3082
Sök

Öppen Dump på V70 2,5t, bra eller dåligt?

Scania Euro 6 Trucker
219 Inlägg
15 maj 2010
Trådstartare
Ja som skriften säger, har en v70 från 98 med 2,5t motorn, något speciellt ja behöver tänka på om ja vill montera en öppen dump? eller ska ja skita i det? Frågan är inte om man ska ha det eller inte för de är fräckt eller töntigt, utan kan bilen bli lidande av de eller tjänar den på de?

Laddtryck är beroende framkallande, speciellt i en 16liters Turbo diesel V8;)

1 353 Inlägg
15 maj 2010
bilen funkar alldeles utmärkt som volvo byggde den. dvs med återcirkulerande avlastningsventil direkt på turboaggregatet.
finns inget att vinna med att byta dumpventil, såvida den inte är sönder. då vinner du på att byta till en som är hel.
att byta från det som sitter i dagsläget till en öppen, är inget o rekomendera då din bil ska köras som den är nu, självklart e detta upp till dig och det går att få de o funka med öppen dump,

203 Inlägg
16 maj 2010
Sitter det en LMM så får du köra med återcirkulerande.
Om inte kan du sätta dit en öppen och låta pys pys smile

1 353 Inlägg
16 maj 2010
Strongman skrev:
Sitter det en LMM så får du köra med återcirkulerande.
Om inte kan du sätta dit en öppen och låta pys pys smile

hehe volvo hade luftmassemätare redan på volvo 740-88 tror du dom har de på en v70-98 då? wink

3 860 Inlägg
16 maj 2010
Inte öppen dump!!
Kör på orginal dump med ett öppet filter i stället...
eller om orginal dumpen är paj så köp en ny ÅTERCIRKULERANDE..

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

8 251 Inlägg
16 maj 2010
Vill du ha öppen så är det bara att montera och åka med den. Enda du behöver tänka på är att göra en seriös monter och justering samt att skippa alla billiga ventiler av beklaglig kvalitet.

139 Inlägg
16 maj 2010
Jag blev avrådd att köra med öppen dump av Autotech då dom har installerat det och kunderna har kommit tillbaka 20min efter och sagt att bilen går sämre med dumpen.

8 251 Inlägg
16 maj 2010
Westher skrev:
Jag blev avrådd att köra med öppen dump av Autotech då dom har installerat det och kunderna har kommit tillbaka 20min efter och sagt att bilen går sämre med dumpen.

Går den sämre så har man 2 alternativ på orsak: antingen är ventilen kass eller så är montering / justering inte korrekt.

139 Inlägg
16 maj 2010
Marlboroman skrev:
Westher skrev:

Går den sämre så har man 2 alternativ på orsak: antingen är ventilen kass eller så är montering / justering inte korrekt.

Vad vet jag...det va det som killen på Autotech sa till mig iaf...men till frågan!

Ja tycker att du inte behöver öppen dump, chippa bilen och annat filter så dumpar det ändå smile

Sök