3211
Sök

Service på märkesverkstad?!

254 Inlägg
7 juni 2010
Trådstartare
Funderar på att köpa en Bmw... För det första, vad är det för service intervall på en Bmw?

Sen en nackdel, närmaste Bmw verkstad för service och reparation ligger ca: 8 mil bort, det skulle alltså bli 16 mil tur o retur vid service o dyl...

Nån som har erfarenhet av service på en inte märkesverkstad? Kan tänka mig att det kan skilja en hel del i pris (billigare på en INTE märkesverkstad) men blir servicen lika bra gjort som på en märkesverkstad, där dom (förhoppningsvis) kan Bmw bättre på?! Har det stor betydelse om det inte är en BMW stämpel i serviceboken, det viktigaste är väl att man följer serviceboken och att den stämplas som den ska, sen vilken sorts stämpel det är, spelar väl kanske ingen större roll? Visst, att man helst vill serva den på en märkesverkstad och få en "riktig" stämpel, det är ju absolut det bästa, men det är ju en kostnads fråga också, speciellt med tanke på avståndet till verkstaden.

Har aldrig haft nån bil på service på den Bmw verkstaden tidigare, så jag har ingen aning om hur personalen som jobbar där är. Däremot verkstaden som jag servar min nuvarande bil på (som ligger på samma ort som jag bor) och som även servar alla bilmärken, dock främst Volvo och Renault, dom är väldigt trevliga, bra service mot kunderna och jag har aldrig haft några problem med dom.

Är det kanske bättre om man skaffar en Volvo igen, där man har märkesservice på orten, eller vågar man satsa på en Bmw och serva den på en inte märkesverkstad?!

Smålänning
7 883 Inlägg
7 juni 2010
Varför skulle dom inte kunna göra samma jobb lika bra eller bättre på en allbilverkstad?

En service är inte raketforskning ens på BMW.

Men vänd dig till en kedja, typ Meca Car Service, Autoverkstaden eller Mekonomen Bilverkstad, då dom har tillgång till alla servicescheman, delar av samma fabrikat och/eller kvalité som original eller bättre.

Har du en bra relation till verkstaden hemma, och det är en allbilverkstad ser jag ingen anledning att göra servicen på BMW, annat än 1:a serivcen då dom kan rätta till tillverkningsfel och återkallanden.

De enda bilarna som än så länge ställer till stora problem för allbilverkstäder är VAG:s bilar, som kräver en hel del specialverktyg...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

519 Inlägg
7 juni 2010
Åtta mil enkel resväg för att bilen ska in på service är väl inget att hänga upp sig på. Det är väl inte precis så att du ska serva din bil en gång i veckan. Om du ser på en kostnad av kamremsbyte som kaske går på åtta tusen (beroende på modell) så är väl knappast tvåhundra någon direkt kostnad för bränsle för att få bilen dit den "ska"?

254 Inlägg
7 juni 2010
Trådstartare
Larschan skrev:
Åtta mil enkel resväg för att bilen ska in på service är väl inget att hänga upp sig på. Det är väl inte precis så att du ska serva din bil en gång i veckan. Om du ser på en kostnad av kamremsbyte som kaske går på åtta tusen (beroende på modell) så är väl knappast tvåhundra någon direkt kostnad för bränsle för att få bilen dit den "ska"?

Jo visst, det har du nog rätt i... Men ska man göra kamremsbyte som tar typ en hel dag, så innebär det att jag måste ha nån med mig som kör en bil, och sen måste man åka dit igen senare och hämta bilen, då blir det alltså det dubbla (32 mil), annars måste man sitta där o vänta en hel dag, det blir ju jättetrevligt!!! Men men... Kamremsbyte hade jag väl isåfall eventuellt tänkt göra där, men en "vanlig" service borde man kunna göra på en "allbilverkstad"...

Trucker
2 710 Inlägg
7 juni 2010
Aldrig lämnat in min på märkesverkstad (i min ägo). Alltid fått jobbet så fint gjort, till bara arbetspriset av vad märkesverkstan skulle ta smile Skulle jag va du skulle jag googla på dom olika icke-märkesverkstäderna du har nära dig o se vilka som har bra referenser osv. Det gjorde jag smile

Fart missbrukare

Sök