2x12" bra av till mit steg? och vad menas med avstämmd baslåda tiill 32Hz eller 42hz ?

Mvette
13 maj 2010 · 91 Inlägg

Har detta slutsteget som ger 950Wrms i 2ohm och nu ska jag köpa  2x12" .
stutsteget: http://www.ljudia.se/bil-s82121/slutste … d-p333165/



fråga 1:
det är dessa basar jag ska ha (300wrms) de betyder att jag får ca 175wrms extra per bas att  kräma ut med, är det för mkt?

http://www.ljudia.se/bil-s82121/hogtala … d-p369500/

fråga 2:

Jag ska ha portad baslåda och undrar vad alla menar med att den är avstämmd till 32Hz och 40Hz, vissa säger att det är dåligt med tex 32Hz och att de brukar ligga med 40-45Hz men jag förstår inte vad de gör för skillnad att ha 30 eller 40hz avstämmd baslåda.

om jag ska ha 2x12" hur många liter tycker ni jag ska ha ? och jag lyssnar på techno , dvs hård bas, vad för Hz rekomenderar ni , för ja vet inget om Hz och avstämmning till ett visst hz tongue

Sen ska jag inte lägga ut en förmögenhet på alla basarna så kom inte och säg att jag ska byta till 2st som kostar 2500kr stycket eller ngt smile vill inte häller höra att jag ska ta 2st 10" ist big_smile

och kan ni säga i samma prisklass och på de måste finnas på ljudia.se smile


MVH michel

Senast redigerat av Mgamhov (13 maj 2010)

Chevrolet Corvette C6 Z06 "Hold on" (2006)
Alpinabiturbo Kulan
13 maj 2010 · 1 435 Inlägg

Hej!

En lägre avstämning innebär att lådan kan producera mer djupbas.

Vad har du för bil som grejerna ska sitta i?

De där basarna du tänker köpa har 2x2 ohm spolar, så du får seriekoppla spolarna på båda basarna och sedan pararellkoppla basarna till steget så att du får en last på 2 ohm.

jag förstår inte riktigt vad du menar med Fråga 1, men de basarna ska hålla för den effekten som R1500D ger när det lastats i 2 ohm.

Om du vill vänta så kommer Ljudia snart få in sina Zachry BX-P12 basar igen, och de rockar satan ihop med ett R1500D, ja spelar över 140dB i min bil med den kombinationen.

Senast redigerat av Alpinabiturbo (13 maj 2010)

BMW 320D Touring "Titansilver" (2008)
BMW 740ia "Aspensilver" (1997)
BMW 535D Touring "Carbonschwarz" (2006)
Mvette
13 maj 2010 · 91 Inlägg

okcej tack som fan, ska jag köpa de basarna du rekomenderade ist wink?

okej men vilken hz rekomenderar du att jag avstämmer lådan till ? jag lyssnar på techno om det är till ngn hjälp tongue  hur många Hz hade du din låda avstämmd till?

Chevrolet Corvette C6 Z06 "Hold on" (2006)
Alpinabiturbo Kulan
13 maj 2010 · 1 435 Inlägg

Ja, jag tycker att du ska vänta på de basarna om du vill ha mest för pengarna, innan de tog slut kostade de 1195kr och de bör hamna runt där igen.

Enligt programmet jag räknade med ska ja ha en avstämning på 38hz med nuvarande låda, men det har jag inte när lådan sitter i bilen.

Ja tycker att du ska avstämma runt 40-45hz för technomusik.

Senast redigerat av Alpinabiturbo (13 maj 2010)

BMW 320D Touring "Titansilver" (2008)
BMW 523ia "Aspensilver" (1996)
BMW 535D Touring "Carbonschwarz" (2006)
Mvette
13 maj 2010 · 91 Inlägg

okej, men vad hade det varit för skillnad om jag hade haft en avstämmning på 30hz ? bara som exempel, hur hade det låtit altså när man hade lyssnat på techno mm ? hur hade basen betätt sig i jämförelse med 40-45hz tongue?

hur vet jag att jag får en avstämmning på 40-50Hz ? och vilka rör jag ska avvända osv? vad heter ditt program du räknar ut det med ?

Senast redigerat av Mgamhov (13 maj 2010)

Chevrolet Corvette C6 Z06 "Hold on" (2006)
Jimmaiy
14 maj 2010 · 365 Inlägg

Skillnaden med lägre avstämning är som det tidigare skrivits att du för en högre verkningsgrad i det lägsta basområdet. Om du haft en så pass låg avstämning till techno/trance osv där basen slår i stort sett en gång så kommer du få en eftersläpande bas med dåligt transientsvar= basen kommer inte hänga med utan bara brumma. Spelar man där emot rap/hiphop med tung låg bas så brukar man stämma av 40hz och neråt beroende på var bilens peak är.
Winisd är ett progrma som många använder. Du ska använda aeroportar för att inte få blåsljud och inte få för hög porthastighet heller utan ha rätt area på portarna.
För att få bra "slagbas" som är rapp så hade jag stämt av runt 45-50hz.

valstadkillen
14 maj 2010 · 1 523 Inlägg
Peugeot 207 (2006)
Frissan
14 maj 2010 · 4 693 Inlägg

valstadkillen skrev:
http://www.blekingebilradio.se/product.html/impact-6712-02?category_id=20 tkr du ska köra 2 sådana:)

Har du testat såna?

Booyakasha!
valstadkillen
14 maj 2010 · 1 523 Inlägg

Softis skrev:

valstadkillen skrev:
http://www.blekingebilradio.se/product.html/impact-6712-02?category_id=20 tkr du ska köra 2 sådana:)

Har du testat såna?

nee men jag har sett att den får bra omdömmen så e ju priset ej helt fel heller:)

Peugeot 207 (2006)
micke7406
14 maj 2010 · 1 400 Inlägg

På tok för lite effekt för att få roligt med 2 st impact 6712.
Är annars ett par riktigt bra högtalare.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com
Frissan
14 maj 2010 · 4 693 Inlägg

Lagom effekt till en sån

Booyakasha!
Mvette
14 maj 2010 · 91 Inlägg

ska nog köpa Zachry BX-P12  basarna ist, kan någon ge mig liter på lådan och vilka / hur många och grova rör jag ska avända, och avstämmning till ca 40Hz, vore skit snällt big_smile somsakt 2x12"  kan inte med de programmet, laddade nyss hem de.

Chevrolet Corvette C6 Z06 "Hold on" (2006)
Freddab
16 maj 2010 · 28 Inlägg

OM jag ska säga vad ja tycker så borde du spela med 10" basar då jag har 2x12" zachry basar.. och ett 1500W rms steg.. dom tycker inte om den snabba snärtiga bas som blir av techno. mer R&B bas om du förstår. mer ljudspelande. men de spelar på riktigt fint iaf med techno. så det är en rekomendation! Annars i ditt fall med det steget köpa mig 2 st 10" basar och spela på ena kanalen o sen en herrej*vlusk fet 12" bas på andra kanalen och då få ett väldigt brett basregister smile

Bara en rekomendation och värd att fundera över smile hade så i min gammla 745 och det spela J***VLAR ! smile

MVH

Volkswagen Arteon R-line "Moderna VW Bubblan" (2018)
Freddab
16 maj 2010 · 28 Inlägg

Mgamhov skrev:
ska nog köpa Zachry BX-P12  basarna ist, kan någon ge mig liter på lådan och vilka / hur många och grova rör jag ska avända, och avstämmning till ca 40Hz, vore skit snällt big_smile somsakt 2x12"  kan inte med de programmet, laddade nyss hem de.

Läste inte detta när jag skrev. Jag själv spelar som sagt med 2x12", just dom bx T-12 er du parat om med ett 1500W rms zachry steg. använder en 70 Liters baslåda med en 4" port smile spelar riktigt bra smile

MVH

Volkswagen Arteon R-line "Moderna VW Bubblan" (2018)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
16 maj 2010 · 8 744 Inlägg

Freddab: Det beror nog knappast på basarna (om du nu inte har nå billiga basar då) utan snarare på lådan & vad du kör för delning till basarna.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
M_icke_
16 maj 2010 · 3 466 Inlägg

Freddab skrev:
OM jag ska säga vad ja tycker så borde du spela med 10" basar då jag har 2x12" zachry basar.. och ett 1500W rms steg.. dom tycker inte om den snabba snärtiga bas som blir av techno. mer R&B bas om du förstår. mer ljudspelande. men de spelar på riktigt fint iaf med techno. så det är en rekomendation! Annars i ditt fall med det steget köpa mig 2 st 10" basar och spela på ena kanalen o sen en herrej*vlusk fet 12" bas på andra kanalen och då få ett väldigt brett basregister smile

Bara en rekomendation och värd att fundera över smile hade så i min gammla 745 och det spela J***VLAR ! smile

MVH

För det första hänger jag inte alls med på den här kanal-grejjen när vi snackar monoblock?!
Och för det andra handlar det betydligt mer om avstämningen på lådan och vilken delning du har till basarna än om du har 10" eller 12"
Jag hade inte heller rekommenderat att blanda olika basar med olika effekttålighet och impedans på ett och samma steg.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Freddab
16 maj 2010 · 28 Inlägg

M_icke_ skrev:

Freddab skrev:
OM jag ska säga vad ja tycker så borde du spela med 10" basar då jag har 2x12" zachry basar.. och ett 1500W rms steg.. dom tycker inte om den snabba snärtiga bas som blir av techno. mer R&B bas om du förstår. mer ljudspelande. men de spelar på riktigt fint iaf med techno. så det är en rekomendation! Annars i ditt fall med det steget köpa mig 2 st 10" basar och spela på ena kanalen o sen en herrej*vlusk fet 12" bas på andra kanalen och då få ett väldigt brett basregister smile

Bara en rekomendation och värd att fundera över smile hade så i min gammla 745 och det spela J***VLAR ! smile

MVH

För det första hänger jag inte alls med på den här kanal-grejjen när vi snackar monoblock?!
Och för det andra handlar det betydligt mer om avstämningen på lådan och vilken delning du har till basarna än om du har 10" eller 12"
Jag hade inte heller rekommenderat att blanda olika basar med olika effekttålighet och impedans på ett och samma steg.

på ett monoblock nej. fel av mig. läste fel på steget.
DOCK sa jag MIN EGNA åsikt. och förslog något som kan bli bra om man gör rätt. gör man rätt funkar det utmärkt ! då jag själv lyckats ! och fått taket på en 745 att skaka REJÄLT med den kopplingen.
men men..

Volkswagen Arteon R-line "Moderna VW Bubblan" (2018)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang