Om man monterar sport filter rätt. så ger det kanske mera effekt. Beror ju på hur original insuget såg ut. Att bilen skulle dra mera bränsle för att man hjälper den att andas bätre, är knappast troligt. Där emot, om man monterar ett öppet filter nöra grenrör/turbo, så den suger varm luft, får man garanterat ett antal hästar mindre. Får man högre förbrukning, så är det för att motorn får i sig fel blandning mellan luft/bränsle.
Anledningen om man får högre förbrukning är om man monterar givarna fel.
Luftmassemätaren skall sitta mellan filter och motor. Den mäter mängden luft som passerar den. Vakum/tryck mätaren sitter i regel på insuget (På motorn) så den behöver man inte bry sig om. Sitter den någon annan stans, så MÅSTE den sitta så nära motorn som möjligt.
Luft temp givaren skall också sitta så nära motorn som möjligt, så tempen inte hinner ändras på vägen. Dessa tre matar bilens dator med uppgifter som den sedan sprutar in bränsle efter. En kontroll summa får datorn från "O2" mätaren (Lambda sonden).
Motorn skall ha så kall luft med så lite motstånd som möjligt, större motstånd minskar mängden luft motorn får in, och datorn minskar mängden bränsle med motsvarande mängd. Effekten går ner!
Minska motståndet till ett minimum, motorn får i sig maximalt med luft, datorn släpper in soppa att matcha, man plockar ur mest möjligt ur motorn.
Sport luft filter finns i olika varianter, en del har mindre motstånd genom att maskorna i filtret som luften måste pasera är grövre, vilket gör att reningen blir lidande. Andra består av skumgummi som skall blötas med filter olja för att rena luften.
Det viktiga är att filtret är tillräkligt stort. med tillräkligt bra rening. Lika viktigt är att det sitter rätt, så det får i sig kall luft.
Då får man ut någon häst extra. Men om man vill få ut de 15 hästarna det snackas om på vissa håll, måste man öppna upp andningen hela vägen, inklusive avgas sidan.