg
9 maj 2010
#11
Det ser ut som en pysventil som Bumpe skrev, det är inget du ska skruva på om du inte är säker på att resten av trimmet och motorn klarar av ett högre laddtryck.
Det den gör är att släppa ut lite laddtryck som annars skulle ha använts till att öppna wastegaten och leda avgaser förbi avgasturbinen när turbon nått det trycket som tryckklockan är gjord för att hålla.

Detta är riktigt bonntrim och det finns även hårdare tryckklockor som är gjorda för t ex. 1bar och 1,2bar, har man en sån får man ett stabilare laddtryck utan laddtoppar.

Edit: Det kanske blir lite klarare om jag förklarar med en bild:

https://www1.garaget.org/archive/7/6646/5582/5582-484654.jpg

Där ser du avgasturbinen och wastegaten, när turbon nått ett visst tryck (1,2bar med turbon till vänster) öppnas det runda locket så att en del av avgaserna passerar där istället och laddtrycket hålls kvar på 1,2bar.
Senast redigerat av Andreas 940 (9 maj 2010)

30 Inlägg
9 maj 2010
Trådstartare
#12
Okay, det var någon firma som hade byggt om hela turbon på min bil. De hade även satt in en typ vatteninsprut grej för att höja komprisionen ännu mer =S Den är för tillfället urkopplad. Vet inte om det är bra att ha i kopplat/ urkopplat.

Tack så mycket för svaret smile uppskattas.

Dont Drink And Drive, "bara nollor bakom ratten" ;)

1 878 Inlägg
9 maj 2010
#13
doofy skrev:
Tack så mycket bumpe, väldigt möjligt att jag har blandat ihop allt då jag själv inte är så kunnig kring sånt härt. Men jag lovade er en bild och här är en bild på grejen

http://data.fuskbugg.se/skalman01/Kolla.jpg

Som ni ser så sitter det som en grej i mässing till höger på den, som om man skulle kunna sätta dit något mer ;O

Kan det inte vara nån magnetventil eller nåt åt det hållet?


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
9 maj 2010
#14
Ja, du hade blandat ihop det lite, men det är en sorts pysventil iaf! smile

Inne i turbon sitter det 2 turbiner. De sitter ihop på en axel med oljesmorda lager.
När avgaserna kommer med tryck ut ur motorn (Engine exhaust) så börjar de sätta snurr på det röda turbinhjulet på illustrationen. När det röda hjulet kommer upp i fart så kommer ju hela axeln upp i fart.
Det blåa hjulet på bilden roterar då och börjar suga in luft via luftfilter och luftmassemätare vid den gröna pilen. Luften komprimeras i kompressordelen (den blåa) på turbon och vips så kan man förse motorn med luft som har högre tryck (mer luft per liter eller hur man ska säga, komprimerad luft innehåller mer syre per liter än luft vid atmorsfärstryck) och man kan när man har mer syre förbränna mer bränsle = mer effekt!
http://www.2carpros.com/how_does_it_work/images/engine_turbo_charger.jpg

I en enkel värld hade detta varit bra nu, men så enkelt är det inte! När man väl fått snurr på sakerna så kommer det att bli självförstärkande eller hur man ska uttrycka det! Ju mer luft man pumpar in med kompressorn, desto mer luft driver på avgasturbinen och laddtrycket kommer att skena okontrollerat med turbo och/eller motorskador som följd!
För att kontrollera detta så finns det en klaff/lucka/ventil som man kan öppna. Denna ventil släpper förbi motorns avgaser bredvid hjulet som sätter snurr på turbon. När mängden luft som passerar igenom hjulet minskar minskar hjulets fart och turbotrycket sjunker. När man t.ex ligger på 1.0 bar så ligger alltså denna lucka och reglerar hela tiden för att man ska få ett stabilt laddtryck. Turbinhjulet man ser på bilden är det "röda" från föregående bild. Ventilen till vänster om hjulet släpper ut avgaserna direkt i avgassystemet utan att de hjälper till att driva på avgasturbinen.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e8/Internalgate_vf39.jpg/250px-Internalgate_vf39.jpg

När wastegateventilen ska vara stängd/öppen regleras av en tryckklocka. I mitten på själva tryckhuset på klockan så sitter det ett membran. På den delen som är ner mot armen sitter det en fjäder. På den övre delen sitter det en luftnippel.
Fjädern som sitter i klockan har som exempel ett inspänningstryck (hur hårt den är ihop tryckt) som motsvarar kraften som blir om man sätter 0.5bars tryck på luftnippeln.
Så vid 0.2bar som exempel är fjädern starkare än trycker som är på andra sidan membranet. Detta resulterar i att vid 0.2 bar så håller fjädern ventilen på tidigare bild stängd. Laddtrycket kommer nu att fortsätta stiga eftersom alla avgaser passerar avgasturbinen.
Vid 0.5 bar så är fjädern och lufttrycket lika starka och trycket stannar på den nivån det är på. Ventilen kommer att så i ett mittenläge nu ungefär.
Vid 0.7 bar som exempel så är lufttrycket starkare än fjädern och ventilen öppnas då tills trycket är så lågt att fjädern orkar att stänga ventilen igen.

http://www.034motorsport.com/oscthumbwm/w/450/h/450/q/95/f/jpg/fltr/wmi%7CphpThumb/watermarks/034watermark%7CC%7C20%7C0/hash/76185032d60918263e8a023c07b2fe88/src/images/GRT-WGT-008_450.jpg

Det som avgör vilket lufftrycktryck som det är i tryckklockan är insugstrycket. Det sitter normalt en slang från insuget eller från trycksidan på turbon som går till wastegateklockan. När laddtrycket som exempel då är 0.5 bar så känner sig wastegateklockan nöjd och laddtrycket stabiliserar sig där...

Om man då kopplar in ett t-kors så det blir ett "hål" på slangen mellan wastegate och insugstrycket så kommer trycket att sjunka i slangen och fjädern orkar återigen att hålla ventilen stängd.
Tar man bort denna slang helt, så är vi tillbaka en bit längre upp i texten med skenande laddtryck.
MEN om man låter LAGOM mycket luft läcka ut från slangen mellan wastegateklockan och insuget så kommer man kanske att få ett tryck i slangen på 0.5 bar när trycket turbon levererar i själva verket är 1.0bar!
1. Ju MINDRE luft det läcker ut i slangen, desto LÄGRE blir det totala laddtrycket. Ju HÖGRE trycket är i slangen bli det totala laddtrycket lägre!
2. Läcker det MER luft ur slangen, desto HÖGRE blir det totala laddtrycket. Ju LÄGRE trycket är i slangen desto HÖGRE blir det totala laddtrycket!

Så den svarta ratten justerar alltså hur mycket luft som får läcka ut från slangen.
Skruvar du åt höger så sjunker trycket, skruvar du åt vänster stiger det!

Hoppas detta gjorde din bild av världen lite klarare?

MVH Hampus


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
9 maj 2010
#15
Frozen1985 skrev:
doofy skrev:
Tack så mycket bumpe, väldigt möjligt att jag har blandat ihop allt då jag själv inte är så kunnig kring sånt härt. Men jag lovade er en bild och här är en bild på grejen

http://data.fuskbugg.se/skalman01/Kolla.jpg

Som ni ser så sitter det som en grej i mässing till höger på den, som om man skulle kunna sätta dit något mer ;O

Kan det inte vara nån magnetventil eller nåt åt det hållet?

NEJ, det är inte en magnetventil. Det är en mekanisk tryckregleringsventil för pneumatik och inget annat. Beroende på hur den används kan man ha den till att reglera laddtrycket på en bil men är långt ifrån en PWM-styrd magnetventil! smile


30 Inlägg
9 maj 2010
Trådstartare
#16
Hampus, kommer aldrig i mitt liv kunna tacka dig nog men http://2.bp.blogspot.com/_us0hNs3ytkE/S … ke+pan.jpg får du som tack! xD Jo det förklarade allt för mig. Tack.

Dont Drink And Drive, "bara nollor bakom ratten" ;)

337 Inlägg
11 maj 2010
#17
pysventil.... man kan lika gärna tanka bilen med glasfiberspackel.. uuuuuuuusch.. motordödare...



Sök