3408
Sök

Kommer fan inte in i bilen :O (låsen är knas)

215 Inlägg
30 maj 2010
Trådstartare
Tjatja
En kompis har en Renault Megane -05 (tror jag)

Saken är den att vi inte kommer in i bilen. Bilen har stått i 2-3år i en lada så batteriet är ju ganska urladdat. Battrierna i "fjärrkontollen" är med slut samt att det manuella låset på förarsidan har kärvat igen, hur ska vi komma in i den? Räcker det med att byta batterier i "fjärrkontrollen"?

Hjultomte
1 500 Inlägg
30 maj 2010
Kan göra om inte minnet har gått åt helvete. Elektroniska saker har ju en liten tendens till att "glömma" vad dom ska göra ^^ har du inte fler ingångar på bilen? tycker att du ska kunna öppna den på förardörren eller skuffen. Men som du sa, den kärvar big_smile. prova byta batteriet. annars stick till en renault verkstad eller något o fråga dom.

vad gör en 05a i en lada måste ja frågA?? big_smile

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

adde761
30 maj 2010
Enda sättet att komma in i bilen är ju att såga Kiruna Cabbe, vet ju alla wink hehe

215 Inlägg
31 maj 2010
Trådstartare
TooS skrev:
Kan göra om inte minnet har gått åt helvete. Elektroniska saker har ju en liten tendens till att "glömma" vad dom ska göra ^^ har du inte fler ingångar på bilen? tycker att du ska kunna öppna den på förardörren eller skuffen. Men som du sa, den kärvar big_smile. prova byta batteriet. annars stick till en renault verkstad eller något o fråga dom.

aaaah skuffen big_smile glömde kolla ifall det går att pilla in nyckeln där wink

Annars blir det väl som du säger, byta batteri i dosan. Funkar inte det så blire verkstaden.

Ang vad den gör i ladan så tror jag att det var såhär. Dom som bodde på stället flyttade in till "stan", började åka kollektivt och bilen glömdes bort rollbig_smile

Hjultomte
1 500 Inlägg
1 juni 2010
Punti skrev:
TooS skrev:

aaaah skuffen big_smile glömde kolla ifall det går att pilla in nyckeln där wink

Annars blir det väl som du säger, byta batteri i dosan. Funkar inte det så blire verkstaden.

Ang vad den gör i ladan så tror jag att det var såhär. Dom som bodde på stället flyttade in till "stan", började åka kollektivt och bilen glömdes bort rollbig_smile

yikes Grymt att man kan "glömma" bort en bil så ^^ Skulle ha stått där ett par år till så de blev lite värde i den tongue. Har ni lyckats komma in i den än? tongue

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
1 juni 2010
Jag skulle gärna "glömma" en Renault.. roll

Om bilens batteri är kass kan det bli svårt att komma in i den om du inte får i nyckeln i nåt lås. hmm

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

446 Inlägg
1 juni 2010
om bilens batteri är urladdat kan du kanske med lite tur komma åt att ladda det via +anslutningen på startmotorn.  även om det blivit helt tomt ska det inte vara något problem med centrallåset, minnet raderas inte vid "strömavbrott" wink

473 Inlägg
3 juni 2010
ett annat alternativ är att du försiktigt bänder ut dörrramen uppifrån så pass att du kan komma igen med en stål stång eller liknande typ radioantenn med en böj i änden  för att komma åt dörrhandtaget på insidan och öppna . hade nämligen en laguna -03 med startkort dessa bilar saknar nyckelhål och glömde att stänga av ljuset .
ett annat alternativ som någon skrev ladda batteriet via startmotorn . räcker att du kopplar på laddare eller startbooster så bör det vara så mkt ström att dörrar går att öppna

97 Inlägg
3 juni 2010
Och nu vet han hur han ska komma in i grannens bil wink

Bärs!
3 456 Inlägg
3 juni 2010
skyttman skrev:
Och nu vet han hur han ska komma in i grannens bil wink

Det kan ju iof alla med ett tangentbord ändå ta reda på, Internet är fantastiskt... wink

Garaget.org peakade 2008.

473 Inlägg
3 juni 2010
nu var det inte grannens bil han skulle in i utan sin egen .

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
3 juni 2010
falmo skrev:
ett annat alternativ är att du försiktigt bänder ut dörrramen uppifrån så pass att du kan komma igen med en stål stång eller liknande typ radioantenn med en böj i änden  för att komma åt dörrhandtaget på insidan och öppna . hade nämligen en laguna -03 med startkort dessa bilar saknar nyckelhål och glömde att stänga av ljuset .
ett annat alternativ som någon skrev ladda batteriet via startmotorn . räcker att du kopplar på laddare eller startbooster så bör det vara så mkt ström att dörrar går att öppna

Hmm Laguan 03 går finfint å låsa upp med NYCKELN som sitter i kortet om man pillar loss täckkåpan över låscylindern i förardörren.

Ang Meganen så hade jag väll försökt med rostlösnig på låscylindern i dörren. Tror inte att det finns nån cylinder i baggageluckan.

För att det fjärrstyrda centrallset skall funka så måsta du givetvis ha batteri i både nyckelkortet å bilen.
Senast redigerat av JaggaChafen (3 juni 2010)

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

509 Inlägg
3 juni 2010
sälj den snabbt innan de kommer på det! smile

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
3 juni 2010
Reichte86 skrev:
sälj den snabbt innan de kommer på det! smile

lol Den var ju go.... big_smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

215 Inlägg
4 juni 2010
Trådstartare
Yepp vi har kommit in i bilen! Låset i dörrhandtaget hade inte alls kärvat fast, utan det var helt enkelt inte uttaget till låset där, pilla lite och så flög det bort en plastbit sen var det bara till att trycka in nyckeln smile

Ang batteriet så är det sjukt urladdat, sen var det ju en rätt hård vinter också... Hur står är chansen att vi får liv i batteriet med hjälp utav en ctek laddare?

4 005 Inlägg
4 juni 2010
Punti skrev:
Yepp vi har kommit in i bilen! Låset i dörrhandtaget hade inte alls kärvat fast, utan det var helt enkelt inte uttaget till låset där, pilla lite och så flög det bort en plastbit sen var det bara till att trycka in nyckeln smile

Ang batteriet så är det sjukt urladdat, sen var det ju en rätt hård vinter också... Hur står är chansen att vi får liv i batteriet med hjälp utav en ctek laddare?

beror på vad du menar med att få liv.

Får liv i att det fungerar som ett nytt efter 5 år? liten till obefintlig.

Får liv i den att det kanske går att använda till att starta bilen ett par gånger? mkt möjligt.

Köp nytt batteri.

Hur som haver tycker jag att det är jäkligt intressant att din kompis skulle ha köpt en ny bil, flyttat in till stan och sedan glömt den i 3-4 år.......... Men kul med lite nya historier!!

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
4 juni 2010
Den e liten men den finns.

Om du använder någon av deras modeller som har recond instälningen så kan det gå.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

446 Inlägg
4 juni 2010
du kan få liv i batteriet med hjälp av en ctek med rekonditioneringsprogram. MEN räkna inte med att batteriet kommer klara av att starta bilen en kall dag i vinter, skulle starkt rekommendera ett nytt tongue ett batteri tar alltid skada av djupa urladdningar och återfår aldrig 100% av kapaciteten sen..

215 Inlägg
4 juni 2010
Trådstartare
okej, ger det ett försök i alla fall smile

Sök