Jag brukar göra såhär..
Snabbtvätt oavsett årstid:
Sprutar på avfettning där det behövs (Som Adde666 skrev, upp till fönstrena räcker oftast).
Blåser sedan av hela bilen med högtryck.
Man ska väl egentligen inte köra avfettning varje gång om man inte måste då det sliter på lacken/vaxet.
Noggrann tvätt:
Avfettning på hela bilen, efter det högtryck.
Svampar allt OVAN dörrlist (den mitt på dörren) med MKT vatten/schampo-blandning för att undvika tvättrepor så gott det går. Spolar av med högtryck igen så inte schampot torkar in.
Efter det tar jag en NY svamp och schamponerar allt UNDER dörrlist. Fälgarna tar jag SIST. Sen på med högtryck igen.
Efter det så brukar det variera hur jag gör. Antingen torkar jag bilen med sämskinn (ta trösklar och andra skitiga detaljer sist)
ELLER
Så sprutar jag på snabbvax när bilen är blöt, finns billiga från t.ex. turtle på spray/pump-flaska och efter det torkning enligt ovan.
Jag avslutar med torka av torkarbladen (själva gummit) med papper eller handduk för att få bort ev skit som sitter kvar där för att inte få repor när torkarna går.
Kan tillägga att INTE använda bakrutetorkaren om sådan finns då bilen är smutsig. Har haft flertalet firmabilar där bakrutan varit helt repad pga detta.
Såhär gör jag när jag tvättar och jag tycker att det fungerar bra, klarat mig bra från tvättrepor och dylikt. Glansen håller sig helt ok, dock MÅSTE bilar poleras/vaxas med jämna mellanrum för att behålla glansen. Huruvida vax m.m. på lacken skyddar mot rost låter jag vara osagt.
Om du nu inte kommer ha tillgång till en högtryckstvätt kan du göra på samma sätt med en trädgårdsslang. Dock rekommenderar jag inte att tvätta den som jag skrev under "Snabbtvätt" på det viset med en trädgårdsslang. Risken finns att du inte får bort allt smuts/avfettning då.
Att rostskydda en bil (balkar, hålrum m.m.) kostar från ca 2000kr och uppåt om du lämnar bort den för behandling. Du kan komma mkt billigare undan om du känner någon kunnig/händig och köper produkterna själv såklart.
Senast redigerat av Quadrablast (25 maj 2010)