3530
Sök

Köpråd: Chrysler Neon

Forummoderator
9 299 Inlägg
9 juni 2010
#21
Ang Mercedes så skulle verkstan ha 17.000kr för att byta en startmotor på en -02 Vaneo. Vet emellertid inte hur stor skillnad det är på Vaneo o A-klass, men det är ju värt att undersöka kostnader att äga en bil även om den kanske bara kostar 25k att köpa.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

2 Inlägg
9 juni 2010
#22
Rquired skrev:
Oermen skrev:
@Rquired
Inte under 14l/100km i en 300M? Isåfall måste det varit nåt allvarligare fel på det exemplet, för jag har en sån med samma motor (2.7an) och den drar inte över 9.6/100km!

Har inte nollat mätaren sen ja köpte den heller.

Svårt att säga när blandad körning sällan är detsamma för olika människor, men enligt Chrysler själva skall 300m 2.7 dra 11.5L/100km och det är sällan ens de siffrorna stämmer överens med verkligheten oavsett tillverkare, speciellt i en amerikansk bil med 4vxl automatlåda och lite äldre teknik för att vara fördomsfull.

Säg 12L/100km i praktiken utifrån tillverkarens siffror? Tror inte 2dl milen (till 14L/100km) är något problem att lägga till i en sådan bil. Kan tänka mig att motorväg, som var en stor del av körningen i bilen ovan, kan vara en anledning till detta. 4vxl=högre varvtal, tyngden och luftmotstånden får förmodligen dropparna att rinna iväg.

Men fel var det inte, den köptes ny och var aldrig vidare snål. Då tycker jag snarare att 9.6L/100km låter väldigt lågt om det är blandad körning i ungefär EU-körcykelns definition vi pratar om smile

Kör iofs mest landsväg men även en del i stadstrafik och kördatorn visar 9.6L/100km (kört närmare 5000km på 3 månader smile)
Nåväl, förbrukningen beror mycket på körsätt och ifall man har långa respektive korta körsträckor.
Reagerade mest på att du sa att den var omöjlig att köra under litern/mil! smile

Tycker iaf att 300M är rätt bränslesnål med tanke på storleken och den något föråldrade tekniken.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
9 juni 2010
#23
caromania skrev:
Ang Mercedes så skulle verkstan ha 17.000kr för att byta en startmotor på en -02 Vaneo. Vet emellertid inte hur stor skillnad det är på Vaneo o A-klass, men det är ju värt att undersöka kostnader att äga en bil även om den kanske bara kostar 25k att köpa.

Att byta startmotor på en A190 från 2003 kostar 13.000:-, då med en kontroll av generatorn för att undvika att behöva ta ner allt igen eftersom det är lika omfattande och lika kostsamt som att byta startmotor.

Om man kollar på en W168 (Eller Vaneo som delvis bygger på denna) ser man att där är inte något större utrymme för en drivlina i den lilla fronten. Att byta startmotor eller generator innebär helt enkelt att man får lyfta upp bilen och hissa ner motor för att komma åt som enklast. Och det är dyrt.

Även om kopplingsbyte inte är lika omfattande som ovan så är även det dyrt. I övrigt har A-klass W168 däremot inte dyrare delar än övriga Mercedes, som i sig ligger kring medelbilen i reservdelspriser. Men ovanstående två (tre) punkter är dyra.

Oermen: Det finns en förklaring till allt, reagerade bara på att han skrev "snål" smile
Senast redigerat av Rquired (9 juni 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 182 Inlägg
10 juni 2010
#24
Snål var kanske att ta i men det säger inte slurp i tanken direkt.

Sen är de ju duktiga på att få en motor att dra nästan lika mycket hur man än kör, det säger ju inte slurp i tanken när man trycker gasen i botten iallfall wink

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

Allmänt envis
12 512 Inlägg
10 juni 2010
#25
Niklas1987 skrev:
Snål var kanske att ta i men det säger inte slurp i tanken direkt.

Sen är de ju duktiga på att få en motor att dra nästan lika mycket hur man än kör, det säger ju inte slurp i tanken när man trycker gasen i botten iallfall wink

Nej det är väl ingen förbrukning som är något större problem om man nu är intresserad av en sådan bil, men "snål" tyckte jag som sagt var fel. Inte ens normaltörstig skulle jag vilja påstå, tyska och svenska konkurrenter ligger 1.5-2.5dl lägre i förbrukning trots mer effekt än 2.7 V6. Och detta i teorin, i praktiken klarar dessa bilarna sina siffror hyggligt men 300m klarar sig knappast med 1.15L/milen blandad körning utan vill ha betydligt mer.

Så en prisvärd och trevlig bil är det, men jag får det inte till annat än att den snarare är lite törstig än snål och därmed dessa sista inlägg smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök