3545
Sök

Har skaffat en svets men hur gör jag för att få svetsningen bra?

I got Dubs!
2 423 Inlägg
12 maj 2010
#21
decib3L skrev:
Adde666 skrev:
Flusstråd e nåt jävla skit.
köp en gammal kemppi eller esab och en flaska mison, jag lovar att du inte vill gå tillbaka!

Bästa tipset i hela tråden. Pilla med jävla dynga lär man sig inget av.

För den som inte tror jag vet något går jag en svetsutbildning för tillfället.

Sant. Har oxå gått den utb. iofs hade jag svetsat innan med.

Det är mycket mycket lättare att lära sig på bra grejer direkt.


16 197 Inlägg
12 maj 2010
#22
Alpenretter skrev:
Skaffa en massa skrotplåtbitar som du kan öva parametrar på,
dvs svetsinställningar.

Att svetsa med flusstråd är skit,
men det går (men med mkt efterarbete) mad

Att tänka på med flusstråden är att svetsen blir varmare än vad den blir med gas pga att gasens kylande effekt saknas.
Så man kan svetsa relativt tjocka meterial med fluss, men först när materialt börjat bli rejält varmt.

Övning ger färdighet smile

Ps Det ska knastra som baconstekning när det är bra inställt .Ds

ja kör me flusssvets på jobbet (jobbar med svetsning av div inbrottsskydd) å de funkar hur bra som helst.. allt ifrån 1mm-8mm plåt svetsar vi med dem.
Senast redigerat av evilaudio (12 maj 2010)

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 253 Inlägg
12 maj 2010
Trådstartare
#23
decib3L skrev:
Adde666 skrev:
Flusstråd e nåt jävla skit.
köp en gammal kemppi eller esab och en flaska mison, jag lovar att du inte vill gå tillbaka!

Bästa tipset i hela tråden. Pilla med jävla dynga lär man sig inget av.

För den som inte tror jag vet något går jag en svetsutbildning för tillfället.

Var ju inte riktigt det tråden handlade om att svetsen var skit. Den funkar fin fint till det jag gör och nej kommer inte skaffa en större som bara står kanske 9-10 månader om året. Klarar mig fint med denna svetsen bara man får till inställningarna rätt. Var då inga problem att svetsa ihop lite rör till bilen med det o håller ja det gör det big_smile

Lev livet nu innan det är för sent

1 749 Inlägg
12 maj 2010
#24
decib3L skrev:
. Pilla med jävla dynga lär man sig inget av.

Det är väl så man lär sig, när man ska lära sig själv utan utbildningar?
Jag har inget garage att hålla till i när jag svetsar och då får det ju inte blåsa för mycket om man kör med gas.
Jag använder alltså flusstråd, lika som trådstartaren fast jag har en annan svets och det går att få till en fin och hållbar svets med flusstråden.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

1 253 Inlägg
12 maj 2010
Trådstartare
#25
Bättre att lära sig ist för att inte våga sig på det överhuvudtaget. Det blir bättre o bättre svetsresultat för varje gång tycker jag iaf smile
Du har inget tips om trådmatarinställning inställning vid svetsning av avgasrör.

Lev livet nu innan det är för sent

Suksikaa vittuun "pomot" !
311 Inlägg
12 maj 2010
#26
evilaudio skrev:
Alpenretter skrev:
Skaffa en massa skrotplåtbitar som du kan öva parametrar på,
dvs svetsinställningar.

Att svetsa med flusstråd är skit,
men det går (men med mkt efterarbete) mad

Att tänka på med flusstråden är att svetsen blir varmare än vad den blir med gas pga att gasens kylande effekt saknas.
Så man kan svetsa relativt tjocka meterial med fluss, men först när materialt börjat bli rejält varmt.

Övning ger färdighet smile

Ps Det ska knastra som baconstekning när det är bra inställt .Ds

ja kör me flusssvets på jobbet (jobbar med svetsning av div inbrottsskydd) å de funkar hur bra som helst.. allt ifrån 1mm-8mm plåt svetsar vi med dem.

Har inte fått "flussen" att bli bra hur jag än försökt, körde med skyddsgas innan "pistolen" paja.
Har jobbat som svetsare (licens på 6 & 12mm svart) och då kört med mest Esab o Kemppi (med gas),
vilken jävla skillnad.
En bra inställd "riktig" svets (med gas) och det blir rena fina fogar nästan i klass med TIG.
Vad kör ni med för aggregat och tråd ?


36 Inlägg
12 maj 2010
#27
ska låta typp som å steka fläsk smile


Svets specialist
680 Inlägg
12 maj 2010
#28
En bra inställniing på svetsen är personlig, jag tkr om att köra lite varmare än rekomenderat eftersom då kan jag köra snabbare! Men du ska höra när en svets blir bra. Har inte läst höa tråden men vad kör du med för tråd tjocklek? Sen kan man ju inte jämföra bultens skit med tex kempi maskiner som kostar 30000 å uppåt! Men de e bara att svetsa samtidigt som du skruvar på trådmatningen, å när du får som minst med loppor så går aggregatet som bäst! Lycka till

Sponsorer: Meguairs,PBZ,Carsound

1 253 Inlägg
12 maj 2010
Trådstartare
#29
0.9 är tråden. Nej meningen var ju inte att jämföra biltemas maskin med dyrar saker utan hur jag kunde få det bra med rätt inställning. Men blir att öva o öva innan man ger sig på lite underrede på brorsans bil.

Lev livet nu innan det är för sent

Körv
3 535 Inlägg
13 maj 2010
#30
Okej, ja det går säkert alldeles utmärkt med din biltema-svets. Men jag säger bara vad jag hade gjort smile

Truckdriving Man

Svets specialist
680 Inlägg
13 maj 2010
#31
Jag förstår vad du menar men talade till de andra i tråden!

Som sagt övning ger färdighet, öva på å lycka till!

Sponsorer: Meguairs,PBZ,Carsound

1 253 Inlägg
13 maj 2010
Trådstartare
#32
Japp öva öva öva big_smile

Lev livet nu innan det är för sent

832 Inlägg
13 maj 2010
#33
Det är svårt att säga vad någon annan ska köra på för värden då det är lite personligt som sagt. Bland annat så beror det ju på vad du kör med för utstick. Amperen sjunker rätt mycket ju längre utstick du har. När man lägger licens så går man ju efter en WPS och där står ju alla värden och även vilket utstick man ska ha.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

71 Inlägg
13 maj 2010
#34
jag råder dig stark att köpa en riktig svets med gas. Jag köpte en deca på swedol för drygt 5000kr med en extra trådrulle. I bilplåt ska du absolut svetsa med gas.
Jag har en sån där no-gas svets från biltema också, har svetsat med den i drygt 2 år. Har bla fått till 2st avgassystem och lite "plåtlagning" på bilen som jag håller på att göra om. Det är nästintill omöjligt att får till bra svetsfogar. För tråden bränner igenom som tusan vid den tunna plåten vid den lägsta inställningen.
speciellt när du har för långsam trådmatning. Man måste mosa på lite för att få svetsmaterial på plåten men problemet är just att det blir så varmt att det bränner igenom.
De plåtlagningarna jag gjort på bilen med flusstråd ser ut som skit rent ut sagt. Så kan man absolut inte laga en kaross. Ge dig själv en chans först och främst och skaffa en svets som tillåter dig att göra ett bra jobb.
Har nyss fått in inställningarna till bilplåten på min deca 180. och det är som NATT OCH DAG. den bränner inte igenom något, det blir helt helt andra fogar, bättre hållfasthet och inte minst mycket mycket snyggare.(du ska köra med SG2 0.6 tråd)
Flussen slaggar nåt förjävligt bara.
Jag har erfarenhet från båda typerna så jag vet vad snackar om. avgasrör kan du svetsa med ok resultat men bilkaross kan du GLÖMMA!
Senast redigerat av jackpack3 (13 maj 2010)

1 253 Inlägg
14 maj 2010
Trådstartare
#35
aja jag kör med den jag har. Finns inga pengar till en annan svets!! Slutresultatet är skitsamma då det handlar om under bilen på en icke ny bil. Bara det sitter så är jag glad o ett hål mindre på den bilen big_smile

Lev livet nu innan det är för sent

205 Inlägg
12 juni 2010
#36
MIG är så pass lätt så det går grymt fort att lära sig.


Sök