2780
Sök

Öppet luftfilter!?

20 Inlägg
12 maj 2007
Trådstartare
Har en lite undring om detta.
Ökar eller säker det bränsle förbrukningen? Har nämligen hört båda.
Och måste man bygga om luftmassemätaren lr ere bara att sätta dit?

//Waller
FP06A-Oskarshamn

128 Inlägg
12 maj 2007
Tjena.Ett sportluft filter sägs öka effekten med 7hk till 15hk.Så säger leverantörerna.Du behöver inte bygga om luftmassegivaren.Däremot måste du sätta sportluftfiltret efter givaren, dvs silikonslang--------luftmassegivare-----silikonslang----sportluftfilter.

Jag har testat volvo v70,,, opel gsi och min renault clio med sportluft filter....och kommit fram till att det blir ett grymmt ljud av ett sportluftfilter om man installerar det rätt.Effekten däremot kan variera... på opelen och clio märker man en skillnad....volvon knappt nån effektskillnad.Så har jag uppfattat det.

---2Fast 2Furious---
Clio V6

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
12 maj 2007
Det ökar lite förbrukning, och någon effektökning kan du inte räkna med heller, för då ska bilen vara väldigt trimmad.
De flesta som byter det gör de antagligen för ljudet och utséendet.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

1 418 Inlägg
12 maj 2007
clio_blue skrev:
Ett sportluft filter sägs öka effekten med 7hk till 15hk.

Men i verkligheten ska man vara glad om man får 1 häst extra

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

128 Inlägg
12 maj 2007
Hehe ja du 1 extra hästkraft....  Sen när man tänker efter så e det nog bättre att köra utan filter helt...bästa ljudet hahaha

---2Fast 2Furious---
Clio V6

1 418 Inlägg
12 maj 2007
ja dock inte speciellt bra för motorn

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

20 Inlägg
12 maj 2007
Trådstartare
Oki som jag har förstått de så ere inga problem att sätta dit. som jag trodde:) Men ger däremot nästan ingen effekt skillnad, men ett jädrans gött ljud.

Tack för alla svar:D

//Waller
FP06A-Oskarshamn

Lumpare
141 Inlägg
13 maj 2007
Jag satte på ett öppetfilter på min Calibra igår. Ljudet är riktigt najs och blien går faktiskt bättre. Inte snabbare eller så, men mycket mjukare.

Fartglad ;)
128 Inlägg
13 maj 2007
LasseLarsson skrev:
Jag satte på ett öppetfilter på min Calibra igår. Ljudet är riktigt najs och blien går faktiskt bättre. Inte snabbare eller så, men mycket mjukare.

Det är nog mest psykiskt man tycker det smile
Tycker också min bil gick bättre efter jag bytt filter.

Lumpare
141 Inlägg
13 maj 2007
Kimze skrev:
Det är nog mest psykiskt man tycker det smile
Tycker också min bil gick bättre efter jag bytt filter.

Nja tror faktiskt inte det. Den hade en viss tendens att hacka lite när man växlande ner till 2:an men det gör den inte mer. Men det kan ju vara jag som har lärt mig att köra bil helt enkelt tongue

133 Inlägg
13 maj 2007
min fick då bättre respons men.. kan bara vara i huvudet de också wink

Skaune
13 maj 2007
så ofta detta har varit uppe nu! Ok, ett öppet luftfilter ger knappt nånting överhuvudtaget i effekt, mest bara ett bröligare insugsljud, många monterar dessutom öppetfuilter utan en avskärminings sats, då suger filtert in varm luft från motor, och vi vet ju hur bra varm luft är för förbränningen! alltså mindre effekt! så ska man ha ett så skärma av, men vänta dig ingen effektskillnad värd att nämna!

1 893 Inlägg
13 maj 2007
Om man monterar sport filter rätt. så ger det kanske mera effekt. Beror ju på hur original insuget såg ut. Att bilen skulle dra mera bränsle för att man hjälper den att andas bätre, är knappast troligt. Där emot, om man monterar ett öppet filter nöra grenrör/turbo, så den suger varm luft, får man garanterat ett antal hästar mindre. Får man högre förbrukning, så är det för att motorn får i sig fel blandning mellan luft/bränsle.
Anledningen om man får högre förbrukning är om man monterar givarna fel.
Luftmassemätaren skall sitta mellan filter och motor. Den mäter mängden luft som passerar den. Vakum/tryck mätaren sitter i regel på insuget (På motorn) så den behöver man inte bry sig om. Sitter den någon annan stans, så MÅSTE den sitta så nära motorn som möjligt.
Luft temp givaren skall också sitta så nära motorn som möjligt, så tempen inte hinner ändras på vägen. Dessa tre matar bilens dator med uppgifter som den sedan sprutar in bränsle efter. En kontroll summa får datorn från "O2" mätaren (Lambda sonden).

Motorn skall ha så kall luft med så lite motstånd som möjligt, större motstånd minskar mängden luft motorn får in, och datorn minskar mängden bränsle med motsvarande mängd. Effekten går ner!
Minska motståndet till ett minimum, motorn får i sig maximalt med luft, datorn släpper in soppa att matcha, man plockar ur mest möjligt ur motorn.

Sport luft filter finns i olika varianter, en del har mindre motstånd genom att maskorna i filtret som luften måste pasera är grövre, vilket gör att reningen blir lidande. Andra består av skumgummi som skall blötas med filter olja för att rena luften.
Det viktiga är att filtret är tillräkligt stort. med tillräkligt bra rening. Lika viktigt är att det sitter rätt, så det får i sig kall luft.
Då får man ut någon häst extra. Men om man vill få ut de 15 hästarna det snackas om på vissa håll, måste man öppna upp andningen hela vägen, inklusive avgas sidan.

1 675 Inlägg
13 maj 2007
Har monterat ett öppet filter på min. Blir ett mycket vassare ljud och bilen blir lite piggare. Har provat en del filter och tycker pappers filtrerna är dom bättre. Då¨dom filtren som kräver olja gör att luft mängs mätaren kan ta skada. Men är en smaksak. Får en lite högre bensien förbrukning men är knappt märkbart.

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

1 893 Inlägg
13 maj 2007
Jag installerade K&N filter i original burken (Sitter Cold Air Intake original på Fieron.) Skilnaden blev att motorn orkar med ca 200rpm till på toppen innan den storknar.

12 Inlägg
16 juni 2010
Nån som har en V40 och kan lägga upp lite bilder på hur sportfiltert är kopplat?

Irish Viking!

Sök