3714
Sök

Dansk dieselolja vs. svensk dito

Musiker
472 Inlägg
30 april 2010
Trådstartare
Jag skall åka på en liten roadtrip till Danmark imorgon och då inställer sig ju genast frågan vad dieseloljan kostar där? Bör jag fylla tanken här eller köra ner på sista slatten och fylla på efter gränsen?!

(Sedan luktar ju europadieseln godare också...) tongue
Senast redigerat av Ras_J (2 maj 2010)

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)

huh?
10 427 Inlägg
30 april 2010
Spana in här: http://www.motormannen.se/mm1/site/02_R … elspriser/

Priser från 20/4.

Edit:
Verkar inte vara någon större skillnad alls på diesel mellan Sverige & Danmark. Aningens lägre i Tyskland.
Senast redigerat av steifan (30 april 2010)

Musiker
472 Inlägg
30 april 2010
Trådstartare
steifan skrev:

Priser från 20/4.

Edit:
Verkar inte vara någon större skillnad alls på diesel mellan Sverige & Danmark. Aningens lägre i Tyskland.

Där ser man! Då får det bli dansk dieselolja, för den goda doftens skull och för att man får tillfälle att snuva svenska staten på lite bränsleskatt! wink

;)

huh?
10 427 Inlägg
30 april 2010
Ras_J skrev:
steifan skrev:

Priser från 20/4.

Edit:

Där ser man! Då får det bli dansk dieselolja, för den goda doftens skull och för att man får tillfälle att snuva svenska staten på lite bränsleskatt! wink

Hehe, vilken rebell winkwink

Musiker
472 Inlägg
2 maj 2010
Trådstartare
Dieseln var faktiskt något dyrare i Danmark, men vilken doft! smile
Vad är det som gör att den luktar annorlunda och VARFÖR kan man inte tanka sådan dieselolja i Sverige???
Jag upplever dessutom att bilen drar lite mindre bränsle med den danska dieseln så jag tror nog att det blir billigare per mil i alla fall...

;)

Saabifierad
2 031 Inlägg
3 maj 2010
Ras_J skrev:
steifan skrev:

Priser från 20/4.

Edit:

yikes yikes yikes Nu kommer du få Ilmar Reepalu eller vad han heter efter dig (kommunalråd i Malmö som tyckte det var orättvist att folk som jobbar i Danmark inte betalade dom svenska inkomstskatterna) tongue

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

bilder.ulfw.se
1 103 Inlägg
3 maj 2010
Ras_J skrev:
Vad är det som gör att den luktar annorlunda och VARFÖR kan man inte tanka sådan dieselolja i Sverige???
Jag upplever dessutom att bilen drar lite mindre bränsle med den danska dieseln så jag tror nog att det blir billigare per mil i alla fall...

Det är väl riktig diesel och inget miljövatten som här.
Klart den drar mindre om det finns nåt energivärde i bränslet, dieseln som finns här är ju ett skämt...

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"

Smålänning
7 887 Inlägg
3 maj 2010
Ulf_W skrev:
Ras_J skrev:

Det är väl riktig diesel och inget miljövatten som här.
Klart den drar mindre om det finns nåt energivärde i bränslet, dieseln som finns här är ju ett skämt...

Diesel?
Menar du blandningen paraffinfri fotogen/sprit/matolja med en liten skvätt diesel i för att få kalla blasket för det? wink

Den bästa dieseln har jag hört ska finnas i Italien och Polen.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Musiker
472 Inlägg
3 maj 2010
Trådstartare
Hahaha... Nu har man i alla fall en doft av Konungariket Danmark med sig hem! Tyvärr har jag snart bara halv tank kvar, men jag tänker njuta av "kontinentdoften" till sista droppen, man får ju fan ett leende på läpparna varje gång man med öppen ruta/taklucka stannar vid ett rödljus och avgaserna kommer ikapp en! lol
Jag hade tankat sån olja även om den varit väsentligt dyrare än den svenska som trotts sin påstådda "miljövänlighet" bara luktar surt helvete!
Finns det verkligen ingen "riktig" diesel att tanka någonstans i Sverige eller är det avrättning utan rättegång som väntar då?? wink

;)

Musiker
472 Inlägg
8 maj 2010
Trådstartare
Att det var skillnad på bränslet här och utomlands visste jag ju, men inte att det var sådan enorm skillnad!!!
Min danska dieselolja tog slut när jag kört en stor soffa på släpvagn till mitt nya hus, och jag tyckte bilen orkade med lasset utan att det kändes för tungt att dra. En kort stund efter att jag fyllt på med svensk olja (utan additiv, då jag inte tankade så mycket) kände jag hur bilen tappade kraft! Höll gasen i bott i stort sett hela vägen hem (nu med tomt släp) men den orkade knappt hålla farten på motorvägen och drog närmare EN HEL LITER per mil!!!
Det är ju sanslöst att vi skall behöva ha en sådan skräpolja här i Sverige! sad

;)

62 Inlägg
10 maj 2010
Samma när man är te norge, fiskör dit på svensk diesel å mercan låg på 0,75 i snitt på 60 mil långkörning, tanka norsk diesel när jag åkte hem, 35 mil långkörning å sen 35 mil stadskörning, 0,75 i snitt lik förbannat, tankjäveln ville aldrig ta slut, sen i med svensk soppa å stadskörning så låg man på litern precis, när jag körde lastbil i norge fick vi order att inte tanka i sverige trots billigare diesel, förbrukningen ökade såpass mycket att det vart förlustaffär iaf, å lastbilen tappa ju pållar på en gång!

Smålänning
7 887 Inlägg
10 maj 2010
Tror det är miljömupperiet som gör det...

Hur va det nu, ju högre förbrukning ju renare? :?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

498 Inlägg
14 maj 2010
Var in en åkare på jobbet idag som svor över att han tappade arbetstid pga att han var tvungen att lämna in lastbilen på rep.

Vad var problemet då kan man undra, jo det växte alger i tanken.
Djävla miljödiesel var hans kommentar.

Sök