2482
Sök

740 -92 dör vid gas strax innan den blir varm

2 Inlägg
11 maj 2010
Trådstartare
Hej!

Har problem med min 740 som dör vid gas innan den blir varm. När den är kall går den hur bra som helst, är den varm går den hur bra som helst. men någon stans mitt emellan så får den damp och rycker o dör vid gas. däremot om jag stänger av motorn så går den fint i ca 5 sek innan den får samma problem igen eller om jag släpper gasen o trampar fullt igen (alltså pumpar med gasen) så går den sakta bättre men håller jag nere gasen i botten så dör den bara.
Har även märkt att om jag håller varven över (mer eller mindra exakt!!) 3000 varv så går den som den ska.

Tex när jag ska hem från jobbet (runt kl 17:00) så går den fint ända fram till motorvägen o sedan börjar den "blöbba/dö" vid gas, mer eller mindra samma ställe varje dag, o efter ca 1 min varvande så går den som den ska igen o kan ligga på 1500 varv utan problem.
Däremot så går den hur fint som helst hela vägen till jobbet (runt 07:00) på morgonen...

Motorelektroniklampan (som den så fint heter) lyser med kanse kan vara bra att veta smile

Snälla hjälp mig! vad kan vara felet?
MVH Kristoffer
Senast redigerat av Ardstedt (11 maj 2010)

1 915 Inlägg
11 maj 2010
Lyser motorlampan så kolla felkoderna.
Hur du gör står här: http://svenskavolvo7900klubben.se/phpBB … mp;start=0

Skriv sen vilka felkoder du får, så blir det lättare att hjälpa.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

32 Inlägg
11 maj 2010
Tror det är temp givaren till bränsleboxen som har gått sönder på din volvo . den sitter under insuget typ vid 3ans cylinder, byt den och noll ställ systemet så kan jag nästan lova att bilen går kanon sen smile

2 Inlägg
12 maj 2010
Trådstartare
jag har kollat felkoder på den o den säger att det det är nått fel på knacksensorn... kommer inte riktigt ihåg vad det stog det var ett tag sedan smile men jag kan kolla igen o följa instruktionerna på den länken du gav mig o se om det står något mer... kanse är något om bränslet som jag missat.

temp givaren till bränsleboxen låter intressant o det har jag inte kollat. ska göra det så fort jag får tid över big_smile

tack för svar!!
Senast redigerat av Ardstedt (12 maj 2010)

Sök