4429
Sök

Varför går crossen som bäst när de är natt? :S

238 Inlägg
1 juni 2010
Trådstartare
#1
Tja!

Va nyss ute o körde crossen en sväng och upptäckte ett störigt jävla problem.. De är en 300cc 2 taktare..
Alltid när de är natt så går den som bäst? Hur i helvette..?

Jag vet att man uppfattar farten som högre när de är mörkt ute, men detta har eftertraktat mig sedan moppeåldern.. 2 takten har alltid gått snabbast när de är kväll / natt.. Oavsett 50, 70 eller 300cc :S

Är de bara jag som tycker de? Kan de vara så att de är svalare = bensinen har högre densitet? För jag är 100% säker på att de absolut inte har med kylningen och göra!

What more can I say? Gumball 3000 for the win, baby!

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
1 juni 2010
#2
Kallare luft är mer kompakt. Och på så vis får motorn in mer luftmassa och därmed mer soppa.
Så därför gäller det alla motorer, ja inte el-motorer då tongue men ni fattar.

Brumbrum
Senast redigerat av LeafBox (1 juni 2010)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

RMR-Crew
478 Inlägg
2 juni 2010
#3
Stämmer bra det.

238 Inlägg
2 juni 2010
Trådstartare
#4
Hmmm.. Stämmer nog bra de! Tack för svaret! ;D

What more can I say? Gumball 3000 for the win, baby!

BMW ///M3
404 Inlägg
2 juni 2010
#5
det är nog bara inbillning skulle jag tro då det känns som att det går snabbare när de är mörkt + att det är tystare ute så att motorljudet hörs mycket mer, visst du kanske får ytterst lite mer effekt när det är svalare ute men är nog till största del inbillning


238 Inlägg
2 juni 2010
Trådstartare
#6
laaaarsson skrev:
det är nog bara inbillning skulle jag tro då det känns som att det går snabbare när de är mörkt + att det är tystare ute så att motorljudet hörs mycket mer, visst du kanske får ytterst lite mer effekt när det är svalare ute men är nog till största del inbillning

Faktiskt inte.. Den ökar med några hundra RPM mer när de är natt.. Som sagt.. Har nog me att de är svalt ute och göra..

What more can I say? Gumball 3000 for the win, baby!

RMR-Crew
478 Inlägg
2 juni 2010
#7
Dannii skrev:
laaaarsson skrev:
det är nog bara inbillning skulle jag tro då det känns som att det går snabbare när de är mörkt + att det är tystare ute så att motorljudet hörs mycket mer, visst du kanske får ytterst lite mer effekt när det är svalare ute men är nog till största del inbillning

Faktiskt inte.. Den ökar med några hundra RPM mer när de är natt.. Som sagt.. Har nog me att de är svalt ute och göra..

Mer syre i luften!

GREASEMONKEY
822 Inlägg
2 juni 2010
#8
JA precis, det rymmer mer syremolekyler i luften när det är kallt, detta märktes väldigt bra på natten när man körde moppe som ung.

Mvh S.Österdahl

Saabifierad
2 031 Inlägg
3 juni 2010
#9
2ooSX skrev:
Så nu börjar man väl snart höra "nja.. ja kom lite efter.. bara för att de va dag, varmare luft.. men o mde va kväll hade ja dragit han!!"


Edit: iofs så går den andra bilen bättre på kvällen också, men skit samma big_smile

Vill man ha snabba(re) varvtider är det natten som gäller big_smile

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

UNDERGROUND
649 Inlägg
3 juni 2010
#10
det beror på att det är fuktigare ute på sommar kvällar smile


+Uppfinnare+
643 Inlägg
5 juni 2010
#11
min moppe gick alltid bäst på natten wink

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur

12 086 Inlägg
5 juni 2010
#12
Min moppe gick bäst dag som natt wink

Svetsare
3 150 Inlägg
5 juni 2010
#13
JapMax skrev:
Min moppe gick bäst dag som natt wink

+1   Hade samma "problem"  ;P

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Proud Member of Kööken Racing!
1 056 Inlägg
5 juni 2010
#14
Prova då köra när det är dimma ute så ska du få se på grejer.
Se om du märker någon större skillnad =]

Men det brukar ju snackas om "moppe-effekten" lite då och då.
Svaret har du redan fått och jag upplevde samma sak.

Behöver du nått specialtillverkat? Ask me!
Proud member of kööken Racing
Bmw E30 Supercharged "Hellsifür - Mean but clean!" http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=116196
Projekt jag är delaktig i: Bmw M3 E30 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=167936

582 Inlägg
8 juni 2010
#15
zakademus skrev:
Prova då köra när det är dimma ute så ska du få se på grejer.
Se om du märker någon större skillnad =]

Men det brukar ju snackas om "moppe-effekten" lite då och då.
Svaret har du redan fått och jag upplevde samma sak.

Dimma, det är rena "turbon" för en 2t i mindre kubikklasserna... Gärna över en asfaltsväg med ängar på sidorna, då jäklar märktes det skillnad i ork! Mycket syrerik luft som har låg o fin temp, vad har man intercooler för tror ni...wink

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping


Sök