3823
Sök

Många elfel i BMW E36 316 Compact -95

9 Inlägg
19 september 2009
Trådstartare
#1
Hej allesammans,

Tänkte ge en kort "background" till mina problem.

Köpte en BMW 316 Compact -95 för drygt en vecka sen. Redan efter 2 km blev motortempen röd - inget vatten till kylaren, fyllde på, nu går allt som det ska...NÄSTAN i alla fall.

Har upptäckt följande problem på bilen, hade inte tid att testa den själv då jag pluggade och fick "hjälp" med köpet av en hyfsat okunnig människa...min far...

Det började bli mörkt på vägen hem, instrumentbelysningen funkar inte. C-låset går inte, kan bara vrida om nyckeln på förarsidan och för bagageluckan, passagerardörr går inte.

En trevlig taklucka fanns där med på bilen, synd bara, att som det mesta verkar på bilen, är sönder. Trycker på knapparna - inget händer.

Varmluft kommer inte från fläkten överhuvudtaget utan det kommer bara kalluft (har inte klima eller AC)

Så jag hade över 2 polare igår, upptäckte då att 2 slangar som går in till kupén är avklippta, antagligen p.g.a. toppackning eller toppen är nyligen bytt av förra eller förrförra ägaren. Vi misstänker problemet med varmluft och det att bilen tappar lite vatten till kylaren beror på detta.

Instrumentbelysningsfelet trodde inte jag var värre än en säkring eller fyra, kanske värst att man fick byta ut alla lampor. Detta hjälpte inte. Blinkers, mil-mätare, inspection-check, m.m. går, men inte ljuset får hastighetsmätare, varvmätare, bränsle och motortemp. Provade byta ut alla dessa lampor, ingen respons.

Vart kan felet/felen ligga? Ber så mycket om ursäkt för att detta blev långt, men kände att det var bättre att beskriva någonlunda bra än totalt abstrakt.

Mvh

Förtvivlad BMW-ägare


SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
19 september 2009
#2
Sök eller fråga på forumet för 3-serie på www.autopower.se Där finns det nästan svar på alla fel:)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
19 september 2009
#3
ang instrumentbelysningen så kan det vara reostaten som har gett upp, den man ställer ljusstyrkan med.

att du inte får värme i bilen lär bero på att slangarna till värmepaketet är avklippta.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

9 Inlägg
20 september 2009
Trådstartare
#4
NITROUS skrev:
ang instrumentbelysningen så kan det vara reostaten som har gett upp, den man ställer ljusstyrkan med.

att du inte får värme i bilen lär bero på att slangarna till värmepaketet är avklippta.

OK,

Jag plockade av "instrumentpanelen" eller vad det heter på svenska (läser det mesta på engelska), det reglaget rör ju på sig, men hur kan man veta ifall det är dött till 100%?

För övrigt är det en tyskimport = vänster sida om ratten har jag reglage, knopp, drar man ut den 1 steg =parkeringsljus typ, steg 2 =halvlljus. Vrider man sedan på knoppen så ska den ändra ljusstyrka.

Men jag menar, även ifall den var på typ lägsta nivå när den dog för att ta ett exempel bara, borde man inte se NÅGOT litet tecken på ljus då?

Vet någon annars vart man kan få tag i en reostat billigt?

marwin_of_sweden: jag har frågat på autopower också, men får inte supermycket svar där, tänkte dubbla mina chanser här lite!


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
20 september 2009
#5
skaunepauen skrev:
NITROUS skrev:
ang instrumentbelysningen så kan det vara reostaten som har gett upp, den man ställer ljusstyrkan med.

att du inte får värme i bilen lär bero på att slangarna till värmepaketet är avklippta.

OK,

Jag plockade av "instrumentpanelen" eller vad det heter på svenska (läser det mesta på engelska), det reglaget rör ju på sig, men hur kan man veta ifall det är dött till 100%?

För övrigt är det en tyskimport = vänster sida om ratten har jag reglage, knopp, drar man ut den 1 steg =parkeringsljus typ, steg 2 =halvlljus. Vrider man sedan på knoppen så ska den ändra ljusstyrka.

Men jag menar, även ifall den var på typ lägsta nivå när den dog för att ta ett exempel bara, borde man inte se NÅGOT litet tecken på ljus då?

Vet någon annars vart man kan få tag i en reostat billigt?

marwin_of_sweden: jag har frågat på autopower också, men får inte supermycket svar där, tänkte dubbla mina chanser här lite!

är reostaten paj så spelar det ingen roll vilket läge den står i, det lyser ändå inte smile , har haft det felet på flera bilar.
om du är någorlunda duktig på elektronik så ta en multimeter och se om det kommer fram spänning till reostaten, men inte ut från den, då är den trasig.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

9 Inlägg
20 september 2009
Trådstartare
#6
är reostaten paj så spelar det ingen roll vilket läge den står i, det lyser ändå inte smile , har haft det felet på flera bilar.
om du är någorlunda duktig på elektronik så ta en multimeter och se om det kommer fram spänning till reostaten, men inte ut från den, då är den trasig

Okej, jag kollade inte med multimeter tyvärr, har ingen större kunskap hur man gör heller. Vilket är det enklaste sättet för att komma åt och testa den? Vart kan man köpa en ny? Riktigt schyst svar förövrigt, trodde aldrig att detta skulle få en lösning, får försöka fixa en ny reostat sen i veckan då antar jag ifall den gamla är trasig. smile


SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
20 september 2009
#7
En anledning till att slangarna till värme paketet är avklippta kan vara att det är ett läckage i värme paketet, då löste dom det enkelt med att fimpa kablarna:/

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

9 Inlägg
20 september 2009
Trådstartare
#8
marwin_of_sweden skrev:
En anledning till att slangarna till värme paketet är avklippta kan vara att det är ett läckage i värme paketet, då löste dom det enkelt med att fimpa kablarna:/

Haha, mina ena polare trodde det med! Men om det nu varit läckage borde man kunna se spår bland golvmattor etc.? Finns inget sådant såvitt vi 3 kunde se iallafall!

Jag får väl helt enkelt hålla tummarna för att de bara klippt slangarna p.g.a. bytet på toppackningen. Vad kan ett sånt värmepaket gå på annars att köpa för att kunna laga? Börjar ju bli kallt om morgnarna nu, ingen höjdare...


SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
20 september 2009
#9
Nu känner jag mig väldigt negativ men det  kan ha varit ett ganska litet läckage, som jag hade på en 328 en gång, märktes inte så mycket när man hade värme på osv men hade man fläkten avsängd ett tag och drog på kom det ånga ut fläkten och det blev en kladdig film av kylar glykol på rutorna:/ Byta värme paketet är inget lätt jobb, men pröva att koppla in slangarna och se om det fungerar. Har du eventuellt en liten läcka kan det funka med kylar tätning om du har full värme på när du slår i det:)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
20 september 2009
#10
Informerade inte förra ägaren om att slangarna inte var ikopplade och varför?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

9 Inlägg
20 september 2009
Trådstartare
#11
NITROUS skrev:
Informerade inte förra ägaren om att slangarna inte var ikopplade och varför?

Nej, tyvärr såg jag inte detta till en början. Det var inte förrän min polare såg det som jag blev orolig. Värst av allt var att när jag dammsugade bilen idag upptäckte jag att under golvmattarna så var det uppskuret till viss del i golvet. Jag tryckte ner fingrarna och upptäckte till min stora fasa - VATTEN.

Har drabbats av panik nu, vet inte ifall jag ska laga bilen eller ifall jag ska sälja biljäveln.
Känns som där är så många fel att jag inte har råd att reparera dessa. Mycket kommer att få behövas göra på en riktig verkstad, jag gav 13 500 kr för bilen och det känns som att reparationskostnaderna totalt blir samma som bilens värde.

Ska jag sälja eller ska jag laga?


130 Inlägg
22 september 2009
#12
Kan bli dyrt om alla dom elfel du pratar om beror på vattenskadan bilen har. Hur märkte du inte alla dom här felen när du var och kollade på bilen? Ja skulle iaf bli misstänksam om inget fungerar i bilen hmm

If it ain't broke, fix it 'til it is!

9 Inlägg
23 september 2009
Trådstartare
#13
nyman_666 skrev:
Kan bli dyrt om alla dom elfel du pratar om beror på vattenskadan bilen har. Hur märkte du inte alla dom här felen när du var och kollade på bilen? Ja skulle iaf bli misstänksam om inget fungerar i bilen hmm

Som jag tror jag skrev i början så kollade min käre far på bilen. Dessutom trodde vi det var säkringarna som hade gått. Takluckan och c-låset spelade inte så stor roll för mig, alltid kul att ha, men inte nödvändigt. Däremot måste ju såklat instrumentbelysningen funka ordentligt, nattkörning är ingen höjdare. Jag funderar lite på att köpa någon billig pannlampa på Biltema smile


415 Inlägg
23 maj 2010
#14
Kan bara tillägga att jag är också en ny BMW ägare och att jag redan börjat få problem
Centrallåset funkar inte alls sa förra ägaren. Sen när jag låste bilen så klickade allt till och då låstes bagageluckan där mina verktyg ligger i. Samt att det inte är samma nyckel tongue

Sen skulle jag byta stödlampan till framlysena nu för 10 min sedan. Ena funkade inte så då kopplade jag ur bägge istället. Sätter mig och ska åka hem. Då lyser inte instrumentpanelen *SUCK*.

FAAAN Vad trött jag blir. Och det pissar ute så jag vill inte kolla säkringarna. Lyfte bara på locket och tog en snabbkoll men tyvärr verkar dom se hela ut iaf.



Sök