3677
Sök

Volvo 855 t5 kopplingen slirar

25 Inlägg
27 maj 2010
Trådstartare
#1
Hejsan, min poalre har lite problem med sin volvo, det är en lite trimmad t5:a med ca 330 hk som trycker olja lite överallt där det är möjligt typ, svårt att förklara men det kommer ut olja när man drar på ordentligt vid vissa slangar osv, även vid oljestickan :S vad kan det vara för fel?

Sen är det också så att om man tex ligger på 5:an i 110 och trycker på fullt så laddar turbon, motorn går upp i varv men det händer inget, typ som att kopplingen skulle slira eller nåt, men om man växlar ner till 3:an t.ex så flyger den bara iväg.

Tack på förhand!

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
27 maj 2010
#2
kopplingen slirar om den beter sig så, bara att byta.

det andra kan vara igensatt vevhusventilation, spruckna kolvar, troligtvis det första, bara prova göra rent/byta och se om det blir bättre.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

583 Inlägg
27 maj 2010
#3
Kanske lätt att vara efterklok, men ifall bilen trycker ut olja ur alla springor som finns i motorn, kan man nog antyda att något är fel och bör stannas omgående. Att försöka att pressa bilen i det tillståndet kan vara katastrofalt för motorn.

Det låter som vevhusventilationen är tät då motorn pressar ut olja lite varstanns. Är vevhusventilationen tät kommer all vevhusgaser att pressa ur olja igenom alla packningar och ganska ofta fördärva packningarna & skada motons innre komponenter.

Rengör Vevhusventilationen, blås i slangar osv för att kontrollera att de inte är täta, samt håll för på båda sidor och blås för att se att de inte är spruckna.

Ifall rent vevhusventilation inte hjälper så följ NITROUS råd.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

724 Inlägg
27 maj 2010
#4
Om du ska fixa vevhusvent. glöm ej att ta ner oljetråget för annars kommer du inte kunna göra rent det till 100% och problemet kommer komma tillbaka.

Ryker den ut oljestickan??
Senast redigerat av volvo-racer (27 maj 2010)


25 Inlägg
28 maj 2010
Trådstartare
#5
Vad kostar det att byta kopplingen då? Vad ska man byta när man ändå är igång?

8 252 Inlägg
28 maj 2010
#6
En R-koppling borde räcka om det inte ska trimmas mer, kostar väl 2500-3000:- att köpa, sen beror det ju på om man byter själv eller lämnar iväg. Samtidigt så byter man bakre vevaxeltätningen.


Fri fart för ett fritt folk!
14 256 Inlägg
29 maj 2010
#7
volvo-racer skrev:
Om du ska fixa vevhusvent. glöm ej att ta ner oljetråget för annars kommer du inte kunna göra rent det till 100% och problemet kommer komma tillbaka.

Ryker den ut oljestickan??

det går att göra rent utan att ta ner tråget men man måste vara nogrann

man får se till att man försäkra sig om att man verkligen når enda ner till tråget när man gör rent
och sen byta olja efteråt

iof är det inte jätte svårt att byta tråget men fruktansvärt tråkigt och är man inte nogrann så kommer det att läcka olja från tråget sen smile


850r kopplingen är rätt beprövad och ska räcka till en normal chippad t5 kör själv sån koppling på min t5 och det verkar fungera yppligt

byt packboxen samtidigt när man ändå byter kopplingen

Kör fort så hinner inget hända...


Sök