3164
Sök

2din stereo och SAAB 9-3 SS -03

71 Inlägg
9 februari 2010
Trådstartare
Tjena,

Funderar på att köpa en 2din stereo till min SAAB 9-3 SS -03. Men i denna bil finns det väl fullt av optiska kablar eller liknande som går till saab orginalstereo. Dessa ska även vara kopplade lite överallt i bilen och samarbetar med varandra.

Finns det stereos som klarar detta eller får man lov att koppla om detta på annat sätt?

Luddig fråga kanske, men det skadar inte att höra sig för smile

MVH /Henrik

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
9 februari 2010
Till att börja med så passar inte en 2-DIN i nåt av dom befintliga "uttagen" och den ram som finns för 9-3 07- passar inte i dom äldre. Så redan där har du ett problem, sen så är det ju nästa då ja med inkopplingen fast det går att lösa men då tappar du rattknapparna och kan även tappa blinkers och backvarnarljud.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

71 Inlägg
9 februari 2010
Trådstartare
Okej.. Ser att du smackat in lite nytt ljudsystem i din 9-3a.. kör du orginalstereo då för att slippa detta problem?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
9 februari 2010
Japp jag kör med original huvudenhet, finns dock en del som bytt till eftermarknads som tex Braather och fått det att fungera, men jag tycker inte det ser snyggt ut då huvudenheten hamnar nere vid CD-spelaren samt att jag vill kunna använda rattknapparna. Sen så tycker jag det är lite kul att testa hur bra man kan få det med original HU. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

71 Inlägg
9 februari 2010
Trådstartare
jaja okej, Jag tycker faktiskt ljudet är helt ok som det är just nu förutom basen som är värdelös. Man får ut rätt bra toner med rätt nivåer inställda. Kör du någon typ av hög/lågnivå -adapter? Har köpt en men fick inget ljud från basen fastän dioden på adaptern lyste och allt var rätt kopplat enligt instruktion och farsan som elektriker. Något bra knep för att koppla in slutsteg+baslåda?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
9 februari 2010
Eftersom du säger att du tycker ljudet är rätt bra som det är så antar jag att du har iaf mellan eller kanske tillomed stora ljudsystemet? Om du har mellansystemet så lär du koppla in omvandlaren på dörrhögtalarna, men om du har stora systemet så kan du koppla in dig på basarna i hatthyllan.

Jag kör med en signalprocessor istället för omvandlare, kan göra så mycket mer kul med ljudet då. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

71 Inlägg
9 februari 2010
Trådstartare
Jag kör mellansystemet. Signalprocessor säger du? intressant har ej hört talas om någon sådan. Har du ett mer specifikt namn på denna eller möjligtvis en länk till nått företag som säljer dessa? smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
9 februari 2010
Okej, antar att du har kopplat på högtalarna i hatthyllan? Då är det inte så konstigt att du inte får nåt ljud från basen, signalen till dom högtalarna (mellanregister) är nämligen skuren nere vid 120Hz. wink Signalprocessorn som jag kör med är Rockford Fosgates 3Sixty.2, finns till rätt okej pris på tex Ebay. Det smidiga med den är att du programmerar den via bluetooth från tex en dator eller en mobil med Windows Mobile. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

71 Inlägg
9 februari 2010
Trådstartare
aha okej. fan ska kika vidare på det. lät riktigt smidigt. Måste tacka dig för dina hjälpfulla och snabba svar! Kan hända att nån ytterligare fråga kan dyka upp. Är det ok att skicka ett PM då? smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
9 februari 2010
Jadå skicka PM du, har du riktig tur så är inte inkorgen full. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}

71 Inlägg
12 maj 2010
Trådstartare
Hallå igen, nu är jag i farten åter igen..
tänkte höra med dig ChriZtoffer om jag skulle byta ut nuvarande cd-spelaren mot eftermarknads. Finns all kablage draget dit som jag behöver för min andra stereo? eller är det lite bökigare än att bara ta ut den befintliga och stoppa in en ny?

Tänkte även passa på att fråga om signalprocessorn du pratade om tidigare. Vad egentligen gör den? är det en mer avancerad låg/högnivå omvandlare eller är jag helt ute och cyklar?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
13 maj 2010
Nopp inga kablar finns, du lär sätta dit en ISO-kontakt själv. Är egentligen inte så svårt då det bara behövs jord och ström för att få fart på stereon, men sen så beror det ju på om du ska driva högtalarna med stereon eller med steg.

Signalprocessorn som jag pratade om (RF 3sixty) innehåller en hög till lågnivåomvandlare ja, men den gör även så mycket mer! Finns EQ, delningsfilter & tidskomp i den, men det tråkiga är att man fortfarande får ut skräpljudet från originalenheten.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

71 Inlägg
17 maj 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Nopp inga kablar finns, du lär sätta dit en ISO-kontakt själv. Är egentligen inte så svårt då det bara behövs jord och ström för att få fart på stereon, men sen så beror det ju på om du ska driva högtalarna med stereon eller med steg.

Signalprocessorn som jag pratade om (RF 3sixty) innehåller en hög till lågnivåomvandlare ja, men den gör även så mycket mer! Finns EQ, delningsfilter & tidskomp i den, men det tråkiga är att man fortfarande får ut skräpljudet från originalenheten.

1. Jag kommer driva högtalarna med stereon och basen via ett slutsteg.

2. Den låter väldigt intressant ändå fast man får skräpljudet från orginalet då.. är den svår att installera? Vad fick du pröjsa för den?

remember, I'm a rookie tongue

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
17 maj 2010
Om du ska driva framsystemet med huvudenheten så blir det lite mer kabeldragning, då lär du ju dra kablar från ISOn till högtalarna. Om du inte vill lägga ner det jobbet så blir det nog bättre med en hög till lågnivåomvandlare av bättre modell. 3sixtyn är grymt bra, om man vet hur man ska använda den, annars blir det bara kattpiss av alltihop. Jag gav 3000kr + frakt för min från Ebay, tror dom ligger därikring nu också.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Sök