Som det mesta med Nordkorea är deras bilindustri fullständigt bisarr. Den kommunistiska diktaturen har en biltillverkare, Pyeonghwa, som ägs av Sun Myung Moons kristna sekt "Familjefederationen för världsfred och enighet" (Enighetskyrkan/Moonrörelsen). I Nampo har de en bilfabrik där de tillverkar diverse modeller baserade på Fiat, kinesiska Brilliance och sydkoreanska SsangYong. Enligt Wikipedia är Pyeonghwa det enda företag som gör reklam i Nordkorea. Marknaden för bilarna lär ju dock vara ganska liten eftersom folk är fattiga och bara eliten lär ha råd med, eller tillåtelse att skaffa, bil (man får ju inte förflytta sig hur som helst i landet utan tillstånd). Några tillförlitliga produktionssiffror verkar inte finnas. Är det någon som har information om detta? Exporteras några bilar till t.ex. Kina (verkar dock inte så käckt att konkurrera med Brilliance vars modell man licenstillverkar) eller är det hela enbart ett fåfängeprojekt?
Pyeonghwa Hwiparam II (Brilliance BS4)
Pyeongwha Junma (Ssangyong Chairman)
Här är en Mercedes som man antingen tillverkat på licens/plagiat eller helt enkelt bytt kylargrillen på:
Jag tyckte den i mitten såg ganska mkt ut som en mercedes. den första liknade BMW tycker jag. Får Nordkorea exportera något? Är det inte dom som Kina är så sur på, eller vad det syd?
Jag tyckte den i mitten såg ganska mkt ut som en mercedes.
Bilen som den är baserad på Ssang yong, ägs väll av Mercedes om jag inte minns fel. Dem har ju iaf Motor och drivlina ifrån dem. Så det är kanske därför den liknar en MB..
Jag tyckte den i mitten såg ganska mkt ut som en mercedes. den första liknade BMW tycker jag. Får Nordkorea exportera något? Är det inte dom som Kina är så sur på, eller vad det syd?
Formellt sett är Koreakriget inte slut, bara i vapenvila, och häromdagen stoppade Syd nästan all handel med Nordkorea eftersom de sänkt en av deras båtar. Kina tror jag de har skapliga relationer med. Det finns ju inte så många andra kommunistländer kvar.