1552
Sök

Varvstopp och anti-spinn borttaget? Volvo s70 GLT

107 Inlägg
7 juni 2010
Trådstartare
Tja. Köpte en Volvo S70 GLT för någon vecka sen och det är så att ägaren innan han som jag köpte bilen av har kopplat bort varvstoppet och anti-spinn. Varför ska man ta bort varvstoppet, bättre gång i motorn då eller? Är det någon som kan sätta tillbaka varvstoppet?, känns säkrare så hmm

volvolover
667 Inlägg
7 juni 2010
känns ju inte riktigt som om bilen borde gå bättre utan, de är ju bara till för att man inte ska varva sönder motorn tongue ngt säger mig att  han som gjorde de inte körde så lungt med den ;P

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen

107 Inlägg
7 juni 2010
Trådstartare
jo, det har slagit mig i huvudet också. men den går bra i motor o låda. ägaren innan mig sa själv till mig precis innan jag åkte från platsen (när vi köpte bilen) att "varva inte mer än 6-6500 för annars skjuter du toppen och ventilerna, nämligen inget varvstopp på denna" och varvstoppet ligger ju runt 6-6500. så fattar inte varför man tar bort det om man inte ska varva som en dåre och skjuta ventiler och sånt i en original motor yikes. fast har inte varvat mer än 6200, han kanske bara hat flyttat upp varvstoppet en bit. men vågar inte testa det.!

volvolover
667 Inlägg
7 juni 2010
DanneKempa skrev:
jo, det har slagit mig i huvudet också. men den går bra i motor o låda. ägaren innan mig sa själv till mig precis innan jag åkte från platsen (när vi köpte bilen) att "varva inte mer än 6-6500 för annars skjuter du toppen och ventilerna, nämligen inget varvstopp på denna" och varvstoppet ligger ju runt 6-6500. så fattar inte varför man tar bort det om man inte ska varva som en dåre och skjuta ventiler och sånt i en original motor yikes. fast har inte varvat mer än 6200, han kanske bara hat flyttat upp varvstoppet en bit. men vågar inte testa det.!

snällt att säga det precis när man åker tongue men han/hon sa det iaf och deär ju bra. jadu det är inte värt att testa eftersom de kan gå sönder saker för dyra pengar och så finns det ingen effekt att hämta på dom varvtalen heller smile

429 Inlägg
7 juni 2010
Har för mig att varvstoppet ligger närmare 7000-7200rpm orginal.
Det är lite rödmarkerat/röda prickar efter 6000 och helrött efter 7000 och förra ägaren trodde väl att varvstoppet ska ligga på 6000 som det börjar bli rött.

Så testa att varva till det helröda och lite till på 2ans växel så slipper man ligga länge och varva.

Skyll inte på mig om din bil går sönder om du gör det jag har skrivit tongue
Men skönt att veta om man har varvstopp ifall man missar en växel

volvolover
667 Inlägg
7 juni 2010
jonas 740 skrev:
Det är lite rödmarkerat/röda prickar efter 6000 och helrött efter 7000 och förra ägaren trodde väl att varvstoppet ska ligga på 6000 som det börjar bli rött.

Så testa att varva till det helröda och lite till på 2ans växel så slipper man ligga länge och varva.

hahaha lr lär man sig växla wink killar borde väl inte ha så svårt att dra i spaken snabbt ? big_smile

107 Inlägg
7 juni 2010
Trådstartare
Turbomotor skrev:
jonas 740 skrev:

hahaha lr lär man sig växla wink killar borde väl inte ha så svårt att dra i spaken snabbt ? big_smile

HAHAHAHA big_smile men som sagt jag ska ju inte köra hårt med denna bil så behöver inte växla så fort, och testa att varva upp till 7000 vill jag inte än i så fall.  men om det ligger vid 7000-7200 rpm original som "jonas 740" säger och att det är precis rätt som du sa om röd markeringen så kanske varvstoppet finns kvar då tongue men så högt vill jag inte testa att varva för att hitta det.

volvolover
667 Inlägg
8 juni 2010
DanneKempa skrev:
Turbomotor skrev:
jonas 740 skrev:

HAHAHAHA big_smile men som sagt jag ska ju inte köra hårt med denna bil så behöver inte växla så fort, och testa att varva upp till 7000 vill jag inte än i så fall.  men om det ligger vid 7000-7200 rpm original som "jonas 740" säger och att det är precis rätt som du sa om röd markeringen så kanske varvstoppet finns kvar då tongue men så högt vill jag inte testa att varva för att hitta det.

haha ja big_smile men det är onödigt att testa faktis tongue

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
8 juni 2010
Det jag undrar e väll kanske mest varför koppla ut antispinn det e ju en knapp til det original så man kan stänga av det om man vill...... Känns mer som om det e nått fel på det. Funkar ABS tänder sig ABS lampan när du vrir på tändningen å slockna sedan när du startar????

Annars känns det som om du har gått på en blåsning. En ny ABS enhet kan va boven å en ny sån med tracs kostar på Volvo en massa pengar

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Sök