3824
Sök

Köpråd: Nissan 200sx S13

22 Inlägg
12 februari 2010
Trådstartare
#1
Hej
Jo det är så att jag har funderat på att åka upp och ta mig en titt på denna bil. Tror ni att det är en bra bil och ett vettigt köp för en drift/ban preparerad bil? Eller blir det mest meckande med en sådan bil?

http://www.blocket.se/vasterbotten/200s … 14&w=3
Senast redigerat av Stefan_s (12 februari 2010)

1 364 Inlägg
12 februari 2010
#2
Dessa bilarna är väldigt ofta "sönderkörda" så kan bli en hel del meck med dom. Har hört Många som vevlagret skurit på med men det är nog mest på grund av dålig oljekylning. detta är min åsikt vill inte ha massa påhopp av 200sx ägare nu tongue


Edit: länken funkar ej men jag antar att det är en s13?
Senast redigerat av Beangt (12 februari 2010)


NissanMotorsport
12 februari 2010
#3
Varför tror dom flesta att de bara finns en sorts 200sx? ser för jämnan folk som skriver som rubrik på sina bilar här "nissan 200sx" när de egentligen ska stå S13.. ja, de är bara folk som äger en S13 ja sett så på..

22 Inlägg
12 februari 2010
Trådstartare
#4
NissanMotorsport skrev:
Varför tror dom flesta att de bara finns en sorts 200sx? ser för jämnan folk som skriver som rubrik på sina bilar här "nissan 200sx" när de egentligen ska stå S13.. ja, de är bara folk som äger en S13 ja sett så på..

En oerhört bra fråga, dessa "icke" frälsta Nissan människor! Nu är det korrigerat! Hoppas att du kan gå vidare och  ha en fortsatt bra dag.
Senast redigerat av Stefan_s (12 februari 2010)

502 Inlägg
12 februari 2010
#5
ja du får börja med att mecka bort fronten och kasta i soptunnan wink

nä men klart man får räkna med lite skruvande, kolla bara så allt är bra och seriöst gjort, är man ute efter en sån bil är det säkert ett bra köp för man kommer ju inte undan billigare om man köper en standard och ska trimma själv.

man får ju tänka lite på hur man ska göra med besiktning också, om det följer med några originalgrejer man kan byta till osv

Meister
6 763 Inlägg
12 februari 2010
#6
Det jag ställer mig mest frågande till är om de sitter original stakar i den. Känns livsfarligt att åka med original med den snurran och så mycket ladd. Men är förmodligen kul att köra men inget att köra drifting med eftersom att det inte sitter någon diffbroms


22 Inlägg
13 februari 2010
Trådstartare
#7
camaro67 skrev:
Det jag ställer mig mest frågande till är om de sitter original stakar i den. Känns livsfarligt att åka med original med den snurran och så mycket ladd. Men är förmodligen kul att köra men inget att köra drifting med eftersom att det inte sitter någon diffbroms

Ok. Finns det något annat som du "reagerar" på som inte låter vettigt?

2 021 Inlägg
13 februari 2010
#8
spara till s14 eller en annan bil, motorerna är under all kritik


NissanMotorsport
13 februari 2010
#9
Stefan_s skrev:
NissanMotorsport skrev:
Varför tror dom flesta att de bara finns en sorts 200sx? ser för jämnan folk som skriver som rubrik på sina bilar här "nissan 200sx" när de egentligen ska stå S13.. ja, de är bara folk som äger en S13 ja sett så på..

En oerhört bra fråga, dessa "icke" frälsta Nissan människor! Nu är det korrigerat! Hoppas att du kan gå vidare och  ha en fortsatt bra dag.

Jag äger en S14 själv.. så nog är jag frälst i Nissan allt.

Ang bilen så är dom ju oftast hårdkörda och är allting uppgraderat? för om dom bara trimmar och inte uppgraderar t.ex stakar..spridare och sånna grejer kan ju orginaldelarna ligga på gränsen att pajja..

En gång till nu
760 Inlägg
13 februari 2010
#10
bilar tåls att köra hårt med , bara man UNDERHÅLLER DOM.

så din främsta uppgift me just denna specifika bil är att tolka säljaren hur han har vart mot bilen.

Den har 19raders oljekyl, bra grej å ha speciellt på en s13.

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a

En gång till nu
760 Inlägg
13 februari 2010
#11
Rille0 skrev:
motorerna är under all kritik

Kan du förklara vidare, hadde vart kul om du hadde nån fakta för de du sa eller om du bara "hört de från nån"
och oljekylning som svar ger dig inte guldstjärna i kanten.

sorry för offtopic men stör mig på folk som skriver nått utan att få nånting sagt..

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a

NissanMotorsport
13 februari 2010
#12
alexxe skrev:
bilar tåls att köra hårt med , bara man UNDERHÅLLER DOM.

så din främsta uppgift me just denna specifika bil är att tolka säljaren hur han har vart mot bilen.

Den har 19raders oljekyl, bra grej å ha speciellt på en s13.

Varför är det speciellt på en S13? dock inte lika viktigt på en S14 eller? klart det är viktigt om man uppgraderat.. men om det är viktigARE på en s13? smile

2 021 Inlägg
13 februari 2010
#13
NissanMotorsport skrev:
alexxe skrev:
bilar tåls att köra hårt med , bara man UNDERHÅLLER DOM.

så din främsta uppgift me just denna specifika bil är att tolka säljaren hur han har vart mot bilen.

Den har 19raders oljekyl, bra grej å ha speciellt på en s13.

Varför är det speciellt på en S13? dock inte lika viktigt på en S14 eller? klart det är viktigt om man uppgraderat.. men om det är viktigARE på en s13? smile

Ruskigt dåligt smörjsystem med alldeles för liten volym på s13 motorerna, visst kan man byta till större oljekylare, men det åtgärdar endå inte problemet helt, dessutom ska det inte behövas på en slö standard motor


1 653 Inlägg
13 februari 2010
#14
Det är inget fel på CA18DET som sitter i 200SX S13, det är snarare fel på ägarna som trycker upp laddet till bristningsgränsen utan att ta hand om kylningen.

16-raders oljekylare med termostatblock är rätt väg på dessa, 19 raders utan termostat kommer göra att motorn går för kall, det är inte heller bra.

tyvärr är ofta dessa sönderkörda just för att folk inte vet hur man ska hanter dem.
Men är det ett välskött exemplar och du själv tar hand om bilen på rätt sätt så är det skitroliga bilar!

just det där exemplaret hade inte jag köpt för det bodykitet ser förjävligt ut imo, men det är en utseendesmaksak smile
sen hade jag hellre köpt en lite billigare så original bil som möjligt att utgå från, för man vet aldrig vad tidigare ägare gjort med motorerna...

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

22 Inlägg
14 februari 2010
Trådstartare
#15
NissanMotorsport skrev:
Stefan_s skrev:
NissanMotorsport skrev:
Varför tror dom flesta att de bara finns en sorts 200sx? ser för jämnan folk som skriver som rubrik på sina bilar här "nissan 200sx" när de egentligen ska stå S13.. ja, de är bara folk som äger en S13 ja sett så på..

En oerhört bra fråga, dessa "icke" frälsta Nissan människor! Nu är det korrigerat! Hoppas att du kan gå vidare och  ha en fortsatt bra dag.

Jag äger en S14 själv.. så nog är jag frälst i Nissan allt.

Ang bilen så är dom ju oftast hårdkörda och är allting uppgraderat? för om dom bara trimmar och inte uppgraderar t.ex stakar..spridare och sånna grejer kan ju orginaldelarna ligga på gränsen att pajja..

Ok. Det är en fråga jag ska ta upp med nuvarande ägaren.

113 Inlägg
14 februari 2010
#16
ett tips är att läsa och kolla på nogs (nissan ownergroup) tex. http://www.nogs.se/index.php?option=com … ;Itemid=67

22 Inlägg
16 februari 2010
Trådstartare
#17
g0rra skrev:
ett tips är att läsa och kolla på nogs (nissan ownergroup) tex. http://www.nogs.se/index.php?option=com … ;Itemid=67

Absolut, till lite hjälp kan den vara.  Bilen jag ska titta på är som sagt modifierad, så vi får se hur det blir.

113 Inlägg
16 februari 2010
#18
Stefan_s skrev:
g0rra skrev:
ett tips är att läsa och kolla på nogs (nissan ownergroup) tex. http://www.nogs.se/index.php?option=com … ;Itemid=67

Absolut, till lite hjälp kan den vara.  Bilen jag ska titta på är som sagt modifierad, så vi får se hur det blir.

okej, jag själv skulle undvika att köpa en allt för modifierad bil då man inte vet hur den är körd och skött. känns bättre att köpa en tämligen orginal bil som har en välfylld servicebok och sedan trimma den själv.
Lycka till med köp:)

LTJD
192 Inlägg
17 juni 2010
#19
Väcker tråden, så om man nu är ute efter en Nissan 200sx S13.. Så ska man kolla efter en med 19raders oljekylare helst? Och inte sky högt ladd?
Senast redigerat av Mattss0n (17 juni 2010)

Flyger just nu:
SAAB 9000 AERO
SAAB SONETT III - 71
SAAB 900 CABRIOLET


Sök