3454
Sök

Hur fixar man Lysande blinkers..

V70D5
199 Inlägg
13 oktober 2006
Trådstartare
Hej hej, jag undrar hur man får blinkerserna fram och på sidorna att lysa & givetvis blinka när man blinkar...

Och är detta lagligt o ha det så?
Vad säger dom på besiktningen?

(Har en volvo 960 om det nu spelar roll)

(Vet att det finns tråd om detta men jag har letat lite i forumet men hitta inte)

Tack på förhand

Man lever bara en gång

273 Inlägg
13 oktober 2006
dyGGz skrev:
Hej hej, jag undrar hur man får blinkerserna fram och på sidorna att lysa & givetvis blinka när man blinkar...

Och är detta lagligt o ha det så?
Vad säger dom på besiktningen?

(Har en volvo 960 om det nu spelar roll)

(Vet att det finns tråd om detta men jag har letat lite i forumet men hitta inte)

Tack på förhand

Är ej lagligt/går ej igenom besiktning.

Alternativ 1:
Plocka bort jord kabeln från blinkerslampan och dra en +kabel från tex varsel-ljus eller via en strömbrytare till blinkerslampans jord-sida.
eftersom plus-sidan på lampan är jordad genom reläet när lampan normalt är släckt så får du omvänd funktion. I "släkt läge" lyser lampan och i "tänt läge" är den släkt.

Således är lampan tänd tills du slår på blinkersen och då börjar den blinka.

Alternativ 2:
koppla bort plus-kablen på blinkers-lampan. kopla istället in en konstant +kabel till blinkers-lampan via ett växlande relä.
Koppla kabeln från blinkers-reläet, som tidigare gick till lampan, som styr ström till det växlande relät.
Lampan lyser tills du slår på blinkersen då den börjar blinka eftersom strömen från blinkers-reläet bryter det växlande reläet.

¤¤¤Smaken är som röven, klöven¤¤¤
¤¤ Kommentera gärna min bil ¤¤ http://www.youtube.com/user/Mr4ndersson

Kosmangyl
167 Inlägg
14 oktober 2006
Sido blinkersen får lysa om blinkfunktionen finns kvar.
Alternativ 3 e att ordna USA framblinkers till din 940 då sitter det en dubbelpolig lampa 21/5w så då ligger blinkersen på 21w å parkeringsljuset på 5w tråden

A4 TSQ-00 Bsr Steg 3 Usa-Blinkers
Plymouth Satellite-68
Kör Scania R500 på jobb med många röda lampor i hytten å snart med fler ljus ute med, linje HBG-Kumla.

119 Inlägg
19 oktober 2006
så de e lagligt då? för jag har hört av massa olika att de e lagligt men mest säger folk att de inte e lagligt!! :S..

Volvoskadad
6 017 Inlägg
19 oktober 2006
jag har fattat att det är olagligt på bilar efter typ -84 el -85
jag har själv kopplat lysande blinkers men har en strömbrytare så jag kan växla mellan vanligt blinkande och lynandeblinkande

Jonas

178 Inlägg
19 oktober 2006
Det är i inga fall lagligt med orange positionsljus framåt, som jag förstått det. tidigare ägare på min bil fick nedslag på detta på vanliga besiktningen efter att på nåt sätt ha klarat sig genom regbesiktningen med USA-kopplade ljus. men jag har kopplat det så det lyser "som det ska" på min bil igen, sen rycker jag bara en sladd inför besiktningen..

blev ganska skitnödig i början när jag mötte polisbilar osv, men ingen har jagat ikapp eller liknande. har dock inte hamnat i någon trafikkontroll än, kan ju hända att man får böter och måste ombesiktiga isåfall..
Senast redigerat av William (19 oktober 2006)

sixten
252 Inlägg
19 oktober 2006
de flesta lastbilar har gult ljus på sidan av bilen, så varför skulle inte personbilar få ha de ?

3 627 Inlägg
19 oktober 2006
såhär säger den lag jag vet om..

Det är lagligt med oranget ljus fram, såvida det är orginal.. alltså att d suttit där sedan fabrik.

I alla andra fall är det inte lagligt, om du konverterar om till US-blinkers i efterhand!

Gäller samma regler för US-blinkers mä konstantljus som för p-ljuset, dvs. bara gult lr vitt ljus. Om det då som jag sagt tidigare inte är org. från fabrik smile

MVH falk

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

178 Inlägg
19 oktober 2006
ToXtreme skrev:
såhär säger den lag jag vet om..

Det är lagligt med oranget ljus fram, såvida det är orginal.. alltså att d suttit där sedan fabrik.

I alla andra fall är det inte lagligt, om du konverterar om till US-blinkers i efterhand!

Gäller samma regler för US-blinkers mä konstantljus som för p-ljuset, dvs. bara gult lr vitt ljus. Om det då som jag sagt tidigare inte är org. från fabrik smile

MVH falk

min bil hade original från fabrik, det gick inte tongue

3 627 Inlägg
19 oktober 2006
Konstigt, d ska ha gått, måste vart ett par riktigt petiga gubbar du råka ut för^^

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

178 Inlägg
19 oktober 2006
ToXtreme skrev:
Konstigt, d ska ha gått, måste vart ett par riktigt petiga gubbar du råka ut för^^

det var förgående ägaren, inte jag. Bilen hade gått genom Regbesiktning -97, men vid kontrollbesiktning -99 fick bilen underkänt, trots överklagande gick det inte att få dem att fatta att de godkänt bilen i befintligt skick två år tidigare (då även med rödblinkande bakblinkers) men fick koppla om ljuset enligt svensk standard för att gå genom.

Gäller vissa andra regler för bilar som importeras som flyttgods och arvegods, bla snällare regler för indikatorfärg osv, vet inte om det även gäller positionsljus fram.

Yrkesförare
1 073 Inlägg
22 oktober 2006
Det är skillnad på fram och på sidorna. Vad lagen säger om just detta ämne lämnar jag osagt, men orange ljus får lysa på sidorna eftersom detta räknas som positionsljus.
Framåt är det endast vitt och gult som får lysa.

273 Inlägg
22 oktober 2006
Tega skrev:
Det är skillnad på fram och på sidorna. Vad lagen säger om just detta ämne lämnar jag osagt, men orange ljus får lysa på sidorna eftersom detta räknas som positionsljus.

Det stämmer, men jag tror inte att man får ha samma lampa till både sido-positionsljus och blinkers

¤¤¤Smaken är som röven, klöven¤¤¤
¤¤ Kommentera gärna min bil ¤¤ http://www.youtube.com/user/Mr4ndersson

Yrkesförare
1 073 Inlägg
22 oktober 2006
Peacerich skrev:
Tega skrev:

Det stämmer, men jag tror inte att man får ha samma lampa till både sido-positionsljus och blinkers

Nä, precis. Som jag fattat det måste man skaffa seperata lamphållare isåfall.

Sök