3390
Sök

Bromsrörsnipel sitter fast

187 Inlägg
6 juni 2010
Trådstartare
#1
hej jag skulle byta  bromsok på min v70 idag plokade fram verktygen och fick se att niplen är så gott som rundad  och sitter uta bara fan jag har funderat på en svetstång med smala käftar  nån som har nått bättre förslagså är jag tacksam

det är inte farten som dödar det är de plötsliga stoppet

772 Inlägg
6 juni 2010
#2
Brukar funka bäst att ta en avbitartång och klippa av bromsröret nära nippeln.
Sen slår du på en hylsa som är lite för liten. Det har nästan alltid funkat för mig.
Senast redigerat av PoulZen (6 juni 2010)

187 Inlägg
6 juni 2010
Trådstartare
#3
jag äger inga koningsverktyg

det är inte farten som dödar det är de plötsliga stoppet

Hydraulik "mekaniker" samt Fordonare
744 Inlägg
6 juni 2010
#4
kanske funkar om du värmer den riktigt bra sen tar du en bra polygrip och pröva


Smålänning
7 883 Inlägg
6 juni 2010
#5
Rörtång.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

772 Inlägg
6 juni 2010
#6
rekord61 skrev:
jag äger inga koningsverktyg

Det är inte ett koningsverktyg jag menar.
Dom flesta bromsrörs nipplar är väll storlek 10 eller 8mm. Då tar du hylsa storlek 9 respektive 7 och
slår på. Nipplen ger sig och det brukar vara tillräckligt för att få av den.

Värma går oxå som någon skrivit, akta bara så inte oljan tar eld.
Senast redigerat av PoulZen (6 juni 2010)

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
6 juni 2010
#7
PoulZen skrev:
rekord61 skrev:
jag äger inga koningsverktyg

Dom flesta bromsrörs nipplar är väll storlek 10 eller 8mm. Då tar du hylsa storlek 9 respektive 7 och
slår på. Nipplen ger sig och det brukar vara tillräckligt för att få av den.

Värma går oxå som någon skrivit, akta bara så inte oljan tar eld.

Jag skulle vilja påstå att den vanligaste är 11mm smile

hewra skrev:
kanske funkar om du värmer den riktigt bra sen tar du en bra polygrip och pröva

Har man otur så exploderar nippeln/röret. Har hänt flertal gånger på verkstaden jag jobbade på.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

4 005 Inlägg
6 juni 2010
#8
svetstång är nog enklaste. Det gjorde jag. Finns bilder i projekttråden. typ 3-4 sidor bakåt.


2 072 Inlägg
6 juni 2010
#9
jag har endast lyckats med att svetsa en mutter på nipplen.. o skruva bort.. (för några dagar samma sak på min bmw)

Sandzoo i da house

225 Inlägg
6 juni 2010
#10
PoulZen skrev:
rekord61 skrev:
jag äger inga koningsverktyg

Det är inte ett koningsverktyg jag menar.
Dom flesta bromsrörs nipplar är väll storlek 10 eller 8mm. Då tar du hylsa storlek 9 respektive 7 och
slår på. Nipplen ger sig och det brukar vara tillräckligt för att få av den.

Värma går oxå som någon skrivit, akta bara så inte oljan tar eld.

han menar nog att han behöver koningsverktyg om han ska klippa av bromsröret för att få på hylsan. har värmt hundratals sånna nipplar/rör på jobbet och har då aldrig fått nåt att explodera, men de kan säkert hända. Jag brukar alltid slå några hårda slag på oket runt nipplen med en hammare sen släpper dom för de mesta.

Det Gäller Att Dö Ung Så Sent Som Möjligt=)
NISSAN MOTORS=NISMO, HONDA MOTORS=HOMO.
rost(hål) är lättare än kolfiber.

187 Inlägg
6 juni 2010
Trådstartare
#11
ok jag får helt enkelt testa lite av varje

det är inte farten som dödar det är de plötsliga stoppet


Sök