3815
Sök

Passat 1,8T -97 tappat laddtryck

136 Inlägg
29 oktober 2009
Trådstartare
#1
hej som topic lyder har under senaste 24h märkt att jag har tappat laddtryck i bilen. Börjar med att spalta upp lite om bilen.

Passat -97 AEB motorn 24,300 mil

chippad och mappad hos Dahlbäcks racing i borlänge steg ett till 193hk

har haft bilen i två år nu har funkat jätte bra, bilen är utrustad med en gfb hybrid dump så man hör ganska väl när laddet avtar, nu känns den väldigt slö, men laddar man på "fullt" och släpper av så hör man att det finns ladd som ventilen släpper ut,

inga missljud eller rök, går normalt förövrigt, inga problem med start,tomgång. utan den verkar bara slö,

ringde till dahlbäcks och frågade runt och hans gissning var att jag har ett läckage nånstanns och att motorstyrningen har gått in i säkerhetsläge och ska då dra ner på laddet till runt 0,4bar och det verkar ju stämma in på mina problem.

har haft upp bilen och kikat och lyssnat så gått jag kan men kan inte hitta några spruckna slangar eller höra nått.

pluggat om dumpen till helt återcirkulerande, tagit av batteriet och satt på det igen för att se om det kan nollställa systemet varit ut och provat utan resultat,

det ända jag kan tillläga som är skillnad från förr är om man stänger av allt vad ac osv heter och drar iväg och vid runt 4000v/min på tvåan och uppåt så hör man ett ljust visslande som fortsätter att öka jäms med varven, dock är det ganska diskret.

vad tror ni har hänt?

vad är nästa steg? felkoder?, mäta av ladd och vacum?

tacksam för hjälp!

// Victor

VW Passat 1.8T. 97-

Besserwisser
263 Inlägg
29 oktober 2009
#2
Först av allt: Läs av felkoder!
Sedan:
Byt eller provtryck alla vakumslangar.
Kontrollera att tryckklockans arm inte kärvar.
Prova en annan magnetventil (jag gissar på att laddet styrs via en magnetventil).


Administratör
2 980 Inlägg
29 oktober 2009
#3
Ett inte helt ovanligt fel på dom bilarna förutom att wg klockan pajjar osv är att katten kan bli tät pga att bitar lossnar men det är enkelt och gratis att kolla själv smile Låt motorn gå på tomgång och sätt handen vid avgasröret då ska det lixom puffa på handen ganska rejält. Om du bara känner en stril av varmluft på handen då skulle jag lossa katten och titta i den för då kan den gått sönder...

En kopp av den svarta såsen...

136 Inlägg
2 november 2009
Trådstartare
#4
hej, igår hittade jag en läcka, under insuget så sitter det ett rör för vevhusventilationen som går till en t-koppling varav ena slangen går upp till insuget med en backventil, den andra går en slinga runt motorn och tillbaka till insuget, det röret var iallafall av, har nu bytt det och tagit av pluspolen igen (i ca en timme) var nyss ut och provade utan resultat,

så jag har två frågor för den som vet, kan det vara det här röret som har orsakat mina problem med laddtrycket (eftersom felet fortfarande är kvar så hoppas jag nu att det bara är datorn som inte vill gå ur säkerhets läge)

och ska det räcka med att ta av pluspolen på en 97;ans passat för att komma ur säkerhetsläge eller starta om datorn eller vad man ska säga eller måste man koppla upp sig via en terminal och nollställa?

Tacksam för hjälp

// Victor

VW Passat 1.8T. 97-

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
2 november 2009
#5
vissa menar att det funkar med batteripolen, jag har dock aldrig lyckats få det att funka, bara varit vag-com som funkat på min...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

136 Inlägg
2 november 2009
Trådstartare
#6
jo jag ringde till bilmetro som lägligt nog hade öppet till 21, och han sa att ta av polen ger dig snarare fler felkoder än tar bort så det är vag-com som gäller. ska prova nollställa imorgon bitti och hoppas på de bästa

VW Passat 1.8T. 97-

187 Inlägg
2 november 2009
#7
larv.. inte ska du få fler felkoder av att ta av pluspolen.

Hur länge va den av?  den ska va av i alla fall en halvtimme..

men står det service eller nåt i instrumentet då? har du färddator?

vanligt läckage e precis innan IC. samt vevhusvent slangarna. MV är vanligt oxå

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
3 november 2009
#8
GolfIIIVr6 skrev:
larv.. inte ska du få fler felkoder av att ta av pluspolen.

Hur länge va den av?  den ska va av i alla fall en halvtimme..

men står det service eller nåt i instrumentet då? har du färddator?

vanligt läckage e precis innan IC. samt vevhusvent slangarna. MV är vanligt oxå

haft min pol av över natt som mest, hände inte ett jäkla piss mer än att gasspjället tappade sin kalibrering, så jo, det blev en felkod till av det.

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

187 Inlägg
3 november 2009
#9
När man tar av batteriet och första gången slår på tändningen skall man ju låta bilen göra auto kalibrering..
(gäller nog alla nyare)

dvs: Vrid nykeln till kör läge.. låt den stå där tills det slutat låta om spjället osv.

Detta händer väl bara med EPC, då hans är en -97 tror jag inte han får det problemet.

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
3 november 2009
#10
jag är fullt medventen om hur man ska nolla gasspjället, alla förbrukare ska vara avslagna annars funkar det inte, men att rycka polen har aldrig tagit bort nån felkod för mig....

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

136 Inlägg
8 november 2009
Trådstartare
#11
ja iallafall hade jag tre felkoder efter avtagning av polen, och efter nollningen dök en upp igen så ta av polen var icke hjälpbart för mig..

hur som hellst hade in den hos en kille som jag känner en del som har verkstad och han fick upp följande felkod

00575 - orsak = grenrörstryck, troliga orsaker =  insugsläcka/blockering, luftmassemätare, grenrörstrycksensor, manöverdon/reglerventil för turbons avlastningsventil, slangar förväxlade/ej ansluta, ledningar


det jag har gjort nu är, kollat i princip alla slangar från luftfiltret till turbon, magnetventilen, klockan för wastegaten samt dumpen och slangen från insuget till dumpen,

när jag har nyckeln av och mäter strömmen till magnetventilen så är det 0 volt, vrider jag på nyckeln ökar strömmen till 6,35v jag har ca 35 Ohm i magnetventilen och det klickar i den när jag belastar den med tolv volt. trycksätter jag luftklockan till wastegaten så får jag stången att röra sig, jag kan inte röra den med hankraft annars så det verkar som det ska vara, stången är inte av heller som vissa verkar ha haft problem med.

hittade en liten läcka (stor som om man hade stuckigt hål med en synål ungf) på slangen som går från turbon till magnetventilen har bytt den nu och nu tycker jag att turbon laddar i början men laddtrycket avtar igen.

förr fanns det ingen kraft efter 2500varv nu känner man att turbon går in vid 2500varv men vid 3000-3500 är den borta igen.

och som förut så vid 3-4000varv/min så börjar det tjuta, så jag tycker att det tyder på en läcka, dock kan jag inte hitta något längre,

är det nån som har nått tips?


// Victor
Senast redigerat av Granathe (8 november 2009)

VW Passat 1.8T. 97-

3 Inlägg
11 maj 2010
#12
Tjenare, jag har exakt samma problem på min volvo t5...
har bytt wg, dumpen, kollat alla slangar som går till turbon samt tryckregulatorn(magnetventilen?) kollat slangar till IC och hittar inte ett skit, bytte turbo för ett tag sedan...
kan det vara katten som är tät? börjar se helt hopplöst ut snart...
någon som kan ha några tips om vad det kan vara?

2 665 Inlägg
11 maj 2010
#13
VAG motorer ska ju ha återcirkulerande dump för att fungera bra, de är ju byggda för det.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

497 Inlägg
11 maj 2010
#14
har tyvär bara ett få svar för dig provtryck turbosystemet fixa alla läckor  kolla över hela avgasystemet även downpipen osv så allt verkligen är tätt kolla även upp så allt i bränsle väg fungerar som det ska.
tag även av ic och rensa den så allt verkligen flödar fritt.
eventuellt byta lmm den kan åstakomma med mycket konstiga fel när den spökar.
och nu nollställ datan.
nu ska allt funka felfritt mer eller mindre skulle det inte hjälpa för du gå in på en riktigt avancerad felsökning.
obs kan även vara chippet som spökar men det är väldigt otroligt men visst det kan hända någon kompenent pajjar i styrsystemet men dra bara denna slutsatsen om du verkligen inte hittar något annat fel.



Sök