Framljusproblem på Volvo V50 Xenonljus 2005 årsmodell, byta ut allt eller åtgärda?

utedass
10 maj 2010 · 4 Inlägg

Hade nyligen inne bilen ifråga på besiktning och då anmärkte de (fick en 2:a) på vänster framljus lyste för högt, det bländar. Denna modell har tydligen automatiskt justerande ljus varför jag var förbi Volvo där jag även köpt bilen och givetvis fullt servad där.
Där kunde de inte åtgärda det direkt, de behövde höra med någon ”speciallist” och idag fick jag besked att de måste byta BÅDA framlyktorna, det var bara vänstra som krånglade. Och detta kommer kosta mig 4000 kr, hur rimligt låter detta tycker ni?
Bilen är nyköpt av mig på Volvo handlaren ifråga fullservad där. Hade tidigare ett ”serviceavtal” men det gick nyligen ut varför detta problem då inte kommer täckas in av detta. Bilen har knappt rullat 7000 mil och detta fel finner jag svårt att se att det är något annat en konstruktionsmiss eller något de borde kunna ta på ”goodwill” eller? Knappast något man kommer åt att ändra på och varför skulle man nu göra det? Jag är inte den som meckar utan ”glatt” betalar och ska jag även behöva stå för detta kalas? Någon som hört något liknande? Tänkte även att jag skulle ta kontakt med någon mindre bilmeck, vad tror ni om det? Går det att åtgärda eller måste det gå via dyra Volvo? Till saken hör att jag även skulle vilja slippa ombesiktningar vilket tydligen Volvo skulle kunna åtgärda.

Tack på förhand!

utedass
14 maj 2010 · 4 Inlägg

Ingen som har vart med om liknande? Jag har funnit detta:
http://www.vibilagare.se/zino.aspx?page … odelID=143

Enligt ovan länk så: "Vid uppjustering av ljusen, slirade vredet på båda sidor och gick av. Klen plast!! Insatserna fick bytas på båda sidor. detta för ett litet klent plastdrev." Verkar det trots allt vara en bristfällig grundkonstruktion. Varför Volvo borde ta detta på garanti/goodwill, eller?

Så jag verkar ju inte vara helt själv iaf. Men ska maila Volvo centralt och Vibilägare så får vi se om det är fler drabbade. Sen så har ju Volvo tagit det på "goodwill" i ett fall enligt länken i denna post.

Blir aningen besviken på Volvohandlaren när de efter ytterligare förfrågan hävdar att båda framljusen trots allt är defekta (bilprovningen påpekade enbart den vänstra) varför de måste bytas.

Kanske lite OT men hör ändå hit pga Volvos uppträdande i ett tidigare skede. Hade tills för ett år sedan service avtal (vilket jag troligen tjänat på pga småfel). Medans detta fortfarande gällde påtalade jag att bilen drog snett och däcken nöttes ojämt. Med andra ord borde de göra en justering av däcken. Då svarade de att detta kunde man först göra då nya däck var på plats (?!?). När jag väl köpt nya däck hade service avtalet tagit slut och fick i detta skede betala för den tidigare påtalade justeringen av däcken runt om.

Freddab
16 maj 2010 · 28 Inlägg

Tjena!

Kan tänka mig att det har något med ljusinsatserna att göra om det är eftermarknads xenon ljus på bilen. Beställer du med xenon ljus är det en annan ljusinsats på nyare volvo om jag inte minns helt fel.
(välkommen o rätta mig om jag har fel)

MVH

Volkswagen Arteon R-line "Moderna VW Bubblan" (2018)
utedass
21 maj 2010 · 4 Inlägg

Freddab skrev:
Tjena!

Kan tänka mig att det har något med ljusinsatserna att göra om det är eftermarknads xenon ljus på bilen. Beställer du med xenon ljus är det en annan ljusinsats på nyare volvo om jag inte minns helt fel.
(välkommen o rätta mig om jag har fel)

MVH

Hallå,
Jag kanske vart lite otydlig men det är standard monterade Xenon ljus direkt från fabrik från Volvo. Dem är iaf nu utbytta till tidigare angiven kostnad, surt och dyrt men vad göra?
Fick även ett "standard" svar från Volvo där de hänvisa till ÅF ifråga och att de sedan skulle kontakta mig vilket det ännu ej gjort...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang